Egy
időben rávette magát a falura a táltosló. Vannak jó táltosok is, ámbár a táltos
mind veszedelmes, mert valamikor embernek szánta őket a teremtő hatalom s csak
mivel pörbe kezdtek, hogy hát a madárnak szárnya van, az embernek meg nincs,
parancsolta az Isten, de még az ősi, lóba a lelkeiket, miért is éppen úgy
beszélnek, mint az ember, magyarul s szeretnének emberek lenni, azért
böstörködnek. Mert leginkább tusakodó lelkek. No, azért vannak jó táltosok is,
akik fejet hajtva viselik a sorsukat és jószívvel szolgálnak az embernek, hogy
a lótesttől megszabaduljanak, mert ha ezer évig panasz nélkül szolgálnak, végén
felvehetik az embertestet, hanem a jó táltos elég ritkaság. Tusakodó szellem a
kártékony az csaknem valamennyi, ellensége az embernek a megátkozottsága miatt,
pedig a saját fejét kellene a falba verni, mert ő volt engedetlen. S ez a
táltos is ilyen lélek volt, amelyik nekivette magát a falunak.
No
megjött minden éjszaka, akár esővert, akár holdvilág volt, akár csillagos ég,
akár éji felhővándorlás, pontosan éjfélben mindig berúgtatva, akkora patája
volt, mint a Szügyi gyerek kalapja, pedig az ugyancsak nagy, mert vízfejű
szegény gyerek, csattogtatta a körmit az utcákon s hányta a szikrát a kemény
köröm kegyetlenül, mert keményebb a táltos körme a legkeményebb acélnál, rázta
a farát, hogy a vacsorája csak úgy kortyogott, mintha a kút nyelne vizet, mert
mén ám minden táltos – s nyerített förtelmesen, hogy azt lehetett gondolni,
ezer csikó röhög valahol a falu közepén. Gyönyörű széntestű táltos lehetett, de
ezt csak úgy gondolta mindenki a nagy fényről, aki a lába nyomát követte, mert
kinézni rá a lakásból nem mert senki se s jó lett volna befogni ménnek, mint a jó
táltosokat szokták hajdanában, mert csoda csikók vannak tőlük, hanem nem merte
volna senkise fejébe akasztani a kötőféket, mert rossz táltos volt és háborgó
szellem, mint a rosszlélek.
Rázta
hát magát a táltos – a Majlánék felől jött, mert azok a falu szélén laktak s
minden este megjött a nagy gyönyörű ménló – s nagy toporzékolás közben egyre
ezt kiabálta:
-
Ki ne merjen ember jönni elém, mert aki embert látok, azt az ördögnek viszem.
Én vagyok az ördög ordonanca.
Azzal
szétrúgta a kerítéseket a két hátsó lábával, de egyetlen rúgással, mint a
semmit, beszaladt az udvarra, kitaposta a kertben a veteményeket, kirúgta az
istálló ajtaját, mint a papírt s a kancák akkor már mind nyihogtak, mert
csodaszép gyönyörű mén volt; megbolondultak utána kancák egy szemvillanás alatt
s nyerítve várták. Akkor a táltos berontott az istállóba, kiválasztotta a
legjobb kancalovat, elharapta a kötőfékjét egyetlen harapással, mint a
zabszárat s megindult elől vágtatva és nyerítve és a körmeit szikráztatva s úgy
ringott a háta, mint a bársony.
A
kanca meg utána, reszketve minden tagjában, de vissza nem fordulva, mert mennie
kellett. Reggel aztán úgy találtak rá a falu határában az utolsó fa alatt,
csupa tátongó sebbé repesztve a farától a hasáig s a szügyén a táltos
patkójának a nyoma belerúgva, mert szügyön rúgta a táltos s a kanca
megveszekedett.
No
így ment ez tizenkét napnak tizenkét éjszakáján. A táltos minden nap eljött s
minden nap elvitte a maradék legszebb kancalovat, de csak nem szánt meg az
odajárással. Már csaknem minden szép kancaló odavolt a faluból, valamit tenni
kellett hát, mert ha így megyen, egyetlen kancalova sem marad a falunak s a
jövő esztendőre nem leszen egyetlen csikó sem.
Vígné,
az öregasszony, aki kenni tudott s aki a bíró pajtája mellett való fészerben
lakott, azt tanácsolta, hogy egy férfiember, gyónjék és áldozzék meg másnapon
nyomban a reggeli harangszó után, szerelje fel magát a szent kereszttel, aki a
sekrestyében van s a pap szokta vinni temetésekre s a balkeze ujjára kössön
gyűrűt a szentségtartó kendőjének a rojtjából, de ki ne mozduljon a templomból
mind éjfélig s bűntelen maradjon, míg csak meg nem hallja a táltosló patáinak a
csattogását. De akkor aztán ugorjon ki a táltos elébe, tartsa föl magasra a
keresztet, hogy lássa a táltos és a kereszt is szembe nézhessen vele s kérdezze
akkor meg tőle, mit kíván. De óvakodjék, mert nincsen több ideje őt miatyánknál,
addig tart csak a kereszt ereje a táltossal szemben és míg beszél vele, meg ne
szűnjék figyelni közben balkeze gyűrűsujján a szentségtartó kendőjének
rojtjaiból font fehér gyűrűt s ahogy az elkezdene feketedni, szaladjon ám csak,
ahogy bír, a templomba vissza, mert szűnőben a szent kereszt ereje a táltoson.
No
úgy is lett.
Besze
Mátyás meggyónt, megáldozott, megőrizte a templomot éjfélig s mikor meghallotta
a táltosló körmeinek csattogását, a szent erő jeleivel fölszerelve kiugrott a
templomból s bár félt nagyon, hogy a foga is vacogott, erősen eléje vágott a
keresztúton vágtató táltoslónak. De megfogyatkozott az erő a térdeiben, mikor a
táltost megpillantotta, mert olyan gyönyörű paripát ő még életében se látott,
de még csak nem is álmodott róla s a száját nem is nézte. Már csaknem erőt vett
rajta a táltos gyönyörű rossz ereje, mikor észbekapott, magasra tartotta a
keresztet s azt kiáltotta:
-
A templomi kereszt erejénél fogva kérdezlek, táltosló, mit kívánsz?
No
megtorpant a ló, felágaskodott a kép hátsó lábára, hogy nekiront Besze
Mátyásnak, hanem még le kellett hunyászkodnia a kereszt előtt, hát fújt
mérgesen s azt mondta:
-
Siess, míg tart a kereszted ereje, azt mondom, mert rossz véged leszen, Besze
Mátyás (így megismerte!) Hozzatok ki ide tizenkét zsák zabot a keresztútra
holnap, mert szörnyen éhes vagyok s békén hagylak benneteket.
Ahogy
ezt mondta, látta ám Besze Mátyás, hogy bal kezének ujján feketedni kezd a
szentségtartó kendőjének rojtjából font gyűrű, nosza elugrott hát s jól tette,
mert éppen csak be tudta vágni maga mögött a templomajtót, mikor már ott volt a
táltos s levágta volna talán vagy elevenen vitte volna az ördögnek.
Másnap
hát kitették a tizenkét zsák zabot, amint megparancsolta volt a táltosló s az
meg is ette mind egy szemig a nagy étvágyával, de aztán berontott a faluba s
megint elvitt egy kancát, mert becsapta őket.
Másnap
tizenkét zsák rozsot vittek ki neki, de olyanképpen jártak.
Harmadnap
tizenkét zsák tiszta búzát, de azzal se különben.
Akkor
maga a bíró állt ki, Csapó Döme, első ember a faluban s két szép kancáját
siratta már a táltoslótól. Ellátta magát a vallási erővel, hasonlóképpen Besze
Mátyáshoz s a többiekhez s mikor éjfélben legjobban zengett a táltosló körme a
keresztúton, kitoppant eléje. De neki is csaknem a szíve megállt olyan gyönyörű
volt a paripa, hanem a száját ő sem látta, mint mind a többiek se, mert az
orrlyukából fényt fújt a ló s erre a fényre nézni nem lehetett. A keresztet
azonban magasra tartotta a bíró. No kapálni kezdett erre a lábával a táltos s
rákiáltott mérgesen:
-
Mit állsz az utamba s mit kívánsz tőlem Csapó Döme?
Őt
is megismerte.
S
Csapó Döme nagy hangon, mert első ember volt és bátor, hogy az egész faluban
visszhangzott a hangja, így válaszolt:
-
Azért állok utadba és azt kívánom tőled táltosló, mondd meg igazán a váltságot
s eridj innét. Harminchat zsák gabonánk az étvágyadat bánja.
Akkor
megállt a toporzékolásban a táltosló, olyan gyönyörű lett testében, mint a
leggyönyörűbb álom s azt mondta, de olyan szomorú hangon, ahogy csak ember
beszélhet:
-
Megmondom neked az igazat Csapó Döme, ide hallgass. Tudod, hogy én is lélek
vagyok, mint te, csak elkárhozott, hát halld meg: nekem a nyakamon a sörényem
között egy színaranyból való szál van, ez az én jelem. Táltosló vagyok, jól tudod
mi az, hát én megmondom neked, hogy a lovaitok között egy olyan kancát keresek,
akinek szinte egy színaranyból való szál van a sörényében, mert ez az én párom.
Ha ezt a kancát kikeresitek és idehozzátok nekem holnapra, elmegyek vele és
többet semmi bántódástok nem leszen.
Ezt
mondta a táltosló igen bús emberi hangon, mert hiszen emberi lélek volt benne,
mint a táltosokban minden s Csapó Döme még meg is sajnálta és csaknem
megveregette a nyakát, mert a lovat is igen szerette s az embert is.
-
Itt leszen a kanca – felelte neki barátságosan – holnap éjfélben itt leszen,
hacsak a mieink közt van, megnyugodhatsz.
De
ahogy ezt kimondta, látta ám, hogy a gyűrű feketedni kezd az ujján, nosza
elugrott s időben tette, mert alig hogy bevágta a templomajtót, ott volt
nyihogva a táltos, még a körme nyoma is ottmaradt az ajtón, ahogy megrúgta.
De
a váltság megvolt s kezdték keresni a kancát, akinek egy arany szál van a
sörényében. Hanem nem találták. Minden kancalovat átvizsgáltak a faluban, de
egynek sem volt aranyszál a sörényében,s így nem mentek semmire.
-
Mi lesz már most? – kérdezte nagy búsan Csapó Döme, a bíró, aki immáron két
kancáját siratta, mert érezte, hogy nem múlik így el a veszedelem.
Akkor
azt mondta Szabó Finta, aki púpos volt és bádogos és a templomtorony golyóját
szokta négyévenkint aranyozni:
-
Fössük meg egy kanca egy szál sörényit aranyra s az legyen a táltosló párja! Én
mondom, pedig értem a mesterséget s meg is föstöm.
Hát
előhoztak egy gyönyörű sárgaszőrű kancát, nem is volt kélt éves még egészen és
mént még nem ízlelt. Szabó Finta hát nekiállt, kikeresett egyetlen szál szőrt a
sörényéből a lónak s befestette arannyal reggeltől este egész addig, míg csak
le nem ment a nap. No de ez idő alatt meg is festette úgy, hogy az éppen olyan
volt, mintha valóságos aranyból lett volna, még az órás is azt mondta rá, pedig
az értett hozzá,mert az volt a mestersége neki.
Este
hát kötőfékre vették a festett szőrű kancát, Csapó Döme kivezette a keresztútra
s hosszú száron kikötötte egy fához, hogy az árok szélén legelhessen, mert
hosszú volt az idő éjfélig s a ló mindig eszik. Maga meg hazament, lefeküdt
szépen s várta, hogy mi lesz. De nemcsak ő várta, hanem várta az egész falu,
mert az adó nagy teher, hanem a táltosló még nagyobb teher volt rajtuk.
No
meg is jött az éjfél s föl is hallatszott nyomban az útról a táltosló körmeinek
a zengése s hallani lehetett, hogy az állat úgy jön kényesen táncolva, mint a
vőlegény, mert hogy megígérték neki az aranyszőrű kancát s házasodni jött.
Végig is vágtatott a táltosló a falun, mint a szélvész, utána meg a festett
szőrű kanca fényesen és a testében forrón áradozva, mint a menyasszony, de csak
éppen a falu határáig vágtattak, mert ott megálltak s hallatszott, hogy a
táltosló nagyot ordít, egy szörnyűt dobbant, a festett szőrű kanca meg olyan
rémségeset sikított, hogy egyszerre mindenki tudta, vége van neki s nyomban
vágatott is vissza rettentő haraggal a táltosló a faluba. Egyetlen rúgással
rapityóra törte a Csapó Döme kerítését, mintha csak villám zúzta volna össze,
kirugdosta a kertben a virágokat, vágta a port, hogy a csillagok is
elsötétedtek tőle, aztán bezúzta lángoló orrával az ablakot s bekiáltott a
házba, de olyan hangon, amilyet még ember nem hallott.
-
Becsaptál Csapó Döme, de ki nem fogsz rajtam, mert azt mondom neked, hogyha a
lovaitok közt nem találtátok meg az aranyszőrű kancát, akkor a leányaitok
között kell lennie az én páromnak, mert lélek vagyok én is és csak annyit
tudok, hogy az én párom ebben a faluban rejtezkedik! Holnapra hát készítsétek
el menyegzőre a leányzót, akinek a hajában egy szál arany hajat találtok s
hozzátok ki nekem éjfélre a keresztútra, mert feleségül veszem. És csak annyit
mondok neked, Csapó Döme, hogyha ki nem hozzátok, elpusztítom az egész falut! S
most már a kereszt se használ, azt mondhatom!
Avval
megfordult és elvágtatott. A körme még jó tíz perc múlva is csattogott utána.
Reggel
hát kimentek az emberek megkeresni a festett szőrű kancát s meg is találták a
falu határában az utolsó fa alatt, hanem farától egész a szügyéig ketté volt a
teste repesztve, mintha úgy hasították volna föl s a friss húsát nagy rajban
ették a legyek.
Akkor
visszamentek az emberek a faluba s elkezdték keresni a leányzót, akinek
egyetlen aranyhajszál van a hajában, vagyis a táltosló párját. Reggeltől késő
délutánig keresték, teméntelen leányhajat átvizsgáltak s már éppen csüggedni
kezdtek, mikor megtalálták a színarany hajszált a Majdán Veron hajában, aki a
falu végén lakott s mondhatni a környéken is talán a legszebb leány volt.
-
No – mondta nagy szomorúan Csapó Döme, a bíró és még a könny is kiesett a
szeméből, mert hogy a legszebb leány volt a Majdán Veron s ilyen sorsra adatott
szegény – no, vess magadra keresztet, leányom s készülj el, hogy a táltosló
máma éjfélben feleségül veszen.
-
Jaj – mondta a Majdán Veron s szép orcája elsápadt, mint a viola -, jaj, hogy
megszülettem, én táltosló felesége nem leszek!
Leesett
térdre ott, a könnyeivel kezdte áztatni az orcáját s olyan sírásba fogott, hogy
az egész falu hangos lett tőle. Úgy sírt, hogy a hátán megszakadt még az inge
is, s az asszonyok és leányok is mind vele sírtak, mert tudták, mi sors vár rá.
Az
emberek is sajnálták, mert a legszebb leány volt, de nem lehetett mit csinálni,
mert a táltosló elpusztította volna az egész falut.
Így
hát a az asszonyok elkezdték szépen megmosdatni a leányt, mint illik, szagos
szappanokkal, a haját is szépen megkenték, tiszta gyolcsinget adtak rája, fehér
selyemruhát, kezébe éppen rozmaringot tettek s hajára menyasszonyi fátyolt,
mikor megjött Csejke Jóska a mezőről, aki a mátkája volt a leánynak, éppen nem
régen jött meg a három esztendei katonáskodásból s azon volt, hogy hamarosan
megházasodik és aki semmit se tudott még az egész dologról. Már arról, hogy a
Majdán Veron lenne az aranyhajas. Hát amint meglátta, hogy a mátkáját esküvőre
öltöztetik, csak elsápadt s azt kérdezte:
-
Kinek öltöztetik menyasszonyi ruhába ezt a leányt?
-
Bizony a táltoslónak – felelte igen szomorúan Csapó Döme, mert a szíve nehéz
volt a bánattól -, a táltoslónak fiam, aki ma éjszaka felségül veszi és ez
ellen semmit se tehetünk.
-
No – azt mondta a legény s erre akkorát ordított, hogy a felhők is megremegtek
tőle – barmok maguk, nem emberek, ha ilyet csinálnak s megijednek egy koszos
lótól, mégé ha táltos is! Hát csak vezessék ezt a szép leányt oda, de annyit
mondok, én is ott leszek s megfogom én azt a táltost s elverem mint a dögöt, ha
az ördög lelke van is benne. Kantárt adjanak nekem, fejszerszámot, meg zablát!
De
senki se adott neki semmit, mert senki se mert már akkor a táltosló ellen
cselekedni. Azért hát bement a szíjgyártóhoz, maga vágta ki a legerősebb bőrből
a kantárt meg a fejszerszámot, aztán bement a kovácshoz és zablát kalapált, de
olyan erőset, amilyent ló szájába e földön még nem adtak. Késő estig hallatszott
a kalapácsának csengése s éppen besötétedett, mire elkészült a munkával s a
szörnyű zablát beleszíjazta a fejszerszámba, hogy ott kint ne kelljen majd
sokat bajlódni vele.
Akkor
kiment, megmosdott, tiszta ruhát vett el, áldást kért a paptól s éppen sós
vízben áztatta a kezét, hogy erős legyes és meg ne csússzék benne a szíj, mikor
talpig feketében hét asszony vitte a menyasszonyi ruhás mátkáját nagy sírás
közt, a keresztút felé, hogy a táltosló feleségül vehesse. Akkor megtörölte a
kezét, kilépett a kapun s elindult mellettük. A szíve csaknem megszakadt, de
egy szót se szólt, míg csak meg nem látta a leányt. Az mikor
meglátta,fölzokogott keservesen:
-
Isten veled, édes mátkám – mondta – sirassál meg! Hű feleséged lettem volna, de
immár a táltosló vesz engem feleségül.
Erre
a szóra a legény elkezdte szörnyűségesen csikorgatni a fogát.
-
Ne félj édes mátkám – azt mondta -, ne félj! A fák gyökereinek ereje nagy, de
mind a karomban van! A hegyeknek ereje még nagyobb, de az is az én karomé! Az
egész világ ereje óriási, de miattad az is az enyém! Elvégzek érted a
táltoslóval!
Többet
nem szóltak, csak szívükből nézték egymást, érezve a sötét alatt, míg ki nem
értek a keresztútra. Ott az asszonyok menyasszonyi fátyolból készült lágy
kötéllel kézen fogvást egy fához kötözték a leányt, akinek a táltoslóhoz
kellett feleségül mennie, de hosszú kötelet hagytak, hogy szépen le is
feküdhessék, gyöngéden pihenhessen. Akkor mind a heten hétszer keresztet
vetettek rája, megcsókolták az orcáját, elbúcsúztak tőle és visszamentek a
faluba, nehogy még itt érje őket a táltosló. A legény meg ott volt kedvesen a
leánnyal, gyenge fűből ágyat tépett neki, lefektette, a feje alá párnát
kakukkfűből hozott, hogy szép szagos legyen, hasonlóképpen a szerelemhez,
amelyet iránta érzett, el is altatta szépen, lapulevéllel legyezte, mert
verejtékes volt a homloka szegénykének s szentjánosbogarat tett a fűbe a feje
alá, hogy fényes álma legyen, mintha az égi bárányfelhők ereszkedtek volna le
rá s azok mesélnének neki. És csak az ujját érintette az ujjával a mátkájának
gyöngén, hogy úgy érezzék csak egymást, mint az összehajló virágok.
Így
voltak ott ketten az éjszaka csöndessége alatt, a füvek áradozva illatoztak
körülöttük, a csillagok meg mentek, iszonyú halkan karcolva az eget a fejük felett,
mintha valami távoli bogarak vándorolnának nagy menetben valahová a roppant
firmamentomon.
Ám
sokáig nem lehettek így, mert éjfélt jeleztek a csillagok s akkor egyszerre
megzendültek az úton a táltosló körmei. Úgy zengtek, mintha ezer fejsze csapná
a követ s a leánynak alig volt annyi ideje, hogy felálljon s lesimítsa térdén a
menyasszonyi szoknyát s a legénynek, hogy a szerszámmal s a zablával a bokor
mögé ugorjon, mikor már megjelent habos szüggyel a táltosló és olyan szép volt,
amilyen még sohase, talán még szebb az embernél is; olyan szép, amilyen csak
táltosló lehet. A szőre vakított, a dereka ringott, gyönyörűséges állat volt:
menyegzőre jött. Fekete volt, most látszott, mint a korom,de fényes, mint a
csillag s a nyaka sörényében úgy villogott az aranyszál, mint a csodáknak az
ere. Ahogy meglátta a leányt menyasszonyi ruhában, odament hozzá, de csöndesen,
csak hogy meg ne ijessze, kímélte, mint a vőlegény, csak a szeme volt olyan,
mint az égő parázs.
-
Eljöttem szép menyasszonyom – mondotta olyan megpróbált és olyan emberi hangon,
hogy a fák is megreszkettek tőle -, a születésem óta kereslek. Ülj fel a
hátamra, gyere velem és boldogok leszünk!
De
akkor a leány megmerevedett egész testében, mint a Kő-Mária, falfehér lett,
hogy nem lehetett az arcát a ruhájától megkülönböztetni s azt mondta
fennhangon, mintha esküdne, csak a szál aranyhaja ragyogott ki a fátyol alól
fényesen:
-
Az Isten nekem életet ne adjon, ha táltosló felesége leszek!
A
táltosló erre sírni kezdett, mint az ember s azt mondta:
-
Ezer éve és három hónapja, hogy kereslek a világ térségén, lélek van bennem,
jól tudod, hisz lám, sírok is, ami a lélek jele s szépen kérlek, légy a
feleségem. Hiszen lélekből indul a szerelem.
-
Nem leszek! – mondta a leány mereven, mint a szobor. – Csak a halotti testemet
kaphatod meg, mert kést hoztam magammal és a szívembe mártom, hogyha csak
hozzám is érsz!
A
táltosló akkor megremegett, fény lövellt ki a szemeiből s akkorát ordított,
hogy az utijelző kő megrepedt tőle és nekirontott a leánynak, hogy talán a
hátára dobja, de akkor kiugrott a legény a bokorból kezében a szörnyű
szerszámmal s odarohant rettentő bátran.
-
Megállj te táltosló – kiáltott szörnyű nagyot -,megfoglak én, fejedbe vágom a
kantárt s elverlek mint a dögöt, de a mátkám el nem viszed!
Azon
nyomban eléje is ugrott, hogy a fejébe vágja a szerszámot és szájába nyomja az
iszonyú kemény zablát, amit délután kovácsolt, de ahogy mindezt tette volna,
rémülve látta meg, hogy hiába erőlködik, mert nincsen alsó szájaszéle se alsó
állkapcsa a táltoslónak. Csak orra van, meg felső szájaszéle és fejrésze
rendesen, de az alsó szájaszéle a csontokkal és a fogakkal nincs sehol és a
zablával, akit délután kovácsolt, így nem megy semmire. Abban a
szempillantásban tudta már, hogy elveszett s felkiáltott:
-
Uram Jézus, a kezedbe ajánlom magamat!
S
már vágta is le a táltosló. Vére szétfreccsent, derék húsa elegyedett a porral,
a szerszám meg a hatalmas zablával beleröpült a szomszéd vetésbe s belevágódott
mélyen a földbe.
Akkor
a táltosló, a leány elé dobbant, akinek a kés rémületében kiesett a kezéből,
ráfújt erősen s ettől a fújástól a Majdán Veron egyszerre szépséges szép
kancává változott, de olyan széppé, amilyet még álomban se igen lehetett látni,
hogy a füvek is meghajoltak előtte s elindult engedelmes alázattal a táltosló
után. Az emberek, akik bent a házban virrasztottak, csak annyit láttak, hogy a
táltosmén patáig habos testtel vágtat végig a falun, akkorákat nyerít, mintha
ezer csikó torka zengene vagy a felhőket verné ostorral valaki s nyomában
szélnél sebesebben egy gyönyörű szép kancacsikó vágtat, aki valamikor a Csejke
Jóska mátkája lehetett, mert gyönyörű szemeiből minden lépésnél nagy
könnycseppek hullanak az utca porába.
Biztosan
a mátkáját siratta.
Az
emberek aztán el is indultak hajnalban a könnyek nyomán, akiket a gyönyörű
kancacsikó sírt, míg szélvészt vágtatott a táltosmén után, hogy lássák a dolgok
végét, mert a harmatos porban igen jól meglátszottak a könnyek nyomai, de csak
a faluszéli magános fáig találtak könny-nyomokat, ahol a széthasadt kancákat
szokták találni azelőtt s azon túl nem volt nyom egyetlenegy sem. Lehet, hogy a
nap szárította fel őket, de az is lehet, hogy innét már nem sírt tovább Majdán
Vera, aki míg ember volt, a Csejke Jóska mátkája volt.
Hogy
hová futottak, nem lehet tudni, de több mint bizonyos, hogy a földről
kiszállottak. Hol lehet országuk, senkise tudja, csak talán a csillagok. Lehet,
hogy a Fiastyúk, de ki nem kottyantaná semmiért se. Csak annyit hallani
itt-ott, hogy csupa rezeda ott minden és a citromfű az ember derekáig ér.
(Forrás: Kelet Népe 12. szám 1935. dec.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése