2020. jan. 14.

Orbán Pető: Szivhangok



I.
Ki az, leány! ki téged
E földtekén,
Oly lángolón szeretne
Miképen én?!
Mi a nap a földnek, tudod talán? –
Tűzcsók ennek sötétlő homlokán,
Mely fényt ad néki és hevet…
Napom vagy nékem, oh dicső leány!
Derűsugár reményim hajnalán:
Te adsz nekem fényt s meleget…
Körödben él csak életem, -
Te vagy napom, te mindenem!

Angyalként álmaimban
Te vagy mindig jelen,
S lelkem ha szépet gondol,
Báj arcod megjelen
S körüllebegsz mint üdvöm angyala…
Az én éltem egy vándorut vala,
Mely lábadnál célponthoz ért:
S lelkem im itt lerakja kincseit –
Szerelmét és pályafüzéreit,
Szerelmed oh add ezekért,
Mert senki – hidd – e földtekén
Ugy nem szeret miképen én.

II.
Talány vagy nékem, oh leány!
Mint egy tündérrege,
Mit az ábrándos képzelet
Bübájjal bészege;
Vagy mint szép álom, a melyet
Legott elfuj az ébredet,
S melynek tán sejted titkait
Mégis ah meg nem fejtheted.

Az a mosoly, melyet ez ajk
Most hőn röpit felém –
Az a közöny, mit arcodon
Majd lengni látok én,
Remény és kétségbeesés
Pókszálán tartja lelkemet…
Oh ez a kéz – ki mondja meg –
Halált nyújt-e vagy életet?!

III.
Szivedbe látok én, leány!
Bár isten nem vagyok, -
Értek minden gondolatot,
Mely elmédben fogantatott:
Titkod – bár isten nem vagyok –
Oh hidd, előttem nem titok.

Szived kristályfolyam, melyen
Nem zajlanak habok:
De lesz belőle oceán,
Mely hullámot hullámra hány,
Midőn – bár bűvész nem vagyok –
Belé egy pillantást dobok…

Mi az a pir arcod haván,
Mely akkor ott lobog?:
Az érzelem lángtengere,
Mit e pillantás fölvere…
Szeretsz, leány, szeretsz! – szived dobog…
Oh mondd, szerelmed tárgya – én vagyok!

Forrás: Csokonai Lapok 9. sz. – Debrecen, 1850. julius 31. szerda

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése