2019. jan. 3.

Kemény György: Napszámos vagyok



Napszámos vagyok!
Idegenben arcom verejtékén
Szerezgetem a napi kenyeret.
Nem vagyok gyáva, megesik mégis,
Hogy néha a könnyem is megered.

Napszámos vagyok!
Fösvény kézzel fizeti az élet
Keservesen megdolgozott bérem.
Sokszor megcsal, s annyi lelkem sincsen,
Hogy részemet tőle visszakérjem.

Napszámos vagyok!
Serdületlen, apró cselédimnek
Nehéz gonddal kenyérkeresője;
Egy-két percet csak ellop a lelkem,
Hogy szálait néha meg-megszőjje.

Napszámos vagyok!
Szükre szabott, szabad perceimben,
Ha egy-egy hur megrezdül lelkemen:
Idegenben küzd véreimnek
Nótaszóban el-elbeszélgetem.

Napszámos vagyok!
Nem a sovány, verejtékes kenyér,
Nem csupán a szegénység fáj nekem:
Önsorsomban népemet siratom,
Hogy itt oly árva, olyan idegen.

Forrás: Kemény György: Száz vers – Magyar énekek az idegenben – Cleveland, Ohio 1908.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése