2020. jún. 28.

Gulyás Pál: A halál előtt



N. L.-nak

I.
A halál előtt szemet kell
húnyni, el kel futni tőle,
ki kell futni a szabadba,
fel kell futni a tetőre.

Végy egérútat a fákba,
a füvek pályáiba,
menekülj be a tengerbe
s a könyvek ábráiba!

De fordulj meg hirtelen,
hogyha már elérte sarkad!
Két szemébe gyujts tüzet
és kergesd el mint a farkast!

II.
Még most is látom lázban égő testedet,
még most is látom azt az oxidációt,
amelytől elhamvadnak az apostolok.
Egy este érkeztél hozzánk s köröskörül
fénylettek arcunkon arcod reflexei.
Mint egy kristály lebegtél az utcák fölött,
mint egy villanyban reszkető üvegpohár.
Aztán aludni tértünk, mert a föld felé
alélva  hajlongtak már testünk hídjai.
Ajkunkon fennakadt a szó mint buborék.
Közös homály borult ránk. Éjjel hirtelen
felriadtam. Félig rémlett, hogy itt lehetsz
a lakásban köztünk, de nemsokára már
hallottam földalatti lélekzésedet.
A törvény lebegett fölötted: óvott a szent
barátság pajzsa és az állam pallosa.
Feküdtél némán mint egy eldobott delej.
Behúnyt szemedből lassan szivárgott a fény.

III.
Mikor este megérkeztél,
az udvarunk lassan égett,
te hoztad a fénylő estet,
te hoztad a messzeséget.

Akkor este tiszta zöldben
világított almafánk,
akkor este én betörtem
a sötétség ablakon.

Akkor este a tárgyaknak
megláttam szerkezetét,
akkor este te forgattad
az életnek kerekét.

Vitt szemed tükörvarázsa
s álom vitte lépteid,
mint királyfi, kit palástja
fénye szinte megvakít.

S nem láttad, hogy én is égek,
csak az én lángom más égés.
Eltávolodnak a fények
és nincs köztük visszatérés.

Forrás: Válasz 4. évf. 2. sz. 1937.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése