2020. ápr. 26.

Móra István (1864-1957): Álmodások




Kérdem Katust kora reggel:
- Mit álmodtál, édes szívem?
- Azt álmodtam, hogy kint lakunk
A horgosi járásszélen.
Még virradni se kezdett tán,
Kiszökött a félszáz libám
S én harmaton, én csaholyon
Szaladtam a libák után…
Tudták azok a huncutok,
Hogy mi elől szökjenek meg,
De oszt’ szép sorjába mégis
A kapun bekőkögetten.
Mind fehér volt, mint a hattyú,
S az az érett puha tolla:
Kívánkozott keresztelő
Kis dunnába, kis vánkosba…

Kérdi Katus kora reggel:
- Hát te mit álmodtál, lelkem?
- Veled szálltam, nem érzetted,
Ahogy hozzád ölelkeztem?
S a horgosi kis kertünknek
Voltam én is a gazdája,
S oltogattam lent az aljon
Barackfákat szilvafába.
Végesvégig jártam aztán
A fölsöpört kis útakat
S megöntöztem saráig a
Veteményt, a virágokat.
Azalatt a galambok is
Már hangosan követeltek:
- Lesz-e mára egy kis árpa,
Egy kis ocsú, egy kis lednek?
Az udvar meg telis-tele
Lett ezenközt iskolással,
Majd levertek a lábamról
A nagy örömriogással;
Mert labdáztunk egyet, amíg
Nyolc felé nem járt az óra:
Te meg álltál mosolyogva,
Galambom, a konyhajtóba.
Kihajoltál olykor-olykor,
Tapsikolva, meg kacagva,
Mikor engem talált néha
Vaktábul a telelabda.
Aztán oszt’ én tapsikoltam
Konyhaórád verésire,
S lőn egyszerre a lármábul
Az udvaron csendes mise.
Bementünk az iskolába,
Én, meg a tíz tucat gyerek
S úgy elvoltunk, lárma nélkül,
Mint mikor a virág pereg…
Egyszer csak bekopogtattál:
- Mi az, édes? Mi az, lelkem?
- Vendégem van, ne haragudj’
Hogy még ide nem vezettem.
Már akkor a konyhablakon
Láttam is a vendég fejét:
- Gyere ide, Demus Éva,
Mi jó hozott? Jer közelébb…
- Nem is tudom, csak éds’ apám
Minden jókkal köszönteti…
- Én meg őket, Isten után,
Apád-anyád elhiheti…
- De volna még üzenetem –
(S lángba borult a lány képe)
Maga oktatott ki engem
Hiszekegyre, ábécére, -
Oszt’ most, hiszen, tudom is én,
Éltem sora fordul egyet,
A ránkjövő vasárnap már
Tóth Palival kihirdetnek…
Azt szeretnék mind minálunk,
S üzenik is igen-nagyon,
Legyen maga, tanító úr,
Lesz is, úgy-e, a násznagyom?
- Hogyne lennék, édes fiam! –
Aztán persze, aztán lettem,
Te voltál a násznagyasszony,
Én Katusom, édes lelkem.
Danoltunk is, táncoltunk is,
Jaj de jó volt, most is érzem.
’Sz Pest-Budában tán sose volt
Magyar kedvben, magos részem.

Forrás: Néptanítók Lapja 42. évf. 15. sz. 1909. ápr. 15.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése