2020. febr. 25.

Baja Mihály (1879-1957): Nóta Debreczenről




I.

Dunántúlról Tiszántúlra
Száll a madár, tovaszáll.
Debreczen, te hires város
De eszembe jutottál!

Meg vagy-e még? Hogyne volnál!
Gondolsz-e hű fiadra,
Aki tőled megválását
Álmában is siratja?

Vadvirágos kerted alján
Zokog-e még a nóta,
Vagy kihalt a nyáj kolompja
S furulyaszó azóta?

Hej, Nagyerdő, megvan-e még
Sötét lombod, leveled?...
Hát az a szép szőke kislány,
Aki engem szeretett?

II.

Nincs a kerek világon jobb dolga a diáknak,
Mint széles Debreczenben.
Ha visszagondolok rá, még mostani s eláldom
Ezerszer a szivemben.

Pedig nem mondhatom, hogy valami jó sorom volt,
Hogy tejbe-vajba jártam;
A konviktusi száraz „brúgó” szűz kosztja mellett
Fel-felkapott az állam.

No de köt engem más is, - sok édes-kedves emlék
Jó Debreczen anyámhoz
S bár elszakadtam tőle, csak visszavágyom hozzá,
Mint zöld levél az ághoz.

Ott voltam én szerelmes ábrándos, ifjú szivvel
Egy szép kis szőke lányba.
Ő gazdag úri lány volt; én a kollégiomnak
Legárvábbik diákja.

S volt más is a dologban. –egy nap csak úgy találtam
Hogy ég a föld alattam…
Tarisznyát a nyakamba! s fejem nagy búsúlással
Hej, bújdosásnak adtam.

És jártam a világot hol sírva, hol dalolva:
Boldogságom kerestem.
De a Nagyerdő fáit s a morczos Alma Matert
Csak visszasírta lelkem.

Hiába! ott születtem másodszor is magyarnak,
Ott, a Nagyerdő táján,
Olvasva hős regéket minden kis porszeméből,
Minden kis vadvirágján.

Álmodni ott tanúltam, hol a föld sóhajából
Költőszivek teremnek,
S bár éltem nyomorúltan: hűséget ott fogadtam
A dalnak, szerelemnek.

Hej, hisz azóta is csak az országútat járom, -
- Most már vigabban járom. –
De most is csak azt vallom, hogy Debreczennél nékem
Nincs szebb a nagyvilágon!

S ha visszagondolok rá, valami pajkos érzés
A szivembe nyilallik:
Hej, kedves Debreczen te, míg meg nem látlak újra,
Nem is halok meg addig.

Forrás: Debreczeni Képes Kalendárium. VIII. évf. 1908.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése