2020. jan. 12.

Hegedűs: Betegségemben




Beteg vagyok. Ágyamban
Hánykódom nyugtalan,
Előttem lázas álmak
Ezernyi képe van.

Az álom elboritja
Fátylával e szemet.
És mégis ollyan édes:
Megnyugtat engemet.

Eljőnek álmaimban
Mind a kit szeretek,
Öröm jő nyomaikban,
Boldogság jő velek.

Testvérek és barátok
Mosolygva jőnek-el,
Látásukon megkönnyül
És dagad a kebel.

Eljő apám közöttük,
S az édes jó anya,
Ugy tetszik, mintha ajka
Most is mosolygana.

Ugy tetszik, mintha látnám
Az édes két szemet,
És forró homlokomon
Megcsókol engemet.

S mikép, ha ajka szólna,
És ugy tetszik nekem:
Hogy kérdezi szeliden:
Beteg vagy gyermekem?

Ugy tetszik, mintha látnám,
Szemében köny ragyog
S le nem tudom törülni,
Mert olly beteg vagyok?

S ágyamhoz elközelget
Halott barátom még,
A kit már eltemettem
A temetőbe rég!

O látom ezt az arczot,
Melly egykoron nekem
Legdrágább volt, a boldog
Szép gyermek éveken.

S megnyilik illy beszédre
A reszkető ajak:
“Siromból eljövék, hogy
Meglátogassalak.”

“A sirban örök éj van,
S az éjjel olly hideg –
A te lelked sugára
Nem melegiti meg!

“S most eljövék te hozzád,
Ott hagytam siromat,
Meghozni a betegnek
Nagy adósságomat:

“Halálom éjszakáján,
A néma éjjelen,
Ágyam felett virasztva
Csak te valál jelen.

“Letörléd homlokomról
A hült verejteket,
Lelkednek sugarával
Élesztéd lelkemet.

“S o melly szemedben égett:
A könyet láttam én,
Fájdalmas remegését
Kezednek érezém –

“S most eljöttem te hozzád,
Hogy itt ágyad felett,
Mikép te, átvirasszam
A hosszu éjeket!”

S a mint ekép szól ajka,
Reám néz olly busan,
Arczán a fájdalomnak,
A bunak képe van.

Letörli homlokomnak
Hideg verejtekét –
Verő szivemre tészi
Baráti két kezét….

-

Az álmok elröpülnek –
Az ábránd szétfoszól –
Hol vannak a testvérek?
Szivem baráti hol?

Nem látom őket itten…
O merre tüntetek –
Miért csak álmaimban
Lehettem veletek?

És hogy fölébredék most
S az ábránd szétfoszólt,
Hogy mellettem valátok,
Csalódás álma volt!

-

Csak egy van, egy, a kiben
Meg nem csalatkozám,
Ki itt ül ágyam mellett,
Te édes jó anyám!

Való, való, hogy látom
Az édes két szemet;
Hogy forró homlokomon
Megcsókol engemet.

És beteg gyermekére
Fájdalmas könye hull,
De még is csak viraszt ő
Fáradhatatlanul.

S csak hogy mosolygni késztse
Beteg fiat vele,
Mosolyt hoz ajakára,
Bár vérzik kebele

Majd félre megy, hogy ne lássam –
És könynye megered.
- O mint az édes anya,
Ugy senki sem szeret!

Forrás: Hazánk 1. évf.  82. szám – Győr, 1847. Julius 13-án, Kedden

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése