2014. febr. 25.

Csicsada: Köszöntő Dani fiam 17. születésnapjára




1.
Tizenhét éve e napnak hajnalán
világra jöttél  Worms-ban  Danikám.
Édesapád álma, szíve vágya voltál,
nekem pedig a kívánt harmadik babám.
 
2.
Észre se vettük szinte jelenléted,
olyan jó, de vidám volt babaléted.
Elfoglaltságodban ugyan megtetted,
hogy néha a lélegzést elfeledted
 
3.
Rohanás kórházba, életveszély,
de csak lustaságból nem lélegeztél.
Böködtünk, mozgattunk, tanítgattunk,
aztán egy ideig nem volt más bajunk.
 
4.
Egyszer csak váratlan, keserves sírás,
nagy dudor lett kicsi hasad alján.
Irány a Stadtkrankenhaus osztályára,
már vittek is az Operationssaal-ba.
 
5.
„Leistungsbruch” – hangzott  a diagnózis,
azt hittük meghasad a szívünk is!
Kis ártatlan babánkat  látni kiterítve,
Édesapádnak is majd megállt a szíve.
 
6.
Másfél éves voltál, autóban ültünk,
mikor rendszámokat olvastál le előttünk.
Apa befékezett, szőrünk égnek állt,
kivert minket a hideg borzongás.
 
7.
Hogy csináltad, honnan tudod, hogy lehet?!
Ki látott már ilyen másfél éves gyereket?!
Még pelenkában ül, ujjacskáját szopja,
és amit  lát, egyszer csak elolvassa?!
 
8.
Azóta csak a számok, betűk érdekeltek,
igaz, sokat meséltem és énekeltem,
vegyesen, németül is és magyarul,
hogy apa- és anyanyelved megtanuld.
 
9.
Már pocaklakóként komolyzenét hallgattál,
és mikor lehetett, kint és bent is hintáztál.
Be nem állt a szánk, mondókáztunk, daloltunk,
hogy neked a zenei alapot megadjuk.
 
10.
Fontosnak tartottuk Apával a verseket,
hogy mielőbb az irodalmat megszeresd.
Sípod, dobod, furulyád és zongorád
megadták  a zeneszeretet alapját.
 
11.
Néha majd kiestünk Apával a hálószobából,
mikor improvizáltál pelenkásan a keyboard-on.
Csak egymásra néztünk, lélegezni se mertünk,
zenédben örömkönnyek között gyönyörködtünk.
 
12.
Borzalom: még három és fél éves se voltál,
mikor Édesapádat elszólította a halál.
Negyven és fél évesen, ereje teljében
hiába vártunk hát a szívátültetésre.
 
13.
Magunkra maradtunk a nagy idegenben,
ekkor találtál rá felnőtt szerepedre.
Lelked mélyén Apa helyét átvetted,
Frau Hebauf segített terápián teneked.
 
14.
Megtanított újra dühöngni és nevetni,
hogy érzelmeidet újra ki tudd mutatni.
Te így gyászoltál, hogy rezzenéstelen lettél,
kis arcodat csak komoly felhők lepték.
 
15.
Három és fél éves korodtól vagy önálló,
számozott cédulák álltak a ruhákon;
azok alapján tudtad öltözéked sorrendjét,
sose tévedtél, te mindig mindent megtettél.
 
16.
Jöttek a gondok aztán az óvodában,
Frau Löwe panaszkodott az olvasásra:
hogy fogjalak vissza, hisz ebben a korban
nem szép dolog, ha egy gyerek már olvas.
 
17.
Csatáztam vele, mindig ellentmondtam,
a tehetséget fejlessze, ne visszahúzza!
Nem értettünk egyet, de ott volt Marion,
aki szeretett téged és te őt viszont.
 
18.
Hogy szabaduljunk az unalmas óvodából,
egy évvel hamarabb kerültél iskolába.
Ott nem volt gond, bár te már mindazt tudtad,
amit a többi gyerek most tanult nagy  gonddal.
 
19.
Közben úszótanfolyamot kerestem néked,
hogy  törődjünk az egészséggel, erőnléttel,
de kegyetlen edzőnőhöz kerültél, kinek módszere,
hogy erőszakkal a víz alá nyomja a gyerekfejeket.
 
20.
Csak az tűnt fel nekünk, aggódó szülőknek,
hogy gyerekeink nem örülnek a csütörtököknek,
ezért megbeszéltük, hogy meglessük az edzést,
a bokszterem ablakából láttuk a kegyetlenkedést.
 
21.
Azonnal kihoztuk mi szülők gyerekeinket,
és soha többé nem vettünk részt úszóedzésen.
Jó ideig eltartott, míg rávettelek a víz szeretetére,
sokat lubickoltam veled a worms-i medencékben.
 
22.
Beírattalak a tornaszakosztályba,
gyűrűztél, másztál, ugrottál és futottál.
A gimnasztika gondot nem is okozott,
de edzőnőd szerint nem volt tornászalkatod.
 
23.
Mivel fontosnak tartottam a testedzést,
tovább kerestem sportolásod lehetőségét.
Ráakadtam a worms-i gyephoki szakosztályra,
ahol végre megtaláltuk kedvelt sportágadat.
 
24.
Életünket aztán hazaira cseréltük,
neked itthon jó iskolát kerestünk.
Én kedves iskolám, a Kelta, hol rég tanítottam
megfelelni látszott, én azt úgy gondoltam.
 
25.
Mile Éva néni tanított a magyar helyesírásra,
megtanultad, tudásodnak nincs is azóta párja.
Kecskeméti Éva tárgya volt a természetismeret,
abból sohase származott neki jó felelet.
 
26.
Rémálmaid lettek, álmodban csak sírtál,
idővel rájöttünk, hogy a háttérben ő áll…
Sürgősen elhoztalak, cseréltünk iskolát,
reméltük, hogy ezzel nyugalmunk helyreáll.
 
27.
Az új tanodád osztályában az összes gyerek
még küszködött az olvasással és a betűvetéssel,
te folyékonyan írtál, olvastál és számoltál,
hisz másfél éves korodban már rákaptál.
 
28.
Mégis a bizonyítványban csak „megfelelt” állt,
míg több gyerek  „jól megfelelt”-et talált -
kérdőre is vontam rögvest osztályfőnöködet:
hogy is van ez? megmagyarázná nekem?
 
29.
Az „okos” magyar „tanító” azt mondta válaszul:
„Nem érdem, ha egy gyerek magától mindent megtanult.”
E bizonyítványt mai napig megtagadtam, át nem vettem,
hisz e mentalitással, úgy érzem, elégedett nem lehettem.
 
30.
Sikerült az újabb iskoládban lehúzni pár évet,
addig, míg a tanárok kritikán aluli tehetetlensége
odáig nem fajult, hogy a neveletlen gyermekek
uralták az osztályban rendszeresen a terepet,
 
31.
nem a szép beszédű, intelligens, jól nevelt gyerek
volt már az etalon, az ordenáré beszédé volt a hatalom.
A  tisztességes, tanulni vágyók háttérbe szorultak,
már az idegengyűlölet szavai hallatták magukat.
 
32.
Áprilisban ezért az Osztrák iskolában találtad magadat,
ott is helyt álltál, pedig németül tanultad a tárgyakat.
Évvégén aztán végre véget ért a rémálmunk,
várt téged a középiskola, a hatosztályos gimnázium.
 
33.
Megtaláltad helyed, tanulsz nagy szorgalommal,
minden félév-évvégén kitűnő állt bizonyítványodban.
Tizennégy évesen angolból magad felkészítve
nyelvvizsgát tettél mindannyiunk nagy örömére.
 
34.
Harmadik osztályban magad megméretvén
előrehozott emeltszintű angol érettségit tettél,
ahol, mint mindig, természetesen kiválóan megfeleltél,
mentesítve ezzel kicsit a negyedik, az érettségi évét.
 
35.
Ezzel még nincs vége  a dicshimnuszomnak,
a zeneiskolában is becsülettel bizonyítottad
hisz hegedűből, kamarazenéből és szolfézsból
eddig a bizonyítványban mindig ott  volt a kiváló.
 
36.
És most jön a legfontosabb: a lelked rezdülése,
ahogy éled életed tele tiszta becsülettel,
minden napodban segítőkész és figyelmes,
-  az Úr hozzám igazán nagyon kegyelmes ,
 
37.
hogy ilyen gyermeket adott büszkeségnek nekem,
aki nélkül az életem bizony már elképzelhetetlen -,
őszinteség, szorgalom, kitartás jellemez téged,
az élettől tudom, már nem kell féltenem téged.
 
38.
Megértésben, beosztásban is példamutató vagy,
sokszor fáj a szívem, hogy nem márkás holmikat kapsz,
de azt hiszem, megértetted, hogy nem ez tesz embert
EMBER-ré, hanem bensője!  - az a fontos, a lelke.
 
39.
Életed eddigi tizenhét évét szedtem csokorba,
igazán szép mérleget teremtettél magadnak!
Büszke lehetsz, de csak mértékkel, szerényen,
sose engedd magadnak, hogy az önteltség vezérel.
 
40.
Köszönöm kis családod és irántam való jóságod,
köszönöm a sok örömet és boldogságot,
amit nekünk s nekem szerzel  már tizenhét éve,
köszönöm s kérlek, csak így tovább, szerényen.
 
41.
Köszönöm , hogy jó testvére vagy Csabának,Csillának,
köszönöm, hogy segítőkész minden ember fiának,
köszönöm, hogy lelked van, emberséged, szíved,
köszönöm, hogy rászorulton szó nélkül segítesz.
 
42.
Köszönöm, hogy Édesapád álmát is valóra váltod,
EMBER lettél fiam, mire ő oly nagyon vágyott,
Köszönöm, hogy ott fent, ahol ő most nyugszik,
örömében, büszkeségben, boldogságban úszik.
 
43.
Köszönöm, hogy az életben eddig megálltad a helyed,
tudom, hogy sosem kell senkinek csalódnia benned.
Olyan különlegesen jó emberpalánta vagy, Dani,
veled már csakis nővéred, Csilla vetekszik, aki
 
44.
büszke lehet míg él, mert a te nevelésedben
aktívan, szeretettel vett részt tizenhét évedben;
pótolva az Apát, ki mindkettőtöknek nagyon hiányzik,
hogy Csilla sikeresen teljesített helyette, az látszik.
 
45.
Köszönöm, hogy sose csalódtam még benned,
tudom, nekem itt már nem is kell mást tennem,
mint egyengetni utad az egyetem felé, ahogy tudom,
remélem, a diplomaosztásig engedi Isten, és el is jutok.
 
46.
Köszönöm, hogy jó fiam vagy már tizenhét éve,
köszönöm és kérlek, maradj ilyen végleg,
köszönöm a sok jó szót, biztatást és simogatást,
köszönöm neked fiam a bajban is kitartást.
 
47.
Kívánom, hogy vágyaid sose érjenek az égig,
lépésenként, szolidan, de juss el minden célig,
kívánom, hogy a becsület és a munkaszeretet
kísérje örömben, egészségben végig egész életed!

Isten éltessen, Dani fiam!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése