Január
29-én ünnepelte az egész európai szellemi világ Romain Rolland-nak, a nagy
írónak és nagy európainak 60. születésnapjai. Ebből az alkalomból az iró német
kiadói, a müncheni Kurt Wolff, a frankfurti Rütten & Loening, a müncheni
Georg Müller és a zürichi Rotapfel-Verlag a költő tiszteletére egy nagyon szép
kiállitásu Almanachot adtak ki (Der Romain Rolland Almanach), amely Eugen
Lerch-nek a költő munkásságát méltató hosszabb tanulmánya mellett néhány igen
fontos és érdekes dokumentumot közöl Rolland életéből. Igy pl. Malvida von
Meysenburg profétikus feljegyzéseit Rollandról, magának a költőnek
önvallomásait, amelyekben visszatükröződik a nagy európai „világlelkiismerete”,
amely Európa legválságosabb pillanataiban mindig megszólalt, hogy a népeket
felrázza. De legérdekesebb talán a több Romain Rolland fényképpel és
autogrammal díszített szép kiadványban Tolsztoj lev le, amelyet 1887-ben írt az
akkor még csak 21 éves Romain Rolland-nak, válaszul a fiatal diák egy levelére.
Rolland már akkor nagy hódolója volt Tolsztojnak, akinek akkor jelent meg a
„Mit kell hát tennünk" cimü irása, a csak szórakoztató művészet ezen
autodaféja, E könyv hatása alatt írt Rolland Tolsztojnak, aki egy 38 oldalas
francia nyelvű levélben válaszolt. Nagyon jellemző dokumentum ez a levél
Tolsztojra. Már maga a tény is, hogy a világhírű író egy ismeretlen fiatal
embernek, akitől semmit nem várhat és akitől semmi tartani valója nincs, ráér,
rá akar érni egy neki idegen, tehát nehéz nyelven 38 oldalas választ írni.
E
levélből közöljük a következő érdekes részleteket:
„Kedves
testvér! Megkaptam első levelét. Lelkem mélyéig meghatott. Könynyekkel
szememben olvastam végig. Szándékom volt, hogy mindjárt felelek, de nem értem
rá s pedig annál kevésbé, mivel, nem is szólva a nehézségről, amelyet érzek, ha
franciául kell írnom, igen hosszasan kellett volna irnom, hogy megfeleljek
kérdéseire, amelyek legnagyobbrészt egy félreértésen alapulnak.
Kérdéseire,
amelyek így hangzanak: miért van az. hogy a testi munka boldogságunk lényeges
feltételei egyikének látszik? Le kell-e mondani önkénytesen a tudományos és
művészi tevékenységről, amelyet összeférhetetlennek lát a testi munkával?
E
kérdésre megfeleltem úgy, amint tudtam, a Mit kell tennünk ? c. könyvemben,
amelyet úgy tudom, franciára is lefordítottak. A testi munkát soha sem
tekintettem princípiumnak, hanem egyszerüen az erkölcsi alapprincipium oly
természetes alkalmazásának, amelyre minden őszinte ember rá kell, hogy jöjjön,
A
testi munka erkölcsileg szükségszerünek látszik a mi romlott társadalmunkban —
ez u. n. civilizált emberek társadalmában — egyedül azért, mivel e társadalom
legfőbb hibája a testi munkától való szabadkozás s a szegények, tudatlanok és
szerencsétlenek testi munkájának kihasználása anélkül, hogy e munkáért
hasonlóval fizetnénk meg.
A
mai társadalom keresztény, filozófikus vagy humanitárius elveket valló emberei
őszinteségének első próbaköve az igyekezet, amellyel ezen ellenmondásból kiutat
keresnek.
A
legegyszerübb és legkézenfekvőbb eszköz, amely oda elvezet, a saját személyünk
gondozására irányuló testi munka vállalása. Soha sem fogok hinni annak az
embernek keresztényi, filozófikus vagy humanitárius meggyőződéseiben, aki
éjjeli edényét egy szolgálóval üritteti ki.
A
legegyszerübb és legrövidebb erkölcsi parancs úgy hangzik, hogy oly kevéssé
szolgáltassuk ki magunkat mások által, amennyire ez csuk lehetséges és annyi
szolgálatot tegyünk másoknak, amennyire csak képesek vagyunk. Követeljünk
másoktól a lehető legkevesebbet és adjuk nekik a lehető legtöbbet.
Ez
a formula, amely értelmet ad létünknek és a boldogság, amely belőle következik,
megold egyszerre minden nehézséget, azt is, amely Önt nyugtalanítja :
aktivitásunkból mennyit áldozhatunk az intellektuális tevékenységnek, a
tudománynak és müvészetnek.
Alapelvünk
szerint csak akkor va gyunk boldogok és elégedettek, ha meg vagyunk szilárdan
győződve arról, hogy cselekedetünk hasznos másoknak. Azoknak megelégedése,
akikért cselekszünk, egy többletöröm, amelyre nem szabad számitanunk és amely
nem szabad, hogy befolyásoljon cselekvésünkben. Az a szilárd meggyőződés, hogy
nem cselekszem haszontalant, se rosszat, hanem másoknak jót, ez a meggyőződés
boldogságunk alapfeltétele.
S
ez hajtja a morális és őszinte embert önkénytelenül arra, hogy előnyt adjon a
testi munkának a tudományos és müvészi munka felett: mert a könyv, amelyet irok
s amelyhez szükségem van a nyomdászok munkájára, a szimfónia, amelyet
komponálok s amelyhez szükségem van a muzsikusokra, a kísérletek, amelyeket
végzek s amelyekben szükségem van azoknak a munkájára, akik az eszközöket
csinálják, a kép, amelyet festek s amelyhez szükségem van azokra, akik a
festéket és a vásznat csinálják — mind e munkám lehet hasznos az emberek
számára, de lehet — mint a legnagyobb része — teljesen haszontalan, sőt
ártalmas is. S mialatt mind e kétes hasznosságu dolgot csinálom s hozzá
felhasználom még mások munkáját is, a munkák végtelen hosszu sora áll elöttem,
amelyek mind kétségtelenül hasznosak a többieknek s amelyek elvégzésére nincs
szükségem mások munkájára : egy teher, amit el kell vinni valaki helyett, aki
fáradt, egy föld, amelyet meg kell szántani beteg gazdája helyett, egy
bekötözendő seb s ezer és ezer egyéb teendő, amely körülvesz bennünket s
elvégzése nem kiván idegen segítséget és amely közvetlen örömöt okoz azoknak,
akikért tettük. Egy fát elültetni, egy borjut felnevelni, egy kútat
kitisztitani, mindezek kétségtelenül másoknak hasznos foglalatosságok,
amelyeket kell, hogy egy őszinte ember elébe helyezzen azoknak a kétes értékü
foglalkozásoknak, amelyek a mi társadalmunkban az ember legmagasabb és
legnemesebb hivatásának vannak kikiáltva.
A
testi munka mindenki kötelessége és boldogsága ; a szellemi munka kivételes
tevékenység, amely csak azoknál lesz kötelesség és boldogság, akik rá
hivatottak. A hivatottságot felismerni és bebizonyítani pedig nem lehet csak
azokkal az áldozatokkal, amelyeket a tudós vagy a müvész érte hoz, amikor
feláldozza nyugalmát és jólétét, hogy hivatásának élhessen. Egy ember, aki
továbbra is eleget tesz kötelességének s keze munkájával tartja fenn magát s
ennek dacára pihenőjéből és álmából lop el, hogy szellemileg alkosson, ez az
ember bizonyságot tesz hivatottságéról. Ellenben az az ember, aki kivonja magát
a minden emberre kötelező testi munka alól s a szellemi munka iránti
hajlandóság ürügye alatt parazita életet él, az az ember sohasem fog csak
áltudományt és álmüvészetet produkálni.
(z.
n.)
Megj.:
Az 1926-os lapszám betűhűségével
(Forrás: Korunk 1926. márc.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése