2020. jan. 12.

Szelestey László: Lázadás, a papucskormány ellen




Hej pipeskedő szerelmes
Nőcseléd!
Nem kegyelmet kérve nézek
Most feléd:
Jöjj pemettel vagy lapáttal
Kárhozat!
Most az egyszer megmondom az Igazat.

Aztán hirtelen majd egyet
Gondolok:
Megugrom… és feléd háttal
Fordulok.
S kapufától vévén bucsut
Szaladok,
Hogy nyomomban ne érhessen
A szitok…

Kerüllek én, mint a poklot,
Tégedet,
Reménnyel sem vigasztalom
Szivedet.
Sok reménynek csak száraz korty
Az ára –
Aztán a türésnek is van
Határa!

Tudd-meg: többé csizma-talpad
Nem leszek,
S minden durvaságot zsebre
Nem teszek!
Eb ura a fakó! édes
Angyalom –
Majd meglátom én: kié a
Hatalom?!

Hej, ezután eszem, iszom,
Vigadok!
Szót csak a kedv istenének
Fogadok.
Ugy is kurta ez élet, mint
Az álom –
Ölelem, ig benn kedvemet
Találom.

Felkeresem kedves pincze-
Tokomat,
Szomlaival leöblitem
Torkomat.
S el-elmondom a szomszédnak:
‘Hej koma!
Ez ám még a becsületes
Lakoma’.

Biz isten! job is az, mint a
Szerelem,
Ha a torkig tele kancsót
Ölelem.
Mert az asszony csörül pörül
Szüntelen,
Hogy az ember majd megszokni
Kénytelen.

Szemére lobbantom én ezt!...
Követem!
Azért, hogy egy kicsit, a bort
Szeretem…
Mi tagadás benne: ugy van!
Ám azért
Nem érdemlek illy keserü
Pályabért…

Ha a kancsót hónom alá
Foghatom:
Meghallotta: söprünyél a
Kezében.
Mit tegyünk most?... tán bevárjuk
A csatát?...
Szégyen a futás, de hasznos:
Rajta hát!...

Majd ha egyszer tőle messze
Futhatok:
Akkor ismét kótyon füttyöt
Mutatok.
Hej csak mernék pártot ütni
Ellene!
Tudom én, hogy megrudalni
Kellene!

Forrás: Hazánk 1. évf.  151. szám – Győr, 1847. November 21-én, Kedden

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése