I. Móricz alkotói korszakának jellemzői
II.
a) A regény helyszínei
b) Nyelvezet
c) Szerkezet
d) Szereplők és jellemek
e) A tárgyak
f) Az író véleménye
III. Összegzés
A
harmincas években Móricz visszatér pályakezdésének írói témáihoz. Két
novelláskötete és öt regénye népi témájú, szociografikus és folklorisztikus
motívumokat tartalmaz, ugyanakkor balladai szerkesztésű és nyelvezetű
szövegekkel gazdagítja munkásságát.
Elsősorban
a novellákra jellemző, hogy a leírás és az elbeszélés háttérbe szorul, a
történetek történelmi koráról szinte semmit nem tudunk meg: így szinte
általánossá tágulnak, örök érvényűvé válnak. A szociográfiai igényt jelzi, hogy
egyes emberek, embercsoportok életmódját, szokásait igyekszik a lehető
leghűségesebben és tárgyilagosan bemutatni.
Ilyen
novellája a Barbárok című, amelyben szinte ötvöződik az eddig írt paraszti témák
mondanivalója.
Móricz
novelláit a paraszti téma újszerű megközelítése, ábrázolása és nyelvezete tette
nagyszerűvé. Azt a falusi életet mutatja be műveiben, amely a szegénységet, az
elégedetlenséget, sőt a nyomort mutatja be. Lerántja a leplet a parasztok igazi
életéről, valósághűen, realista képben ábrázolja a paraszti világot. A valódi
probléma: az elmaradottság, a lelki és a fizikai nyomorúság megjelenítése a 20.
század első évtizedeiben a társadalom változóban lévő felfogását is közvetíti.
Nagyon
különös darab ez. Olvasása közben egy teljesen ismeretlen világba kalauzol el
az író. Akár nem létező, népmesei világnak is tekinthetnénk a Hortobágy
öntörvényű lakóinak életterét. Éppen ez adja a darab nagyszerűségét. Móricz egy
olyan valódi világot mutat be, amely addig nem létezett a köztudatban. A
novellában két világ kerül egymással szembe: a puszta zárt világa és minden,
ami rajta kívüli.
A
történet egyszerűnek tűnik: gyilkosság nyereségvágyból és a bűnös kézre kerítése.
De mindez olyan környezetbe ágyazódik, olyan szereplők játsszák el, hogy sok
minden mondható rá, csak az egyszerű jelző nem.
A
nyájat őrző juhászok világa egy másik Magyarország: ország az országban. Ebből
következik, hogy a polgári törvényekkel szemben itt a puszta törvényei, „illemszabályai”
érvényesülnek. Egyszerű és mégis különös világ ez, amelyben minden szónak
jelentősége van, a hallgatás mögött fenyegetés, a kimondott szóban
kétértelműség rejlik. A rideg, mogorva pásztorok világában szigorú szabályok,
előítéletek uralkodnak. Bodri juhász eleve bizalmatlan a városiak iránt, s
feltétlen bizalommal van a pusztaiakkal szemben, ami a halálát okozza.
A novella nyelve alapvető eszköze a
jellemzésnek. Móricz tájnyelvet alkalmaz, mellyel hiteles népnyelvet teremt. Az
elbeszélő mindvégig személytelen, kerüli a magyarázatot. A fokozatosan
kibontakozó cselekmény hasonlít a drámák felépítésére.
A cím olyan világra készít
elő, amely nemcsak műveletlen, hanem embertelen, kegyetlen is. A rideg
pásztorok társadalmon kívüli, kultúra alatti világa termelte ki azt a kannibáli
erkölcsöt, amellyel a veres juhász és társa lelkifurdalás nélkül agyonveri
Bodri juhászt, 12 éves kisfiát és kutyájukat. Elkaparják őket, sírjukon
szalonnát sütnek, és elhajtják napszállatra a háromszáz birkát.
A
tizenkét lapnyi novella számtani pontossággal oszlik három részre. Ennek
megfelelően a cselekmény is három fő részre bontható. Az első és harmadik rész
rövidsége ellentétben áll a középső, majdnem egy évet felölelő időtartamával.
Ezzel mutat rá szerkezeti síkon Móricz, hogy a pusztai élet fő jellemzői a
változatlanság, a csend a mozgalmassággal szemben. Megrendítő, hogy pár óra
elég egy család kivégzéséhez, elhantolásához és a „jól végzett munka” utáni
étel elfogyasztásához. A történet mélyen emberi, megrázó.
Bodri
juhász érzi a veszélyt a két vendég közeledtével, „De hát nem mutatja meg az
ember mindjárt, hogy mit érez és mit gondol”. Pedig erre a pulija is
figyelmezteti. A juhász és kisfia „hallgatós” emberek, kevés szóval beérik. „Emberi”
kapcsolat fűzi azonban őket a kutyához, amelyet a városi ember nem érthet meg.
A
csikósok, juhászok sokszor fél éveket is magányosan töltenek, távol a
családtól, ahol egyetlen társuk a kutya. Megértik egymás nyelvét, mozdulatait.
A kutya olyan hűséggel ragaszkodik
gazdájához, ami talán emberek között nem is alakulhat ki. Bodri juhász és
vendégei között a párbeszéd nagyon szűkszavú. Ez azonban nemcsak az
ellenszenvvel, hanem a pusztai ember jellemző tulajdonságával, a
szűkszavúsággal magyarázható. A provokációhoz a pusztán sem kell sok beszéd. A
rézzel kivert szíj a gyilkosság ürügye. Jelképpé válik. Jelentése kettős:
mutatja, hogy milyen kevésre becsülik az élet értékét, és Bodri juhász
megkülönböztető eszköze. A juhász tárgyaihoz jobban hozzá van nőve, mint az
emberekhez.
Móricz
kegyetlen naturalista képben mutatja be a puszta farkastörvényeit.
Az
erősebb győz, a gyengébb elpusztul. A drámát fokozza a kisfiú halála, a puli
agyonütése. Az állat és ember összhangját mutatja, hogy a vendégek kutyái segítenek
a gödör elkészítésében. A szalonnasütés jól példázza az itteni emberek
érzéketlenségét, elmaradott, barbár világukat. A juhok elhajtásával – akik „nem
értették, hogy mért kell éhomra tovább sétálni a nagyságos pusztán. De ha kell,
csak mentek.” – zárul le az első rész.
A második rész lényege röviden: a keresés. „Tíz nap
múlva egy magas, fekete asszony
bodászott a nagy pusztán.” A jóságos és hűséges feleség a népmesék lehetetlent
is legyűrő hőseként keresi férjét és fiát.
Ő
is a puszta része, aki nem érti, mi lett az urával, hogy nem került haza.
Tipikus jellemvonás, hogy fel sem ötlik benne más, csak elindul keresni élete
párját. Találkozása a veres juhásszal az alföldi paraszttársadalom
hierarchiáját mutatja. A hazug útbaigazítás szerint „napszállat felé” megy tovább.
Teljesen magára hagyottan, de kitartóan nyomoz. „Ment az egész nyáron, ment,
amíg csak a hó le nem esett…”.
A
történet fordulatát a puli kölyke jelenti. Tavasszal újra keresni kezd az
asszony. Nem is gondolt arra, hogy az urát elhagyja. A halottak elsiratása után
rögtön a veres juhászhoz indul. Sokszor mondják, hogy a parasztok buták. Móricz
rávilágít, ez az asszony már az első találkozáskor is tudta, hogy nincs rendben
valami a veres juhász körül.
A harmadik rész a
vallatás.
A veres juhász a bűnöző típusát testesíti meg. A „szögedi” bíróságon egy sereg
lopás, gyilkosság bűnét bevallja, de a Bodri juhászét nem akarja. A
lélekábrázolás érdekes motívuma, hogy ezt a tettet nem vállalja, pedig „csak”
egy lenne a sok közül. A barbár világ végső jellemzőjét a novella csattanója
adja. Ami nem sikerült szép szóval, bizonyítással, azt az okot jelentő tárggyal
való szembesülés adja meg. „A kilincsre akasztva ott lógott a szíj rézzel
kiverve. A juhász lassan a fejéhez nyúlt, aztán visszafordult. – Tekintetes uram…
Beismerem…”
A
szíjnak mint tárgynak, szimbolikus értéke van a műben: részben a gyilkosság
ürügye, majd eszköze, végül pedig maga a bizonyíték; mindvégig a feszültségteremtés
eszköze.
Ezzel
a történet le is záródhatna, de Móricz a bíró szájába adja a mű ítéletét, aki –
a jog szerint járó ítélethez – eltűnődve és mély megvetéssel ennyit tesz hozzá:
„Barbárok”. Jogos ez az egy szóba
sűrített megjegyzés, hiszen barbár, civilizálatlan emberek módjára, igen
különös kegyetlenséggel végeztek áldozataikkal. Azonban mélyebb értelme is van
e szónak: az író barbárnak tekinti a fennálló társadalmi rendet, amely
nyomorúságra és tudatlanságra kárhoztatja emberek ezreit. Igazán megrendítővé
attól válik a novella, hogy valójában nem a szegénység vagy az éhség viszi rá
szereplőjét a gyilkosságra, hanem a puszta szerzésvágy. S teszi mindezt egy
olyan világban, ahol egymásra vannak utalva az emberek. E barbár világban,
mégis van valami megrendítően szép: az asszony viselkedése, aki ritkán látott
emberét keresve mesehősökhöz hasonlóan járja be a fél országot, hogy férjét és
gyermekét megtalálja. Ez az egyszerű ember a szeretetnek, az egy életre vállalt
összetartozásnak, a hűségnek is megkapó megtestesítője.
Barbárok.
A műnek ez a címe, s lezáró végszava is. Móricz tömören, egy-egy vonással
rajzol embert, helyzetet, érzelmi állapotot. Mint jelző, a barbárságra utal,
ami ebben az értelmezésben kegyetlenséget, műveletlenséget és embertelenséget
jelent. A novella nem „korfestés” és nem is „erkölcsrajz”. Állásfoglalás,
amelyen bírálat nélkül vetül elénk a történet, s fölötte a természet ijedelmes
közönye. Nincs benne eszmei mag, s nincs mögötte jelképes értelem sem. Az író
elénk tárja az alföldi, ezen belül is a hortobágyi világot és lakóit. A puszta
csendjét, a balladás hangulatot, ami mindent eltakar.
VARGA
ZSUZSANNA
Forrás: Varga Zsuzsanna:
Házi dolgozatok könyve 3. – A realizmus irodalmából – Szerkesztette: Maczák
Edit - ITEM Könyvkiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése