2021. nov. 15.

Kisteleki Ede (1861-1931): Közeleg a tél már…

 


Közeleg a tél már, a vadludak szállnak

S integet magához még egyszer a puszta,

Mielőtt a lassan elhallgató tájnak

Örök érverése álomba borulna;

Ott a tanyák szélén hívnak az ákáczok,

Sárga levélujjuk beinteget hozzám

S én a messzeségnek útlan nekivágok,

Melyről a köd oszlik szakadozva, lomhán.

 

Egybefolyhat fénnyel alaktalan árnyék

S túl e szürkeségen szemeim lezárva,

Én az éjben, ködben, mégis rád találnék

Szabad levegődről, pásztorok hazája;

Te vagy itten, érzem, ime hozzád jöttem,

A föld szépségéből valami hiányzik,

Míg az eget rajtad meg nem látom körben

S fölöttem a menyben egy más láthatárig.

 

S mikor itt lenn teljes a táj nagy ivedben,

Nézem a magasban a szebb horizontot,

Melyből ezüst szárnyú csillagja kirebben

A rejtelmes éjnek, az az égi bolt ott,

Mely a nappal kéklő sátorán túl mélylik

Felfelé az űrnek új láthatárába,

Melyen nyúl a tejút koszorúja végig,

Csillagbimbócskákból eggyé babonázva.

 

Szeretem e földet, szeretem végtelen,

Hol a nyáj kolompja harangoz a nyárnak,

Hol az alvó csend van nappal is éberen,

Amely fölött ősszel még a daruk szállnak;

Véget ér a puszta csodás bűbájával,

Költözik a daru, a délibáb ritka,

A felosztott földek, tanyák során által

Dúczból a galambok kelnek szárnyaikra.

 

Míg én benne fürdöm ama szent gyönyörben,

Mit e légóczeán nagy hullámin érzek,

Mintha vizek szárnya mozdulna köröttem,

Örök lebegését érzem itt a légnek;

Mély tengerek fölött szakadatlan elem,

Itt vagy kinn a pusztán, igaz otthonodban

S fölötted az éther, még nagyobb s végtelen,

Min angyalok járnak, melyen a menybolt van.

 

Először a földön indul meg a madár,

Neki iramodván mielőtt felszállna,

Ahányszor meglátlak mély kőszívű határ,

Ihletedtől lelkem egyszerre kap szárnyra;

És elzengi dalát, áttörve az árnyon,

Isten trónja alatt mozdulatlan függvén

S az alkotót magát sejtelmesen látom

Lenn a délibábon, a nagy puszta tükrén.

 

Forrás: A Természet 5. évf. 7. sz. 1901. dec. 1.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése