2020. jan. 14.

Oláh Károly: A rab



Szeliden leng a gyönge szellő
Tündéri szárnyakon körül,
Ellebbenő testén, mosolygva
A szent szabadság képe ül!

Amott a méheraj virágról
Csapongva száll virágra át,
Emitt rengő kalászhullámban
Füröszti a madár magát.

Aranysugárból önti kulcsát,
Mellyel, hová akar, mehet
A nap s beint a szende lényhez,
Kit e világból megszeret.

A vén idő – ez aggott főniksz –
Ifju erőt haladva nyer,
Szabad röptét nem gátolhatja
A nagyvilágon semmi szer!

A szent szabadság fényes tükre:
A nagy természet önmaga;
Csak én vagyok rab, mint az égnek
Holdat kisérő csillaga!

Lekötve minden érzeményem,
Eszem s szivem együtt rabok, -
Az bár mit vél, ez bár mit érez:
Mindig csak egy ponton vagyok.

Másnak, hja e föld édenében
Vágyának tárgyat nem talál –
Mint bájseraf, vagy szent kherab, kel
Fejében égi ideal.

Én csak téged látlak szünetlen
Lyánykám! Bumban te adsz vigaszt,
S ha lelkem kéj – s gyönyörnek örvend:
Örömmel osztom veled azt!

Agyamban nincs egy gondolat sem,
Szivemben nincs egy érezet,
Mely – bárhová van úta – útban
Ne ejtne – lyánykám, tégedet!

Te től raboddá bájaiddal,
Te éltem üdvez angyala!
- Szép lelked látva rab leendne
Tán a szabadság is maga!

Lelked virágiból fonád meg
Láncom – ez a szent szerelem…
Rabságomban csak az vigasz: hogy
Tán rab levél te is velem!

Forrás: Csokonai Lapok 20. sz. – Debrecen, 1850. septemb. 4. szerda


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése