2024. ápr. 12.

Mutanabbi (meghl. 965): Álmatlanság

 

Álmatlanság, álmatlanság!

Virrasztok, mert ég a vágyam,

Szerelmes kin könnye szántja

Arcomat az éjtszakában.

Zakatolva ver a szivem.

Madár sem szól, fény se villan:

Csak őt hallom, csak őt látom,

Hánykolódva vágyaimban.

Szenvedélyem lángja forróbb,

Mint a száraz kóró lángja,

Pedig az is holtra fárad

Az emésztő lángolásba.

Hogy korholtam a szerelmet,

Míg engem is meg nem ejtett!

Most csodálom, hogy halhat meg,

Ki szeretni elfelejtett.

Megbántam már, hogy bántottam

Sok szerelmes jó barátot,

Ma már minden szerelmesnek

Tiszta szívből megbocsátok.

Minddel, minddel együttérzek

Ó mert olyan földön járok,

Hol ameddig rajta élünk

Az elválás varja károg.

Ő mint vágyunk a világba!

Oly mulandó pedig minden,

Mennyi nemzet élt a földön,

Melynek ma már  híre sincsen.

Hol vannak a nagy Caesárok?

Rabjai kincs garmadáknak?

Porrá vált a kincsük régen

S ők is mind rég porrá váltak.

Hősök, kiknek seregétől

Szűk lett messze föld határa

Porba szálltak egytől egyig

Mindet szűk sír öble zárja.

Némák, hogyha hívják őket.

Mintha nem tudnának róla:

Nem tiltott a beszéd nékik,

Nyílhat ajkuk bátran szóra.

Bolondok a gazdagok, kik

Gőgös, büszke fővel járnak,

Mert értékes minden lélek

Előbb utóbb a halálnak.

Reménykedünk, amíg élünk,

Jaj, de oly mohó az élet,

És az ősz haj kérlelhetlen,

Észrevétlen lep meg téged.

Elröppen az ifjúság, hejh

Sirattam már hollófürttel

Míg arcomon nyílt a rózsa,

Mellyel később együtt tűnt el.

Megsirattam elmulásom

Régesrégen, frissen, épen,

Szinte, szinte elmerültem

Szemhéjaim bő vizében.

 

Forrás: Budapesti Szemle 1944. 267.kötet 800-805.sz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése