2016. nov. 13.

Gyulai Pál: Az obsitos





Hagyjátok a vén obsitost magára,
Hagyjátok el s vigadjatok tovább.
Bor mellett ő a multak emlékével
Szép csöndesen elmulatja magát.
Hej! egykor én is vig valék, táncoltam,
Ki adja vissza ifjuságomat?
Ne huzd tovább... oh, ne huzd azt a nótát,
Fáj csonka lábam, szivem meghasad.

Igaz, rég volt, hiszen már negyven éve...
Én voltam akkor a legszebb legény;
Lobogós ingben, bokrétás kalapban,
Ezer leányszem kacsintott felém,
S midőn egy reggel huszárnak vivének,
Ugy megsiratták bucsuzásomat;
Ne huzd tovább... oh, ne huzd azt a nótát,
Fáj csonka lábam, szivem meghasad.

Nem bántam én, ha tengert sirnak össze,
Csak egy kis lánynak könye égetett,
Fehér nyakán selyemkendő piroslott,
S gyolcsingen át hő keble pihegett.
Én istenem! hogy nem tudtam meghalni
Az ölelés, a bucsucsók alatt:
Ne huzd tovább... oh, ne huzd azt a nótát,
Fáj csonka lábam, szivem meghasad.

Hej messze vittek, hányt vetett az élet,
Sok szép országot, tengert láttam én;
De lelkemben csak Tisza habja zugott
S a kis falucska mosolygott felém.
Megállék sokszor és keletre néztem,
S könyek folyák el halvány arcomat:
Ne huzd tovább... oh, ne huzd azt a nótát,
Fáj csonka lábam, szivem meghasad.

Véres csatán ellőtték egyik lábom,
A tábornok haj! nem érdemlé azt;
A csonka törzsök uj meg uj ágat hajt,
A csonka láb nem ér ujabb tavaszt.
Hol a szelid nő? hol a vidám gyermek?
Kik megfogják gyöngéden karomat:
Ne huzd tovább... oh ne huzd azt a nótát,
Fáj csonka lábam, szivem meghasad.

Fényes érdempénzt vartak föl mellemre,
S megdicsérvén, hazámba küldtenek;
apám, ayám testvérim elhalának,
A kis leány rég más arája lett,
Könyek áztatják száraz kenyeremet,
És sohajok közt iszom boromat:
Ne huzd tovább... oh ne huzd azt a nótát,
Fáj csonka lábam, szivem meghasad.

A kis falu sem ollyan, mint régen volt,
Másképen zúg a Tisza habja már;
Nem nyilnak olly pirosan a virágok,
Nem zeng olly szépen a dalos madár,
Ott egy vén fa, nevem volt rája vésve,
Belőle már csak sötét seb maradt:
Ne huzd tovább... oh ne huzd azt a nótát,
Fáj csonka lábam, szivem meghasad.

A falu végén, itt élek a korcsmában,
Agg,  ifju jön, időt töltök velek;
Ide látszik, olly közel a temető
Nem kell majdan, hogy messze vigyenek;
Hagyjátok a vén obsitost magára,
Emlékivel viradtig elmulat:
Ne huzd tovább... oh ne huzd azt a nótát,
Fáj csonka lábam, szivem meghasad.

Forrás: Hölgyfutár Budapest, 1850. 2. sz. jan. 3. csütörtök

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése