2019. okt. 20.

k.n.m.: Édesanyám


 
Édesanyám, ma furcsa levelet írok Hozzád. Ma Anyák Napja van.

Valaha ilyenkor virágot adtam Néked és gügyögő versikével dicsértem életed áramló áldozatát. A virágot a boltban vettem, összespórolt pénzemen, a versikét a tanító néni adta. Te meghallgattad szépen, szelíden elmosolyodtál, talán egy kis pára is átfutott a szemeden. Mindenesetre – megcsókoltál és azután... Azután mentél a dolgod után, én meg folytattam a megzavart játékot.

Anyám, én nem értettem ezt az egész komédiát! Hisz mindennap ott voltál nekem: naponta kóstolhattam, láthattam jóságodat, szelíd szigorúságodat; minek volt ehhez kiöltözni s gügyögő versikét betanulni?

Ma... nincs a kezemben virág, Édesanyám, versikét sem mondok fel Neked. Bevallom, nem is vettem fel a legszebb ruhámat, kissé rendetlen és elnyűtt vagyok.

Én, Anyám, amióta itt élek Nyugat ködében, nem ünnepelek külön Anyák Napját. Miért is ünnepelnék? Minden nap, minden órában érezlek és áldalak Téged. Minek ehhez kiöltözni, s gügyögő versikét betanulni? Minden nap, minden órában... Valami meleg áramlást érzek a véremben, halk cirógatás érinti szívemet, édes, szelíd hang lágyul el bennem – Te vagy itt ilyenkor, Édesanyám, Te látogatod meg magányos életemet.

Istenem, milyen jó is: nekem van anyám! Te megvagy még nékem! De gondold csak meg: hányan vannak itt árvák-fiatalok és öregek, akiket hiába ér utol az Anyák Napja: örömtelen semmibe markolnak vágyaik!

De Te megvagy, Édesanyám, és most vállalnod kell az anyátlanok feléd hulló szeretetét is! Ugye megteszed, Édesanyám? Tudom biztosan: vállalod. Hiszen Te nem csak az enyém vagy, hanem mindnyájunké, akik itt, idegen ég alatt kallódunk, furcsa, érthetetlen nyelveket hallgatunk, akik itt végtelenül és reménytelenül árvák vagyunk. Mert Te, Anyám, nemcsak személyes kapcsolatát jelented a léleknek és vérnek, hanem az egész magyar törzs elfogyhatatlan életét is. Ezért vagy mindnyájunké...

Te vagy a fa, amely ma is és holnap is rügyekbe mozdítja és gyümölccsé érleli a magyarság örök lelkét. Te vagy a fa, amelyet hiába rugdosnak idegen, bitang viharok, nem dűl el, áll és – ad: hitet, reményt, jövőbe hajló bizakodást.

Te vagy a magyar csepp, amiben örök fajtánk tengere él, Te vagy a magyar másnap – megvert életünk bátor és hitvalló folytatódása.

Te jelented számunkra a magyar szó édes csengését, régi, jó szokásainkat, a dalt, amit egykor énekeltünk, a jóság szelíd simogatásait, a megtartó bíztatást ezekben a sodró, vad időkben.

Nemcsak Téged szeretünk, Anyám, amikor szeretünk Téged, hanem gyermekeinket és unokáinkat és azoknak unokáit is szeretjük Tebenned. Mint éj a hajnalba, úgy fordul át Benned a magyar tegnap magyar holnapja, az elveszett múlt megtalált jövővé.

Anyám, mi azt köszönjük most Benned, amit nagyon szerettünk és nagyon elvesztettünk. Az otthont, a családot, a népünket, a tájat, mindent, de mindent, ami megtartó erő és továbbmozdító akarat.

Anyám, bocsáss meg, de már elhomályosultak bennem drága vonásaid. Öt év, hat év távlatán át más lettél: felvetted az örök Magyar Anya arcát. Gyakran látlak itt is, ott is – más és más hajjal, más és más szemekkel, más és más külsővel. Ó, igen gyakran találkozom Véled. Van úgy, hogy be kell mutatkoznom, de mikor ráhajlok a kezedre, érzem, hogy megsimogatod a hajamat... Mert: a fiad találkozott Veled, egyik fiad a sok, bolyongó árva közül.

Ugye, megbocsátod, Anyám, hogy odaadtalak Téged, hogy szétosztottalak magányos testvéreim között? Ugye vállalod értük is szent anyaságod áldozatait? Ugye nekik is letörlöd a könnyeiket, ha kicsordul belőlük a fájdalom? Ugye Magadhoz öleled őket, ha rejtett veszélyek ólálkodnak körülöttük? Ugye virrasztasz az álmuk fölött, és letörlöd homlokukról a gondok lázas verítékét?

És ugye, Anyám, ha találkozol valahol egy didergő magyar szívvel, lehajolsz hozzá és megcsókolod? Hadd melegedjék meg szegény a Te örök szereteted által...

Forrás: Jöjjetek III. év. 4. szám 1950. május

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése