Valamit
mégis kéne tennem,
valamit a
gyötrelem ellen.
Egy istent
kellene csinálnom,
ki üljön
fent és látva lásson.
A vágy már
nem elég,
nekem
betonból kell az ég.
Hát lépj
vállamra, istenem,
én
fölsegítlek. Trónra bukva
támaszkodj
majd néhány kerubra.
és
fölruházlak én, ne félj,
ne lásson
meztelen az éj,
a
szenvedést kapcsold nyakadra,
mintha
kerek vércsík fakadna,
s az
legyen langyos köpenyed:
szerettem
növényidet.
S helyezd
el ékszeres szivedben:
hogy
igazságra törekedtem.
Ennyi elég
is. Mondd ki: jó itt,
és tedd
hatalmas funkcióid,
csak ülj
és nézz örökkön át.
Már nem
halaszthatlak tovább.
Ekhnáton
jegyzeteiből, mondja a cím, majd az eredetileg iskurzívval szedett versszöveg
mintha valóban azt sugallná, feljegyzést, tehát közvetett megnyilatkozást
olvasunk. Nem a költő beszél, hanem Ekhnáton jegyzetei. Miről is szólnak
Ekhnáton feljegyzései? Ez egyszerűen megállapítható, ehhez még csak azt sem
kell tudnunk, ki volt a költő és a versszöveg közé oktatott beszélő. Arról
töprenkedik, hogy istent kell teremtenie: istent, aki őnála hatalmasabb, és aki
így támaszt, biztonságot nyújt.
Ugyancsak
meglepő ez.
Nem
filozófiailag-gondolatilag meglepő, nem is kultúrantropológiailag, még csak a
pszichológia felől nézve sem az – bárhonnan bőven lehetne citálni szerzőket
amellett érvelve, hogy isten ember teremtménye. A meglepő az érvelés érzelmi
hőfoka, aminek persze ellentmond a cím tárgyilagossága. Nem „vallomásaiból”,
nem „panaszaiból”, hanem éppen „jegyzeteiből”. Ám ezek a jegyzetek ilyen
szenvedélyes, szinte ingerült hangon kezdődnek: „Valamit mégis kéne tennem”,
„Mégis”, mintha legalábbis tudnánk, miért és mit nem tett eddig. A cím jellege
és a hang ez ellen ható tonalitása, a beszélő személyének konkretizáltsága és
ezzel szembeálló (valószínű) ismeretlensége sajátos feszültséget kelt. Ez a
feszültség a hangütés mély személyességének és a szereplíra objektivizálásának
kettőségéből fakad.
Hogy mi is
a tárgyias költészet Nemes Nagy Ágnes felfogásában, arról többször vallott maga
a költő. A tárgy közvetíti az ismeretlent: a létezés tartományának azt a
szeretetét, amelynek a vers ad nevet, „azért igyekszem tartományának azt a
szeletét, amelynek a vers ad nevet, „azért igyekszem én a tárgyakat közvetíteni
az olvasónak. Egy gejzírt, egy faágat, egy szobortöredéket, egy villamost,
amelyek magukkal ránthatják a háborús élményeket (a háború: ez az én nemzedékem
alapvető tapasztalata) vagy a természet élményét (a természettel való
együttélés: ez a mai ember egyik fenyegetett nosztalgiája), esetleg egy
egyiptomi fáraó mítoszát (a modern mítosz: életérzésünk egyik modellje). Könnyű
volna tehát azt állítanom magamról, hogy úgynevezett objektív lírikus vagyok,
olyan értelemben is, hogy a tárgyak vonzanak – és olyan értelemben is, hogy a
lírai hang bizonyos tárgyilagossága vonz. Ugyanakkor azt is mondhatnám, hogy az
a szenvedélyes feszültség vonz, aminek ezek a tárgyak erőművei, amint éppen
kiemelkednek a veszélyeztetettség közérzetéből, annak kifejezőiként vagy talán
ellenpontjaiként.”
Ekhnáton
ezek szerint ilyen tárgyiasító eszköz. A figyelmes olvasó talán már ki is
találta: ő az az „esetleg” a fenti idézetben. A költő tudatában volt, hogy
Ekhnáton csak azokat segíti a költemény megértésében, akik a kultúrtörténetben
alaposabb műveltséggel bírnak. Egy interjúban így szólt erről: „... ez egy
kicsit bánt is engem, szívesebbem választottam volna versciklusom főhőséül
közismert személyt, ugyanakkor nem tudtam Ekhnátontól elszabadulni, ettől az i.
e. 14. századi fáraótól. Azt hiszem, borzasztó igazságtalanok vagyunk, hogy nem
vesszük őt tudomásul az emberiség nagy gondolati hősei között. Most már tudjuk,
hogy ez az ember először is vallási reformátor volt, kitalálta az első
egyistenhitet, legalábbis úgy tudjuk, hogy ő az első, aki kitalálta.”
Ekhnáton,
más írásmód szerint Akhenáton, nevében hordozza történelmi jelentőségét: Aton
(a Napisten) fényessége, erre változtatta az Amenhotep (Amenofisz)-dinasztia
negyedik uralkodójaként nevét, amikor egy időre megdöntötte az Amon-papság
uralmát. Eszerint tehát az istenteremtő gesztus, történetesen éppen fiktív
Ekhnáton-jegyzeteket rekonstruálva, kultúrtörténeti hitelességgel rendelkezik.
Ekhnáton révén, ha csak átmenetileg is, eljutottunk az egyistenhit absztrakciós
fokára. Az olvasó azonban nincs ebbe beavatva. A szövegben semmi nem utal arra,
hogy ezt a jegyzet formájú monológit egy időszámítás előtt 14. században élt
ember hagyta volna hátra. Hogyan is lehetne három és fél ezer éves szöveg
archaikusságát érzékeltetni? Nem, időtlen inkább a szöveg, időtlen a
szenvedélye és szenvedése. De még csak erre sem ügyel igazán a költő. A beton
például (a hatodik sorban) jóval későbbi találmány, a rómaiak már ismerték, az
Ekhnáton-kori egyiptomiak még nem. Ugyanígy a kerub héber eredetű szó: a zsidó
és keresztény vallásban az angyalok nyolcadik karát jelenti; itt egyszerűen
angyalt.
Az
ószövetségi teremtés szerkezete rámásolódik Ekhnáton istenteremtésére. Mint az
közismert, a mózesi könyv leírása szerint a hétnapos teremetés a
következőképpen tagolódik: három napon át tartott a szétválasztás, majd újabb
három napon át a feldíszítés művelete, amit lezárt a hetedi, a pihenőnap.
Ekhnáton, amikor elhatározza, hogy valamit tennie kell „a gyötrelem ellen”,
először is leválasztja magáról az istent, és fölsegíti trónusára. Ezután
következik a feldíszítés: „És fölruházlak én”, ezzel vezeti be ezt a részt.
Majd „Ennyi elég is. Mondd ki: jó itt” – kezdődik a harmadik egység: ez akár a
megpihenés elemének is megfelelhet.
Ekhnáton
tehát megteremtette istenét. De miért? Miért a vers elejének és végének
sürgető, türelmetlen felcsattanása? Mire utal az a „mégis” az első sorban,
miféle „gyötrelem ellen” kell létrehoznia istent, miért mondja, hogy „Már nem
halaszthatlak tovább”? Hiszen mi dolga istennek? Hogy „üljön fent és látva
lásson”, mondja a vers kezdetén; majd a vers zárlatában hozzáfűzi: „tedd
hatalmas funkcióid”; ám a következő sorban megismétli: „ülj és nézz örökkön
át”. Az lenne hatalmas funkciója, hogy ül és néz? Miért kell ehhez beton
égboltra trónt emelni? A vers látszólag nem ad magyarázatot. Csak a sürgető,
kínzó vágyat fogalmazza meg.
A
feldíszítés során azonban Ekhnáton a következőkkel ruházza fel istent: nyakéke
a szenvedés, köpenye a (természet) szeretet, ékszere az igazság. Szenvedés,
szeretet, igazság: ezekkel a tulajdonságokkal ruházza fel istent. De vajon
miért éppen ezekkel a tulajdonságokkal kell istennek rendelkeznie? A választ a
bibliai teremtéstörténet másik része, az ember teremtése adja meg: „Isten
megteremtette az embert, saját képmására, az Isten képmására teremtette őt”
(Ter. l:27). Ekhnáton, amikor istent teremt, szintén saját képmására teremti.
Trónuson ül, mint a fáraó, ékszert, nyakéket hord, köpenyt visel. Ember saját
képmására teremti istent. Érdekes, szinte semmi nem utal arra, hogy Ekhnáton
napistent teremt. Talán hogy „fent ül” és „látva lát”? Hogy néz „örökkön át”?
Mint a Nap? Kérdéses. Az istenek általában fent ülnek, és mindent látnak.
Isten
látja az emberi szenvedést, látja az igazságtalanságokat, szeretetével
megváltja az embert. a versben azonban nem sok utal arra, hogy isten léte ilyen
közvetlenül beavatkozna mindennapi létünk küzdelmeibe. Isten a végső,
metafizikai igazságot: a biztonságot jelenti, a kételyektől való
megszabadulást. Ha Ekhnáton az embert apróbb szenvedéseitől megszabadító, az
élet igazságtalanságait megszüntető istent kívánna maga fölött tudni, talán nem
ennyire passzív mindenhatót teremt. A szenvedés, a gyötrelem, amiről beszél: a
létezés végső, metafizikaikynja, az egzisztencia értelmében kételkedő elme
magagyötrelme, szenvedése. Ezért kell betonból az ég, ezért kell, hogy isten
mindig fölötte legyen, mindig nézzen és lásson. Ez hatalmas funkciója: hogy
van. Mert ha ő van, önnön létének igazságába, a szenvedést megváltó szeretetbe
öltöztetve, akkor az embernek sem kell félnie, hogy „meztelen” látja majd az
ég: hogy magányának pőreségében kiderül léte hiábavalósága.
Az
igazságba, az értelmes lét lehetőségébe kapaszkodik a vers egész formája és
szerkezete. Szerkezetét a szétválasztás-feldíszítés kettőssége határozza meg. A
négysoros invokáció után – amely magát a teremtést hívja segítségül –
tizenhárom soros főrész következik: öt sorban megtörténik a szétválasztás, nyolc
sorban a feldíszítés. A négysoros zárlat szövegszerűen és szinonimikusan is
visszautal a verskezdetre: megismétli isten feladatát és a létére irányuló
sürgető vágyat. Nemes Nagy Ágnes szeretett azonban versszerkezeteibe valami
aszimmetriát vinni, valami szabálytalan, feszültségkeltő arányt. A főrész
például páratlan számú sorból áll, a „Hát lépj vállamra, istenem” sor megtöri a
páros rímek menetét. Ez a sor nem rímel sehova. Szembetűnő ez, hiszen a rímek
többsége élesen tiszta rím („tennem-ellen”; „elég-ég”; „nyakadra-fakadna”; „jó
itt-funkciód”). Az „istenem” azonban nem rímel, mert isten nem rímelhet
semmire. Hiszen azért isten, épp azért jelentheti a teljes bizonyosságot és
lehet belékapaszkodni.
Megjegyzendő,
hogy a szétválasztás és feldíszítés szerkezeti arányai máshogy is
értelmezhetők. A vers első két sora megfogalmazza az egész költemény indulatát,
de egyben a szétválasztást is bejelenti: megindul isten absztrahálása. Ezután
hét sorban ez végbe is megy. Az „És fölruházlak én, ne félj, / ne lásson meztelen
az éj” két sora a feldíszítést vezeti be, ami ilyen értelmezésben, a
szétválasztással nagyjából egyezően, hat sort tölt ki. Az utolsó négy sor pedig
a lezárás, megpihenés – és újrakezdet. A párrímű ötödfeles, négyes jambusi
sorok gyors sodrásukkal igen érzékletesen közvetítik a vers elején és végén
megfogalmazott sürgető, sűrű vágyat. Ugyanez például hosszabb, ötös-hatodfeles
jambusokban kevésbé szenvedélyes, kevésbé türelmetlen hatással lenne.
A
személyesen megélt szenvedély az absztrakt gondolkodás során fölismeri az
igazságot, hogy ugyanis az értelmezés létezés feltétele isten, akinek
szükségszerűsége egy matematikai egyenlet egyetlen megoldásának
bizonyosságával, az egyetlen igazságként fogalmazódik meg. És teremtődik meg
ezáltal. Csakhogy a teremtett isten létét tényként elfogadni illúzió lenne,
öncsalás. Az utolsó sor – „Már nem halaszthatlak tovább” – váratlanul
visszalendül a vers elejére. Isten bizonyossága, az igazolható létezés utáni
vágy csak vágy marad. A gyötrelem nem szűnik, a kételkedő elme kételyeiből nem
faraghat istent: csak sóvárgását fogalmazhatja meg. Ám sóvárgása mögött mégis
ott ül és néz örökkön Ekhnáton paradox, absztrakt istene. A költemény úgy
fogalmazza meg metafizikai kételyeit, hogy „szenvedélyes feszültsége” kiemeli a
kételyektől gyötört elmét „veszélyeztetett közérzetéből”.
FERENCZ GYŐZŐ
NEMES ANGY ÁGNES (1922-1991) költő, esszéíró.
Középiskolai tanára Áprily Lajos. A második világháború után jelentkezett
verseivel, az Újhold című folyóirat körének egyik vezető alakja volt. Az
ötvenes években saját versei nem jelenhettek meg. Néhány évig gimnáziumban
tanított, közben fordított, gyerekverseket írt. A hetvenes évektől több
esszékötetet adott ki. Az 1986-tól újraindult Újhold-évkönyv szerkesztője volt.
Ekhnáton-ciklusa Napforduló (1967) című kötetében jelent meg először.
(Forrás: Száz nagyon
fontos vers 393-396. old. – Lord Könyvkiadó Bp., 1995.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése