(Rendezte
és jegyzetekkel kísérte Gyulai Pál. XII. köt. Pest, 1864. Kiadja Ráth Mór.)
Ez
újabban szétküldött kötet Vörösmarty vegyes prózai dolgozatainak folytatását és
végét foglalja magában s egyszersmind ifjúkori költői kísérleteit. Prózai
dolgozatok: Játékszini krónika
(1837-1842); Élet és politika (1838-1848), köztük Széchenyi, Kelet népének
terjedelmes bírálata, mely Vörösmarty
Minden Munkái első kiadásában hiányzik. Ifjúkor kísérletei közt először lát
napvilágot egy hexameterben és jambusban írt költői beszély, négy énekben, „A hűség diadalma” cím alatt, s nehány
más kisebb költemény. Az e kötethez csatolt másfél ívnyi jegyzetekből íme egy
pár: „Vörösmarty volt az első színbíráló – mond Gyulai a játékszíni krónikákat
magyarázólag – ki, ha nem is kimerítőleg, de rendszeresen és nyomósan szólott
mind a színművekről, mind az előadásokról. Előtte csak Kölcsey írt egyetlen egy
kitűnő színbírálatot Körner Zrínyijéről, s Bajza egy pár, a dramaturgiába vágó
cikket a Kritikai Lapokba, a Rajzolatok és Honművész színbírálatai ellen.
Tulajdonképp Vörösmarty a magyar színkritika atyja; Toldy is írt ugyanekkor
színbírálatokat az Athenaeumba, de csak ritkán, Bajza pedig később lőn az
Athenaeum rendes színkritikusa, leginkább 1841-ben, midőn Vörösmarty ritkábban
írt és lassanként egészen visszavonult. Vörösmarty színbírálatait előbb saját
neve, később V betű alatt írta, írt egy párt álnévvel s a szerkesztőség
nevében is. Első ifjúságától fogva nagy előszeretettel viseltetett a drámai
költészet és színpad iránt. Amint maga írja, 1824-ben, Zádorhoz intézett
önéletirati jegyzeteiben: Teslér biztatása és Kisfaludy Károly darabjainak
előadatása kedveltették meg vele a színjátékokat. Még harmadévi philosophus
korában, 1821-22-ben, írta „Salamon”
című színművét. E hajlam a drámai költészet és színpad iránt végnapjaig
kísérte, s nem volt azt képes kioltani azon aránylag csekély siker sem, melyben
drámái a színpadon részesültek. Utolsó nagyobb munkálja is Shakespeare „Lear
királyá”-nak fordítása volt. Mélyen érezte a színpad fontosságát mind
nemzetiségi, mind művészeti szempontból. Egész lelkéből küzdött a drámaíró
koszorújáért, melyet úgy látszik, többre becsült annál, melyet mint lírikus és
epikus már kivívott. Mint költő, kritikus és akadémiai tag élénk munkásságot
fejtett ki a már emelkedni kezdő magyar színpad ügyében. Egyik legmunkásabb
tagja volt az akadémiai, 1833-ban kinevezett színügyi bizottságnak, melyre a
játékrenden levő színművek nyelv tekintetében való kijavítás bízatott, s
melynek 1835-ben az is kötelességévé tétetett, hogy az akadémia költségén
gondoskodjék minél több eredeti és fordított jó színművek beszerzéséről.
Többször tagja volt az akadémia drámabíráló választmányának, valamint a nemzeti
színházénak is egész 1850-ig. Senki sem üdvözölte a pesti magyar színház
megnyíltát oly lelkesedve, int ő „Árpád
ébredésé”-vel. Mint színkritikus az Athenaeumban lépett fel először,
1837-ben a megnyílt színház első
előadásáról írva. Bajza a részvényes társulat által színházigazgatónak
választatván, nem írhatott bírálatokat. Alkalmasint azért kellett Vörösmartynak
elvállalni e rovatot, ki örömest foglalkozott ugyan dramaturgiával, de a
kritikával járó kedvetlenségek között távolról se érezte magát oly jól, mint
Bajza, ki úgy szólva kereste a zajt és harcot. Vörösmarty szorgalmas látogatója
volt a színháznak; az akadémia (6-ik számú) páholyában foglalt helyet. Játék
után mint nőtelen ember rendesen valamelyik kis vendéglőben vacsorált egy pár
író barátjával. E vacsoráló kis társaság lassanként megnövekedett. A Pesten
lakó fiatal írók, kik az Athenaeumban próbáltak szerencsét, örömest vacsoráltak
ott, ahol Vörösmarty. Majd nehány főszínész, Egressy, Lendvay, Megyeri,
Szentpétery, előadás után szintén odasiettek, hol kritikusok elnökölt. 1838
telétől fogva a Sebestyén-téren levő Csiga vendéglő volt tanyája ez írói és
művészi körnek. Vörösmarty rendesen kevés szavú ember volt, de itt, a vidám kis
társaságban, hamar beszédes lőn. A politikáról legörömestebb szeretett
beszélni, kivált későbbi éveiben, de itt majd mindig az előadott színmű s a
színészek játéka képezte a társalgás főtárgyát; sokat mondott meg és fejtett ki
itt a színészeknek, mit bírálataiban elhallgatott vagy csak érintett. A
dramaturgiai és irodalmi vitákat egy-egy adoma váltotta fel Megyeritől, ki
művészileg tudott adomákat elbeszélni. Vörösmarty is mondott néha adomát
magyaros humorral, s mint Gál József beszélte nekem, előadása oly nemű volt,
minőt a „Kecskebőr” című humoros
beszélyében olvashatni. Egressy olykor szavalt, s Lendvay egy-egy népdalt
énekelt. Vörösmartynak is volt egy pár kedvenc népdala, melyet, ha éppen valami
rendkívüli jó kedve volt, eldalolt. Egressy három ily kedves népdalára
emlékszik: „Micsoda falu ez, be fakó”; „Mikor még nőtelen voltam”; „Irigylik a
bajuszomat”. E kis társaságból nőtt ki később a Nemzeti Kör. Egressy,
Vörösmartyról kérésemre összeírt jegyzeteiben így adja elő az alakulás
folyamát.
„Kis
társaságunk, melynek középpontja Vörösmarty volt, a Csigában már annyira
megszaporodott, hogy tágasb helyről kelle gondoskodnunk. Azért, Vörösmarty
indítványára kibéreltük a Csigának első emeletét. Akkor kellő számra növekedett
társulatunkat szabályok szerint szerveztük. „Kör”-nek neveztük s fennállását
három-négy forintos tagdíjak által biztosítottuk. E Csiga-beli körnek alapító
tagjai, ha jól emlékszem, ezek voltak: Vörösmarty, Bajza, Pulszky, Henszlmann,
Gaal, Tóth Lőrinc, Érdy, Erdélyi, Garay, Bartay, Stuller, Vahott Sándor és
Imre, Szíjj Sámuel, Zofcsák, Ecsedi, Megyeri, Szentpétery, Lendvay, László,
Egressy Gábor. Ezen Körből nőtt ki később a hatalmas Nemzeti Kör. Azonban a
régibb kis társaság korántsem oszlott szét a nagyobb Körben, hanem folyvást
szorosan összetartott. Tagjai Pesten és vidéken, nehány vendégszerető háznál,
azután is találkoztak; a többek közt Fáy András nevenapján és fóti szüretjein,
özvegy Fáy Ferencné, Bártfay, Bugát, Bajza házi körében, gróf Ráday Gedeonnál
Ikladon és Pécelen, gróf Ráday Lászlónál Gyömrőn, a Zugligetben; az igazi és
mesterséges (galamb) vadászatokon.”
E
galambvadászatok egyikéről Gaál József egy érdekes tréfát beszélt el nekem,
melyet nem fölösleges ide jegyeznem. Vörösmarty nagyon szeretett vadászgatni. A
kis kör némely tagja vadász volt s Vörösmartynak hű kísérője vadászatain,
kivált Megyeri. Azonban a mesterséges galambvadászatokban az egész társaság
részt szokott venni. Megvettek egy csoport galambot, zsákba kötötték, kivitték
a Rákosra, elbocsátották és lelövöldözték. Ilyenkor ott is ebédeltek; a
társaság valamelyik ahhoz értő tagja gulyáshúst készített. Ebéd után irodalmi
és politikai dolgokról folyt a társalgás, melyet néha szavalás és éneklés
váltott fel. Egy ily alkalommal valaki azt indítványozta, hogy Egressy szavalja
el Garay Kontját s az egész társaság egy néma csoportozatban kísérje arc- és
tagjátékkal az előadást. Szigligeti volt Zsigmond király, kit felültettek egy
improvizált trónra. Egressy szavalása alatt előlépett Kont s a harminckét nemes
arc- és tagjátékkal kísérte a szót. Midőn a bakó botjával rendre érinté a
nemeseket, mindnyájan a gyepre dűltek, utoljára maga Kont is. Azonban e soroknál:
„de a tömegnek ajkain kél lázadó moraj”, zajongni kezdtek a földre hullott
nemesek, felugrottak s keretni kezdék Szigligeti őfelségét. E tréfa nagyon
tetszett Vörösmartynak, ki mint a közönség és kritika képviselője vett részt e
bohózatban.
Mindebből
láthatni, hogy Vörösmarty, a viszonyokhoz képest elég szigorú színkritikussága
mellett is, barátságos lábon állott a jelesb színészekkel és drámaírókkal.
Mindig megírta, vagy megmondotta nekik, mi lelkén feküdt, s a kis kör tagjai,
kik igen jól ismerték feddhetlen jellemét, s rendkívüli tisztelettel és
szeretettel viseltettek hozzá, nem vették rossz néven neki még azt se, mit
talán igazságtalan ítéletnek hittek. Sokkal több baja volt a „Regélő”,
Rajzolatok” és „Hirnök” című lapokkal, melyek színbírálatainak mintegy
ellenzékét képezték. Azonban nemigen bocsátkozott velök hosszasb polémiába,
megelégedett nehány felvilágosító, cáfoló vagy visszatorló megjegyzéssel,
melyeket alkalomszerűen színbírálataiba bele szőtt. Sokkal több baja volt,
nemcsak neki, hanem társainak is, a lap cenzorával s a színházi igazgató
választmány elnökével, Földvári Gáborral. Bajza 1838. júniusában lemondván a
színház igazgatásáról, sűrűen változtak az igazgatók: Bajzát Ilkey, ezt
csakhamar Szentkirályi váltotta föl, 1839 elején kevés ideig gr. Ráday
igazgatott, kire azonban nemsoká Nyári Pál következett. Az Athenaeum meglehetős
súrlódásba jött nem annyira az igazgatókkal, mint a választmánnyal, mely
nehezen tűrte a gáncsot. E súrlódásokra leginkább az adott alkalmat, hogy a
dráma ügye kezdett hanyatlani az opera kedvéért, s az első énekesnő, Schodelné,
mindenhatósága a színházi fegyelmet majdnem felbomlással fenyegette. Az
Athenaeum többször megtámadta ez irányt, bár általában elég mérséklettel. A lap
cenzora, a maga fejétől-e, vagy a színházi igazgató választmány sugalmazásai
folytán, nem tudhatni, kezdé kihúzogatni az ily cikkeket. Ez volt aztán oka,
hogy nemcsak Vörösmarty letette a színbírálói tollat, hanem maga a lap sem
közlött többé színbírálatot 1839. ápril 28-tól 1841. jún. 1-ig. „Az idők úgy
fordultak” – mond a szerkesztőség nyilatkozata (Athenaeum 1839. 1. félév 34. sz.) – hogy krónikánk nem használhat,
s így bírálatait bizonytalan időre felfüggesztjük, sorát jegyezve fel csupán az
előadott daraboknak. Ezen puszta címsorral a színi előadásoknak legalább
fonalát akarjuk fenntartani. A színházat azonban tovább is szemmel tartva, tán
még jő ideje, midőn a közbe történtekre is visszatekinthetünk s félbeszakadt
bírálatainkat némileg kiegészítve ismét folytathatjuk. Addig is csak azt
kívánjuk t. olvasóinknak tudtokra adni, hogy ezen változást nem hanyagság, nem
buzgóságunk, nem szorgalmunk vagy akaratunk csökkenése, hanem az idő
mostohasága okozta.”
Ide
járult még egy sajtópör is, melyet az igazgató választmány elnöke, Földváry
Gábor, kezdett az Athenaeum szerkesztői ellen. Talán az első magyar sajtópör, s
azért érdekes volna az egésznek némi részletesb rajzát adnom. Azonban csak egy
pár főbb adat nyomába juthattam Érdy (Luczenbacher) szívességéből, ki éppen az
Ahenaeum ügyvéde volt, de már csak nagyjában emlékszik a perre s csak egyik
replikája vázlatát találta meg iratai közt. Pest-megye levéltárában megvan
ugyan az egész per, azonban se kikutatására, se elolvasására nem volt időm,
mert csak e jegyzetek írása alatt nyertem felőle tudomást, s így egy pár hétig
vissza kellett volna tartanom e kötetet, mit a kiadó sürgetései miatt lehetlen
vala tennem. Legyen hát elég csak egy pár fővonással rajzolnom e pert. Az
1839-ki Athenaeum első félévi 7-dik számában Bajza, Vörösmarty vagy más
tollából, nem tudhatni, „Változások a pesti magyar színháznál” cím alatt egy
névtelen rövid közlemény jelent meg, mely szerint gróf Ráday Gedeon lemondott a
színház igazgatásáról s azt Nyári Pál vette át teljes hatalommal; megemlíti az
igazgatók gyakori változásainak káros voltát, s jelenti, hogy a főbb színészek
közül némelyek, mint Megyeri, Egressy, Szerdahelyi, kiket igen bajos lesz
pótolni. elhagyni készülnek a színházat. Lehet, hogy a tények akkor még nem
voltak valók, bár később megvalósultak, az Athenaeum csak szállongó híreket
közölt. Azonban, minthogy semminemű becsületsértés nem forgott fenn, a
választmánynak be kell vala érnie a hírek cáfolatával, mit az Athenaeum
szívesen kiadott volna. Ahelyett az igazgató-választmány elnöke, Földváry
Gábor, Pest-megye első alispánja, vallató parancsot eszközölt ki a megyétől a káros, hamis, rágalmazó cikk írója
nevének kikutatására. A szerkesztők közül egyik sem akart vallani, de mint szerkesztőség
mindenik felelősnek nyilvánította magát a kérdéses cikkért, s ezt nemcsak a
vallató paranccsal hozzájok küldött törvényes személynek jelentették ki, hanem
lapjokban is, hol röviden érintve az ügyet, a sajtóügy körüli zavaros
fogalmakat tisztázni igyekeztek. (Nyilvánosság,
névtelenség, feleletteher. Athenaeum 1839. I. félév 14. sz.) A megyei
törvényszék mind a hármukat, mint a vallató parancsnok nem engedelmeskedőket,
beperelte, későbbre hagyva fel az érdemleges rágalmi pert. Az Athenaeum szerkesztőinek
Érdy volt ügyvéde, ki igen kemény és gúnyos replikákban ostromolta az ellenfelet;
legfőbb erőssége az volt, hogy a másodalispán Simoncsics János, tagja levén a
színházi részvényes társaságnak, érdeklett fél s így nem lehet bíró. Mindhiába,
az Athenaeum szerkesztői, mint vallani nem akarók, 32 frt bírságban
elmarasztaltattak, de Érdy megsemmisítő parancsot eszközölvén ki a királyi
táblától ez ítélet ellen, a per deponáltatott, s felperesnek nem volt kedve azt
más alapon újra megindítani. E perre s a cenzúrai önkényre céloz Vörösmarty
némi leplezett általánosságban, midőn 1841 elején újra felveszi bírálói tollát
s a színházi ügyek másfél év alatti képét rajzolja. ez időponttól fogva ismét
számos bírálatot ír, bár nem annyit, mint az előtt; nagyrészt Bajza pótolja
helyét; 1841-ben egészen visszavonul s csak a színházi drámajutalomról ír
egyetlen cikket, mikor aztán a színbírálat terhe, egész az Athenaeum
megszűntéig, Bajza vállára nehezül.”
A
másik jegyzet, melyet még közölni akarunk olvasóinkkal, Vörösmarty „Atyám sírjához” című ifjúkori
költeményére vonatkozik. „A szerető fiú – úgymond – 1816-ban meghalt atyját
siratja. Leginkább helyén lesz ide iktatnom Vörösmartynak Zádor kérésére
1824-ben összeírt autobiográfiai jegyzeteit, melyek gyermek és ifjúkorára,
valamint költői kísérleteire némi világot vetnek. „Születésem történt nemes
Fehérvár-megye Nyék nevű helységében, 1800. dec. 1-ső napján. Atyám, Vörösmarty
Mihály, méltóságos gróf Nádasdynak nyéki jószágában uradalmi tiszt volt tizenöt
esztendeig, azután Velencén árendása lett. Csekély tehetsége szerint elég
gondosan nevelt s taníttatott Fehérvárott négy esztendeig, az ötödikben már
tanítgatásból éltem s élek még mostan is. Öt esztendőt Fehérvárott töltöttem,
hatodikban Pestre hozott atyám, hol őt azon esztendőben el is vesztettem.
Nevezetesb változás az életem folytában, hogy 1818-ban Perczel Sándor úr
házához jutottam. Itt három fiait tanítván, végeztem el a philosophiát három
esztendő alatt, azután, hogy lement Börsönybe, tolnavármegyei jószágába lakni,
lementem én is, és fiait a második, harmadik és negyedik iskolai tudományokra
tanítottam, s magam is tanultam az első évi törvényt. Ez volt a legvesződségesebb
és szomorúbb esztendőm. Még egy esztendőt töltöttem hasonló foglalatosságban,
de kevesebb bajjal. Ezen két esztendő alatt elvégezvén a törvényt,
törvénygyakorlásra mentem Csehfalvy Ferenc tolnavármegyei alispánhoz, ugyancsak
Perczel Sándor úr ajánlásából. Lakásom Görbön volt. Onnan ismét Pestre jöttem
Perczel Sándor úr fiával, s itt a királyi táblánál Szent-Márton óta hites
jegyző vagyok. – Ez lenne röviden külső rende életemnek. Írói kezdetemre nézve
azt kell megjegyeznem, hogy még kis deák koromban igen megkedveltem a római
mértékű versek hangjait, s a puszta hang után már akkor kezdettem deák verseket
irkálni. A negyedik Grammatikában rímes két sorú verseket írtam egy barátom
ellen; rhetor koromban pedig, minekutána Édes Gergely Keserveit olvasnám,
Udvardi nevű barátommal kezdettem római mértékre magyar verseket írni. Nem
tudtam még ekkor, hogy egyebek is vannak, egyedül Édes Gergelyt forgattam, s
igen megörültem, hogy a magyar nyelv oly könnyen perdült római rend szerint. A
hatodik iskolában már jobb könyveket olvastam Baróti Aeneisét, Rajnis Eclogáit
s Virág Horatiusi leveleit s némely ódáit, ami kiváltképpen megtetszett
tisztasága s könnyűsége miatt. Olvastam nagy örömmel Révayt is. Ekkor minden
gyakorlásom abban állott, hogy magyar elégiákat írtam s némely epigrammákat.
Még ez többnyire száraz verselés volt. Későbben ismerkedtem meg Egyed és Teslér
pap urakkal Bonyhádon. Ezek közölték velem az Erdélyi Muzeumot, Kazinczy
munkáit és egyebeket. Lassanként érezni kezdettem a költés belső erejét s arra
törekedtem munkáimmal. Most készültek némely ódáim s apróbb színjátékaim, de
egy sem elvégezve. Teslér biztatása és Kisfaludy Károly darabjainak előadatása
megkedveltették velem a színjátékokat. Harmadévi philisophus koromban kezdettem
el Salamon nevű színjátékomat,
melyet Börsönyben, azon bajos esztendőben végeztem el. Azután írtam a Hűség diadalmát a Villi-rege szerint
hexameterben és jambusokban. Görbői lakásomban írtam fél esztendő alatt Zsigmond nevű színjátékomat ötös
jambusokban. Ugyanott kezdettem el Zalán
futását hexameterben, melyet nem egészen esztendő alatt el is végeztem.
Írtam ezenkívül két vígjátékot, Ypsilon
háboru és Elbusult deák nevek
alatt. A Tudományos Gyűjteményben megjelent két levelem, egy Virághoz, a másik a Perczel ifjakhoz Görbőről, elég hibásan
nyomtatva, és a redactortól emberül kicifrázva. Ezeken kívül az Aurorában két
ének. Most Kontot (később Bujdosók) készítem a játékszínre, ötös
jambusokban.”
Forrás: Koszorú 1. évf.
II. félév 1. sz. Pest, 1864. július 3.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése