2014. márc. 24.

Realizmus, pozitivizmus, naturalizmus, szecesszió



A 19. században a romantika mellett a másik uralkodó stílus a realizmus, amelynek lényege társadalmi, történelmi és ideológiai gyökerekben van. A század a nagy francia polgári forradalom és a napóleoni háborúk jegyében indult. A Szent Szövetség győzelme utat nyitott a liberális eszmék gyors fejlődésének. Az 1830-as évektől forradalmak, nemzeti felkelések rendítették meg Európa feudális, monarchikus hatalmait. A legfejlettebb országokban megszilárdult a polgári rend. Az 1871-es párizsi kommün pedig már egy új társadalmi osztály, a munkásosztály történelmi súlyát jelezte.

A polgárság társadalmi „hatalomátvétele” megtörtént a kultúrában is: a művészet közüggyé, az irodalom természetes „szükségletté” vált. A művész kényszerhelyzetbe került: művészetével vagy kiszolgálja a polgárt, vagy hátat fordítva az általános közízlésnek „kivonul a világból”. A művészet nagy lázadói a szimbolisták, a kivonulások már tudatos. Jelszavuk: a l’art pour l’art – művészet a művészetért. A tökéletes és tiszta művészet vált eszményükké. A művészet öncélúságát, önelvűségét vallották.

A realista irányzat forrása a csalódás, az illúzióvesztés: a felvilágosodás emberboldogító, nagy szent eszméit megtagadó polgári-kapitalista társadalomból való keserű kiábrándulás.

A realista írók szembefordulnak saját korukkal, az a törekvésük, hogy a valóságot minél hitelesebben ábrázolják. A realista író nem azt írja, amit várnak tőle, hanem arról r, amit tapasztal: a valóságról, az igazságról és igazságtalanságról, a társadalmi ellentétekről, a problémákról. A realista írók nem fordulnak el a világtól, hanem arra törekszenek, hogy minél szélesebb körűen, minél több jellemző részletet is feltárva mutassák be a világot. A környezetrajz mellett meghatározó a lélekrajz is. Tipikus konfliktusokat, helyzeteket, alakokat mutatnak be. Célkitűzéseik megvalósítására elsősorban az epika – a regény és az elbeszélés – alkalmas. Stilárisan a tárgyilagosság, a higgadtság, a részletező előadásmód jellemzi, ellentéte a romantikus emelkedettségnek. A realista alkotók jelentős része azonban nem független a romantikától, s ez fordítva is így van.

A realizmus lényege: a társadalom ábrázolása, társadalmi problémák megjelenítése, az emberi bajok lélektani igényű és pontosságú leírása, a társadalmi és egyéni körülmények erkölcsi kérdéseinek feltárása, a valóság minél hitelesebb bemutatása A realista író megfelel a polgári igényeknek: ábrázolja a világot, de feltárja a hibákat is, miközben bírál, ítélkezik. A realista írók egyik kedvelt műfaja a karrierregény: ami azt mutatja be, hogy egy alacsony sorból hogyan emelkedik egyre feljebb a társadalmi ranglétrán a hős, milyen próbatételeken megy keresztül. Az egész társadalmat küzdőtérnek látja.



A társadalmi regényben az író saját koráról széles társadalmi tablót fest, különböző társadalmi osztályok és jellegzetes képviselőik bemutatásával.

Lélektani vagy analitikus regényben nem a cselekmény a fontos, hanem a főhős belső élete. A lélekben és az agyban végbemenő folyamatokat, érzéseket próbálja megjeleníteni.

A szereplők gondolkodását, cselekedeteit a társadalom, a restaurációs korának törvényei szabják meg. A vezérlő eszme a pénz, a magas társadalmi pozíciók elérése, az érvényesülés, a siker, a karrier. A regények hősei törtetők, sikerlovagok, karrieristák, akik céljaik elérése érdekében készek mindent feláldozni. Minden áruvá válik, az egyedüli értékmérő a pénz. Mindezek színhelye a nyugat-európai nagyváros.

Kelet-Európára a feudalizmus konzerválása jellemző: a nyomor, a rendőrterror, a kiszolgáltatottság, a megalázkodás. A kelet-európai regényhős kisember, kishivatalnok: csinovnyik, hazánkban a dzsentri. A regények témája így a fizikai és a lelki szegénység ábrázolása, a sivárság, a közöny.

A realizmus a romantikával szinte azonos időben indult, és kölcsönösen hatottak egymásra. A realista író hősei gyakran romantikusan szenvedélyes, a teljességre törekvő jellemek, akik nemcsak szembekerülnek az illúziókat nem tűrő környezettel, de alul is maradnak vele szemben. Nagyra törő elveiket, személyiségüket kénytelenek feladni.

A realizmus szemlélete a pozitivista felfogáshoz áll közel, ahol az író csak hiteles, tudományosan ellenőrizhet tényeket dolgoz fel, s ezek alapján állapít meg törvényszerűségeket. Mint egy társadalomtudós, úgy tanulmányozta Balzac a társadalmi réteg- és csoportmozgás, Flaubert a nyárspolgári gondolkodásmód természetét.

A realizmus módosulásaként bontakozik ki a naturalizmus irányzata, ami a természet szóból származik, de nem egyszerűen a természethű ábrázolást tekintette céljának, hanem a természettudományok módszereinek alkalmazását. Az irodalomban az epikában és a drámában jelentkezik ez a filozófiai hatás. Emile Zola alkotta meg a kísérleti regény fogalmát. Felfogásában az írónak is a természettudósokhoz hasonló módszerekkel kell alkotnia. A naturalisták hangsúlyozták az ember biológiai-társadalmi determináltságát. A korban lehetséges mértékig felszámolták a tabutémákat: ábrázolták a nyomort, a bűnt, a betegséget, a szexualitást.

A 19. század második felében már nincs egységes korstílus. Lényegesen különböző világképek élnek egymás mellett. S századfordulón alakul ki a szecesszió, amit összművészeti jellegű stílusirányzatnak nevezhetünk. Elsősorban a szimbolizmus és az impresszionizmus jellemző rá, melynek többféle elnevezése vált ismertté: új művészet, új romantika, modernizmus. A szecesszió szembehelyezkedik a pozitivista irányzatokkal, tárgyköre a halál, a betegség, az erotika, általában a dekadencia. Ez, a polgári eszményeknek meg nem felelő, a polgári társadalmat illúziótlanul szemlélő, belőle menekülő magatartásformát képviselő stílusirányzat az első világháborúig tart.

Híres realista írók:

a francia:   Balzac (1799-1850), Stendhal (1783-1842),
                   Flaubert (1821-1880), Zola (1840-1902)
az angol:    Dickens (1812-1870),
                   a Bronté nővérek (Emily Bronté 1818-1848)
az orosz:    Gogol (1809-1852), Dosztojevszkij (1821-1881),
                   Tolsztoj (1828-1910), Csehov (1860-1904)
a norvég:   Ibsen (1828-1906)

A korszak nagy filozófusai: Schopenhauer, Marx, Engels, Nietzsche, Freud. A filozófiát a mindennapok gyakorlatába vezették be. Marx és Engels kifejlesztette a dialektikus materializmust A politikai gazdaságtan elemzésére összepontosítottak. Marx rámutatott a tőkés termelési mód ellentétes jellegére, ahol a burzsoáziával szemben áll a proletariátus, a bérmunkások osztálya, akik, mivel nincs saját termelőeszközük, arra van utalva, hogy munkaerejüket adják el megélhetésükért. Marx elsőként elemezte az elidegenedés fogalmát.

Nietzsche a „becsület hiányának” nevezte a korszak törekvéseit, amelynek hajtóereje a hatalom akarása. Felszólított az értékek átértékelésére.

Freud az akaratunktól független tudatállapotot analizálta.

A korszak legjelentősebb zeneszerzői: Verdi, Wagner, Gounod, Brahms, Bizet, Muszorgszkij, Dvorák, Puccini, Mahler, Debussy, Mascagni, Richard Strauss, Ravel, Csajkovszkij, Sztravinszkij.

Ez a korszak a találmányok diadala

1830:                   a francia Niepce kifejleszti a fotográfiát (1888: Kodak-cég)
1840:                   az orvostudomány forradalma: étert és kloroformot használnak a betegek műtéti altatására. Pasteur francia vegyész felismeri, hogy a baktériumok betegséget okoznak.
1847:                   Thomas Edison feltalálja a fonográfot, a mikrofont és a villanyégőt
1855:          Gustav Bourbet francia festő A realizmus című kiállítása
1856:                   Liverpoolban megkezdi munkáját az első gőzhajózási társaság
1859:                   megkezdődik a Szuezi-csatorna építése, melyest 1868-ban adnak át. Ettől fogva Afrika megkerülése nélkül is át lehet hajózni Európából Ázsiába.
1859:                   Charles Darwin A fajok eredetében megfogalmazza a természetes kiválasztódás elméletét: az ember és a majom közös őstől származik
1866:                   Alfred Nobel svéd kémikus feltalálja a dinamitot
1868:                   Lous Lartet megtalálja a kőkorszaki cro-magnoni ember csontvázát
1874:                   Az első impresszionista kiállítás Párizsban
1876:                   Bell feltalálja a telefont
1885:                   Németországban Benz megépíti a benzinhajtású autót
1889:                   A párizsi világkiállításra megépül az Eiffel-torony (328 m magas)
1895:                   a röntgensugarak alkalmazása az emberi test átvilágítására
1896:                   Athénban megrendezik az első modern olimpiai játékokat
1900:         Az osztrák Sigmund Freud kiadja Álomfejtés című művét
1901:          az osztrák Landsteiner felfedezi az emberi vércsoportokat
1901:                   az olasz Guglielmo Marconi bevezeti a Morse-ábécé használatát
1901:          a Zeppelin első útja
1902:                   Enrico Caruso olasz énekes lemezfelvételt készít
1903:                   Marie és Pierre Curie Nobel-díjat kapnak a rádium felfedezéséért
1903:                   A levegő meghódítása: az amerikai Wright fivérek megépítik az első repülőgépet
1908:                   a Ford autó piacra kerül
1919:          az első kemény műanyag: a bakelit kifejlesztése
1911:           Amundsen meghódítja a Déli-sarkot
1912:          a Titanic katasztrófája (1513 ember halála)
1913:                   Hans Geiger feltalálja a radioaktivitás mérésére szolgáló számlálót
1914:                   a Panama-csatorna megépítése, amely az Atlanti-óceánt köti össze a Csendes-óceánnal
1914:          kitör az első világháború

A képzőművészet remekei

ÉPÍTÉSZET

A londoni British Múzeum,
a londoni Parlament (Gothic Revival – Charles Barry – 1852),
a londoni Vörös ház (William Morris – Philip Webb – 1859),
a londoni Kristály palota (Joseph Paxton – 1865),
a párizsi Sainte-Genevieve könyvtár, majd a könyvtár olvasóterme (Henri Labrouste – 1875),
a párizsi Eiffel-torony (300 m magas acél emlékmű, Gustave Eiffel – 1889),
Eugéne Haussman báró 17 év alatt az egész Párizs arculatát átformálta (pályaudvar, vásárcsarnok, városháza, opera, közvilágítás, csatornázás, sugárutak).
Bécs hasonló átépítést élt át. Az 1870-es években Gottfried Semper tervezte a bécsi Ring három épületét: A Burgtheatert, valamint a Képzőművészeti és a Természettudományi Múzeumot.
1869-ben épült a drezdai Operaház, a Zwinger Képtár-szárnya.
Az eklektika alkotása a pesti Operaház (Ybl Miklós – 1891),
a budai Halászbástya (Schulek Frigyes – 1919),
a Parlament (Steindl Imre – 1902).

A FESTÉSZET NAGYJAI:

Ingres: Fürdőző,
Delacrois: A chioszi mészárlás, A szabadság vezeti a népet
Millet: Kalászszedők
Courbet: a realizmus kiállítása (1855)
Moreau: Orpheus
Rossetti: Ecce Ancilla Domini
Manet: A balkon, Reggeli a szabadban, Monet bárkája
Daumier: Mosónő
Renoir: Tánc a Moulin de la Galette-ben
Frith: A derby napján
Monet: A roueni katedrális sorozata, A párizsi St. Lazare pályaudvar
Pissarro: A Boulevard Montmartre
Degas: Nagybácsi és unokahúg, A végszóra várva

Magyarországon az 1867-es kiegyezés utáni évtizedekre a gyors gazdasági, társadalmi átalakulás jellemző. Lendületes fejlődés, látványos építkezés mutatja a polgárosodást. 1873-ban Pest, Buda és Óbuda egyesülése révén Budapest világváros lesz. Mindez az irodalmi életben is éreztette hatását. Újfajta értelmiség és ennek megfelelően kultúra kezdett kialakulni.

A szellemi életet olyan tudósok neve fémjelezte a tudományban, mint Eötvös Loránd,
Kandó Kálmán,
Puskás Tivadar,
Bánki Donát.

A századelő képzőművészetét
Munkácsy Mihály,
Paál László,
Szinyei Merse Pál,
Ferenczy Károly,
Csók István,
Rippl-Rónai József,

zeneművészetét
Erkel Ferenc,
Liszt Ferenc,
Dohnányi Ernő,
Bartók Béla,
Kodály Zoltán nemesítette.

A fejlődés azonban nem hozott demokratikus átalakulást, vidéken a fejlődésnek nyoma sem látszott, az emberek szegénységben éltek. A tudomány, a művészet és annak intézményei egyre konzervatívabbá váltak, s még a 20. század elején is elzárkóztak a modern törekvések elől.

Az új szellemű irodalmi életet elsőként Kiss József szerkesztésével A Hét című lap (1890-1924) fogta össze, majd több kisebb irodalmi lap után Babits Mihály főszerkesztésével 1908-ban elindult a Nyugat, ami 1941-ig tömörítette azokat az írókat és költőket, akiknek fő célja az esztétikai érték megbecsülése volt. A lap függetlenítette magát a politikai nézetektől, a szellemi szabadságot hirdette.

A Nyugat első nemzedékéhez Ady Endre, Babits Mihály, Juhász Gyula, Kosztolányi Dezső, Tóth Árpád, Móricz Zsigmond, Kafka Margit, Karinthy Frigyes, Krúdy Gyula tartozott.

A lapot 1929-ig Osvát Ernő, halála után Babits Mihály, Móricz Zsigmond, Gellért Oszkár, majd Illyés Gyula szerkesztette elsősorban a szimbolizmus, az impresszionizmus, a naturalizmus, a szecesszió irányzatai alapján.

VARGA ZSUZSANNA


Forrás: Varga Zsuzsanna: Házi dolgozatok könyve 3. – A realizmus irodalmából – Szerkesztette: Maczák Edit - ITEM Könyvkiadó

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése