2024. márc. 18.

Szász Károly: Korszerűtlenség

 

- Válasz egy bírálatra –

 

Költészetem hogy korszerűtlen:

Ezt jól esik ma hallanom,

Hisz én nálamnál senki hűbben

Nem csüng a régi dallamon,

Mi lantján drága mestereknek

Zendült és száll ma is felém –

Az a világ, mely itt ma erjed:

Nem az övék – s nem az enyém.

 

Hol nagy fényességek ragyognak,

Mögöttük szürke árny lebeg.

Méltó utóda a nagyoknak,

Tudom, hogy én se’ lehetek.

De tiszta érzés, helyes érzék,

Őszinte szó s szívbéli hit:

Ezek szerint ha kell a mérték,

Emelt homlokkal állok itt.

 

Ne kísérts engem korszerűség,

Hiú bálványod’ megvetem,

Eszményeimhez fűz a hűség,

Azoknak fénye kell nekem.

Érzékiségnek rút salakja,

És szertelenségek heve

Az én lelkem’ meg nem ragadj,

Dalomba’ nékik nincs helye.

 

Maradjak én csak korszerűtlen,

És légyen minden versem az,

Az én szavamban és betűmben

Az érzés egyszerű s igaz.

Nem tántorít meg engemet már

Humánum csalfa jelszava –

Ha bár rongyokba’ s éhesen jár:

Én nékem drágább a haza.

 

És annál drágább itt e föld, mert

Mélyébe’ nyugszik hitvesem,

Hívebb lelket szivem nem ismert,

Oh, itt van most is még velem.

Mit bánom én, ha a modernség

Maradi lantosnak nevez –

Dalomnak tárgya csak a hűség,

Akármily korszerűtlen ez.

 

Forrás: Budapesti Szemle 1938. 250. kötet

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése