2020. jan. 12.

Hegedűs: Petőfiné naplója olvasásakor




Olvastam, oh hála, hogy olvashattam
Szép lelked’ gyönyörü történetét!
Hol vetted, mondd! – hol vetted a betűket,
Hogy ugy leirtad lelked életét?
Szived vérével irtad tán le őket –
Vagy a szerelem napsugárival?
Vagy tán a régi multból Fanni lelke
Szeliden, lágyan lelkedre fuvalt?
A szent szenvedő ihletését birtad,
Mikor e szókat lelkedből kiirtad?

Olvastam, oh hála, hogy olvashattam
Szép lelked gyönyörü történetét…
Minden szavad tengernek drága gyöngye,
Mit a vész a habok szinére vét.
Ki tanitott-meg, hogy a drága gyöngyet
Felfogd a partnak bokrai alatt –
Hogy megmaradjon szenvedéseidnek
Éjéből egy-egy fényes gondola?!
hogy visszaüssön napod alkonyára
A fényes gyöngynek maradó sugára?

Olvasta, oh hála, hogy olvashattam
Szép lelked gyönyörü történetét.
Ismertem én is bánatot, fájdalmat,
Vigasztaló volt nekem e beszéd.
Ugy tetszett, mintha járnék csendes tájon
És ma éjben, - hol nincs semmi hang,
S lelkemre szólna egyszerre beszéded,
Mint a völgy szivütése: a harang.
Hallgattam hangját mélyen meghatottan,
Hallottam azt, oh hála, hogy hallottam!

Vagy mit mondok? Bár ne hallottam volna!
Mert viszhang volt minden szavad nekem –
Sorsom viszhangja, a melly megütődött
Mult napjaimon, e tar-bérczeken.
Mert tudod-e hölgy, hogy nem csak te, s Fanni,
Van még egy harmadik testvéretek…
Egy hölgy, ki szenved, mint ti szenvedétek,
Kit enmagamnál jobban szeretek,
Csodálod-e ha jő jutott eszembe,
Midőn naplódat forgatám kezembe’?

Csodálod-e, ha mint a vész fuvalma
Megrázza a már száradó bokort,
S letépi róla azt a csörgő lombot,
Mit még az ősz szele le nem sodort: -
Szavakba öntött sohajtásaidra
Ugy reszketék meg lelkem lelkeig,
És két szemem elpártolt tavaszomnak
Elkésett harmatával megtelik?!
És elmerengek… gondolok reátok:
Mért nem vagytok ti testvérek, barátok?

Tudom, ti egymást jól megértenétek,
Hisz tenger mind kettőtök élete –
Őt még a vésznek vad haragja hányja,
Beértél már a csendes révbe te…
Fölötte a sors villáma tusázik,
Mig fényes fátyol-képeit tárja-fel
Fölötted kelet fata-morganája;
- S bennem az aggalom kérdése kel:
“Melly rád sugárt hint, az üdv csillaga
Letekintend-e rá is valaha?
Valljon az én szegény szerelmesem
Lesz-e boldog mint te, vagy soha sem?”

II.
Jaj be setét, be setét az éjszaka,
Szépen ragyog a szerelem csillaga.
Ez a csillag süt elé csak egyedül,
A megűl a setétlő felleg megűl.

Mint mesében a szelid tündér leány,
Szeme lángol s arcza ollyan  halavány,
Elomló arany fürtje kibontva van
S mint fény-tenger hull keblére gazdagon.

Fenn a csillag épen fejem fölött jár,
Tört szemembe téved róla egy sugar.
Gondolkodom… és ugy tetszik énnekem,
Hogy én ezt a szép csillagot ismerem.

Tán az én szerelmemé az a sugar,
Melly a multból halaványan visszajár?
Vagy csalódom? S lelked az, melly megjelen
S átsugárzik a setétlő éjjelen?
S mind, mit lelked édest s fájót érezett
Sugarakká szövi az emlékezet?

Drága kőként majd kigyul, majd rezgedez,
Oh igen! a te gyönyörü lelked ez!
Elmerengek rajta s nézem hosszason,
És naplódat ujra s ujra olvasom…

Forrás: Hazánk 1. évf.  138. szám – Győr, 1847. November 20-án, Szombaton

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése