2024. márc. 18.

Szabó Lőrinc: A hitetlen büntetése

 

De szeretném, ha volna isten,

Ha volna, s ugy volna, ahogy

A fák vannak, s ha itt közöttünk

Röpködnének az angyalok,

 

Ha volna tündér, peri, szellem,

S ha más nem, hát kisértetek,

Csakhogy túlmenthessük a síron

Ezt a nyomorult életet.

 

Még az ördögnek is örülnék,

És annak is, ha legalább

Örök bűnösként vándorolnék

Akármilyen poklokon át,

 

Mert rettenetes, hogy az ember

Útja oly silány s oly rövid

A földi portól a veszendő

Húson át vissza a porig.

 

Valamikor felháborított

A hazugság, valamikor

Nevettem és azt magyaráztam,

Hogy csak a féreg van s a por,

 

Valamikor hit volt csatázni

A hit ábrándképeivel…

Győztem, s most a győztes igazság

Kietlensége rémít el!

 

Nem szeretek már ember lenni,

Van különb, amit képzelek.

De hit nélkül csak megaláz és

Megszegényit a képzelet,

 

S az én életem oly szegény már,

Olyan csupasz és elhagyott,

Hogy szinte folyton a halálban

Ülök, s a férgek s a mocsok

 

Mélységéből fölfele vágyva

Meséket s látomásokat

Rajzolok az egekre, - és csak

Büntetem vele magamat:

 

Lelkek loboghatnak köröttem,

Kelet minden istenei,

Szörnyek, erők, állatok, eszmék:

Egyik se tud segíteni,

 

És ha véremben és agyamban

Megszületik a Legnagyobb,

Még ijesztőbb, hogy mit teremtek

S közben én magam mi vagyok.

 

Por és por közt porladok és bent

Istenekkel vagyok tele…

De nekem más kellene, nékem

Egy külső isten kellene,

 

Egy külső, közönséges isten,

Isten, aki ugy van, ahogy

A fák vannak, isten, akit nem

Én, a sóvárgás, alkotok

 

Isten, aki nem büntet azzal,

Hogy elbuvik a vak elől,

Ilyen isten menthetne csak meg

A halál félelmeitől:

 

Ezt várom, őt… Mindegy, akárkit!...

Egy nyomorult kisértetet!

Még az ördögnek is örülnék,

Ha volna… De jaj, nem hiszek,

 

S folyton sirnom kell büntetésül

A keserü litániát,

Hogy megaláz a képzelet s hogy

Megszegényit a szomj s a vágy:

 

A kis időt is elrabolja,

Amim van… pedig oly rövid

Az út a portól a veszendő

Huson át vissza a porig.

 

Forrás: Budapesti Szemle 1937. 247. kötet

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése