2020. jan. 14.

Surányi Ferenc: Az én húsvéti kaleidoszkópom




Húsvét táján megforgatom az én színes kaleidoszkópomat. A levendulás régi időkből felrázok néhány tarka képet, a szemem gyönyörködik színpompájukban, a lelkem mélységükben.

Halkan egy ajtó nyílik lelkemben s azon keresztül nézem gyermekségemet. Mostanában, ahogy érzem az emberek sok szeretetlenségét, sokszor van eszemben egy sárgára meszelt ház. Mikor rásütött a nap – higgyék el – nem volt olyan szép sárga színű ház az egész utcánkban. Nagyon szép ház volt. Abban születtem. Udvarunk tele volt illatos virággal, felfutó rózsáktól árnyékolt lugasban üldögéltem naphosszat, s onnan néztem a galambdúc szélén tipegő rózsaszín begyű galambokat. Ily szép volt házunk és én ott születtem. Egy fényes, napsütéses nagyszombati reggelen, amikor megjöttek Rómából a harangok, s csenve-bongva szálltak vissza az ismerős toronyba, ajándékot hoztak nekem attól a jóságos szívű öreg pápától, akinek én tőlük oly szépet üzentem. Ó, hogy megköszöntem én a harangoknak, s annak a jószívű öreg bácsinak azt a selyem-gyapjús, hófehér báránykát, amelyik ott bégetett virágos udvarunkon. Amikor átkaroltam ezüst csengős nyakát, a galambok is vígabban turbékoltak, s a nap is a fényét ragyogóbban szórta. Nagyon megszerettem e kis báránykámat, s barátommá tettem, mert olyan igen szép volt. Amerre csak haladt, csillogó aranyport vert fel s pici kolompja szava olyan volt, mint mikor a szeleburdi szellemek csengettyűje csilingel. Sokáig becéztem s egyszer csak elváltunk. Egy tejfehér ködös őszi reggelen búcsút vettem a szülői háztól s azóta nem láttam fehér báránykámat, csak az a régi nóta cseng fülembe, amelyet, nyakát átkarolva oly sokszor dúdoltam. Pedig de gyakran hívom őt magamhoz, de nem jön… csak csengettyűje szavát hallom messze… nagyon messze…

Milyen jó, hogy senki se tudja, csak én, hogy ilyenkor mit siratok…

*

Húsvét vasárnap volt. Ragyogó friss tavaszi reggel. Mindnyájan ünneplőben. Édesanyánk gondosan csomagolja a fehér kosárba a húsvéti sonkát, a foszlós kalácsot, a keményre főtt tojást és a sót. Fehér kendővel letakarta és megindult a menet. „Majd ha hazajöttök, akkor lesz reggeli a szenteltből” – most is hallom szavát. Elől a cselédlányunk karján a kosárral, utána mi gyerekek, csendesen, kíváncsi örömmel. A feltámadás öröme sugárzik minden átmenő arcán: - sok-sok kosár halad el mellettünk. Istenem, már mennyi volt a templomban: hatalmas kalácsok pirosra sült héja kandikált elő a tarka és fehér terítők alól, a templom hajójában a nagy tömjénfüstön át érzik a sok friss étel kellemes illata. És kezdődik a szentelés, száll a zsolozsma, harmatként hullik a szenteltvíz, hangzik az ének: „Feltámadt Krisztus e napon4” És otthon körülüljük az asztalt, az éhes, csipongó gyerekek. Szigorú atyánk szelíd, szelíd jó anyánk szigorú: „Gyerekek, egy morzsa se hulljék el a szenteltből!”

Emlékezem, hogy nagyon vigyáztam s nagyon boldog voltam!

*

Igen! A föltámadás nagy ünnepe volt. Kora reggel – ha rá emlékszem – kicsiny gyöngyházgombos bársonyruhám volt az ágyam mellett. Arra is emlékszem, az udvarunk különös gonddal volt tisztára söpörve s a ritka szálú nyírfaseprű furcsa arabeszkeket rajzolt a meglocsolt porba. Keményre vasalt fodros gallér, édesanyám elefántcsont kötésű csatos imakönyve, gyöngyház olvasója s a nagy harangszó még él emlékezetemben. Azután a nagymise. Búgott az orgona, s mint a fehér felhő, úszott az illatos tömjénfüst. S én bámultam a fényes csillagokat fenn a mennyezeten, amelyek sziporkáztak a napfényben. Hát a magas égen mért nincs nappal csillag? ezen gondolkodtam. Gondolataimból erős kórus rezzentett fel, amely válasz volt öreg plébánosunk gyönge hangjára: „Sed libera nos a malo!” „Szabadíts meg a gonosztól.” Akkor még nem értettem, hogy mit jelent ez, hiába mondotta el édesanyánk magyarul, pedig úgy szerettem volna megérteni.

most pedig szeretném, ha nem kellene remegő szívvel annyiszor imádkoznom!...

*

Volt fekete húsvét is! Az utolsó, és azóta sem ismerem ezt a szót: „otthon”, „haza menni!” A legjobb özvegy-édesanya törékeny teste a sír szélén állott már az Alleluja ünnepén, de lelke, mint mindig, mindenen megbékélve simogatott, gyenge hangja ha szólt: ércnél keményebben végrendelkezett. Azon emlékezetes húsvéton különösen néztem az arannyal átszőtt dalmatikájú kispapok feje fölött lebegő Allelujás Krisztus-szoborra, s mintha csak lelkemhez beszélt volna az Úr ama estén: „Én vagyok a feltámadás és az élet, ki énbennem hisz, ha meghal is élni fog!”

Azóta drága ereklyeként őrzöm édesanyám megkoptatott csatos imakönyvét, s megnyugodott lélekkel imádkozom drága fejfájánál.

Húsvét táján megforgatom az én színes kaleidoszkópomat. A tovatűnt régi jó időkből előhívok néhány kedves képet. A szemem gyönyörködik színpompájukban, a lelkem mélységükben.

Forrás: Komárom és Vidéke I. évf. 3. szám. Komárom, 1922. április 16.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése