2016. nov. 13.

Tóth Kálmán: Szivvirágok




E....-hez

VII.
Szivemnek lángja óriási,
Mi benne ég, az – szerelem!
Büszkévé tett az érzelem,
Mert lángja tiszta, tulvilági...
Mi üdvözit – és boldoggá tehet,
Csupán csak a szent szerelem lehet.

VIII.
Egyetlen tárgy vagyon
Még megvert éltemen,
Minek birásaért
Reszketve nyúl kezem!
Ha elnyerendem – lelkem mennybe száll,
Ha elveszitem, kin-pokolt talál.

IX.
A véletlen sors adta. Tőled egy
Ereklyém – s szent talizmánom vagyon,
Mellyet szeretve egykor csókolál...
Azt én most csókjaimmal halmozom...
Oh nem te adtad... elraboltam azt...
De ugy é megbocsátandasz nekem?
Ha most nem is – de majdan egykoron,
Ha érezended, mi a szerelem!?

X.
Adj reményt hölgy! hogy egykor szeretsz!
Hogy ha elfoly az ész-háboru;
S gyözni a hű sziv fog – üdvszerelmed
Lesz jutalmul mártir koszoru...
Adj reményt – s én megelégszem evvel,
Nem való – csak képzelt szerelmeddel.

XI.
Megbüvölt életem, merengés...
Én a világról semmit sem tudok...
S ha róla gondolkodom néha
Szárnyvesztett sasként lehullok.
Oh mert a rosz világ olly mostoha!
A szerelemnek – lélek a hona...

XII.
Halvány vagyok, miként a tört virág...
Mint őszi estkor a bus holdvilág...
De forró lelkem tiszta lánggal ég;
Miként a nap-hanyatláskor az ég...
Egy belöl égő jégszobor vagyok,
Ha majd kiégek, akkor – meghalok...
Te adsz Etel! szerelmet – vagy halált...
Mert el nem birom szivem bánatát...

XIII.
Ábrándozónak nevez a világ,
Mert nem képes felfogni lelkemet...
Nem érzi önzö lelke azt, mit én,
Nem látja lánggal égő keblemet...
Ezért én e világot megvetem...
Üdvöm szellem világban keresem...
Szent országodban tiszta szerelem!

XIV.
Arcod szépsége olly varázsszerű...
Szüz lelked olly ártatlan, isteni;...
Hogy illy lélek – s szépség felett
Költőnek nem lehet nem érzeni
Illy lélek! szépség! párosulva nagy,
Az alkotónak büszkesége vagy.

XV.
Égő szerelmem szende ideálja!
E lapokon feküsznek szüm virágai...
Virágok!... mellyeket termének
Egy vágyó szivnek gazdag ágai...
Oh olvasd... mert szemednek tüzsugára
Uj életöntő nap leend reája.

Forrás: Hölgyfutár Budapest, 1850. 14. sz. jan. 17. csütörtök

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése