2020. febr. 25.

S. Szabó József: Debrecen régi nagyasszonya


 
Messze… messze száll vissza lelkem; a négyszáz esztendős múltba. Fényesen állt Buda még, gyönyörű palotákkal telve, ahogy Mátyás, az igazságos felépítette. Csakhogy a jámbor Dobzse László székelt benne. Ebben az időben, talán éppen 400 esztendővel ezelőtt született ott egy leány, ki idővel gyönyörű hajadonná fejlődött, s Debrecennek nagyasszonya lett.

A család, melyből származott, nem magyar volt; Regensburgból, illetve a mellette levő Pemfling községből költözött be Budára a XI. században. Eredő helyéről Pemflinger-nek nevezte magát, s Budán szívvel-lélekkel magyar lett és előkelő, tekintélyes állást vívott ki. Pempflinger János már budai bíró volt a XV. század végén: Pemflinger Orsolya pedig II. Ulászló király udvaránál élt, mint a királykisasszonynak. Annának dajkája és komornája. Tudjuk, hogy ez az Anna később, mint I. Ferdinánd hitvese, Magyarország királynéja lett. Pemflinger Orsolyának nagy becsülete és kedveltsége volt a királyi udvarban. Nemcsak sok birtokkal ajándékozták meg, hanem rokonait is főhivatalokra emelték. Jánost, a bírót a király egyik tanácsosává tette; ennek fiát Sebestyént főlovászmesterévé, utóbb diósgyőri várkapitánnyá nevezte ki.

De a legmagasabbra hágott és legnagyobb nevet szerzett a magyar történelemben valamennyi Pemflinger közt Márk, az Orsolya testvére. Nagyeszű, daliás termetű férfiú, aki 1480 körül született, s korán bejutott a királyi udvarba. 1500 körül meg is házasodott, s házasságát Isten egy minden testi és lelki kellemmel fölékesített leánygyermekké áldotta meg, aki a keresztségben Katalin nevet nyert. Pemflinger Márk – úgy látszik – korán királyi kamarás lett, s mikor leánya felserdült, őt is bevezette a királyi udvarba. Csakhamar megkedvelte az ifjú királyné, Mária, II. Lajos felesége. Felismerte nagy műveltségét, szellemét; megszerette kedvességét, bájos voltát; udvarhölgyévé tette, s mint legjobb, legmeghittebb barátnéjával társalgott vele. Katalin annyival inkább vonzódott a királynéhoz, mert anyját, kinek neve sem maradt reánk, valószínűleg korán elveszítette.

A királyi udvar és magas rangú társaság, de mindenekfelett a nagy szellemű Mária királyné körében való tartózkodás rendkívül fejlesztőleg hatott Katalin lelkére. Együtt olvasta a királynéval a humanistákat; együtt lelkesedett vele az evangéliumi szabad eszmékért s felséges igazságokért, melyek Németországból 1520 körül már Budára is beszivárogtak. Az udvari szónok, Kordátos Konrád már ilyen szellemben tanított. Szívesen hallgatta az ifjú király gyámja, Brandenburgi György gróf,akire a királyné is sokat adott. Katalin apját, Pempflinger Márkot is megragadták a reformáció szózatos igéi.

Ekkor akadt a szép Katalinnak kérője Enyingi Török Bálint személyében. Török Bálint nagy úr volt; családja törzsökös magyar, birtoka temérdek, maga délceg, vitéz ifjú, aki lovagi tornákban első helyen aratta győzelmeit. Ez az ünnepelt dúsgazdag ifjú szerette meg Pemflinger Katalint és Katalin is őt. Így igaz szerelemmel vonzódva egymáshoz, esküdtek meg 1523-ban. Családi boldogságukat két szép fiú születése növelte. Az idősebbet Jánosnak, az ifjabbat Ferencnek hívták. Csupa öröm volt az életük. Semmi sem hiányzott boldogságukból. Katalin mellett férje is a megtisztított keresztyén vallásnak lett szívbeli követője.

Boldogságukat egyszerre megzavarta a rémhír: jön a török! Jó Török Bálint nem lett volna magyar és vitéz, ha a felesége szoknyáján ülve marad; nyomban felöltötte vitézi mentéjét, híres kardját; összegyűjtötte bandériumát s lóra vetve magát, rohant a csatatérre: „Isten hozzád édes hölgyem!!” Katalin otthon sírt és imádkozott. S nem hiába imádkozott! A mohácsi síkról, a nagy nemzeti temetőből élve került haza vitéz férje. Pedig az a kegyelem akkor oly keveseknek adatott meg, főleg azok közül, akik vezérek, elsők voltak a csatában, mint Török Bálint is.

A rettenetes veszedelem után egy időre birtokaira vonult vissza Török Bálint, s ott feleségével együtt a reformált vallás igéiben keresett szegény hazája jövendő sorsa miatt kesergő lelkére vigasztalást. A nemes lelkű házaspár védelme alatt akkor kezdett terjedni a reformáció Enyingen, Pápán és környékén. – A trón feletti harcban Török Szapolyai Jánossal, a magyar nemzeti párttal tartott, s a német Ferdinándtól idegenkedett. János király benne nagy erőt, hatalmas támaszt nyert. De meg is becsülte a főurat, aki hozzá hűségesen ragaszkodott. Pedig Ferdinánd is mindenképpen meg akarta nyerni, de hasztalan.

Sok nagy szolgálatait megjutalmazandó, 1535-ben János király Debrecen-t adományozta Török Bálintnak. Ez időtől kezdődik itt a reformáció. Jókai Fráter György c. regényében az ő mesés fantáziájával rendkívül érdekesen és azon korra jellemzően írja le, hogy miként foglalta el Török Bálint Debrecent, s mint adta át a Szent Andrásról nevezett nagy templomot a reformátusoknak. Bálint Áron prédikátor, meg a szigorú, aszkéta, átkozódó apát úr, ha nem is történeti, de egészen találó és jellegzetes alakok Jókai regényében. Az különben valóság, hogy a reformáció első hirdetője Debrecenben Bálint nevű pap volt, akit némelyek szerint egyenesen Török Bálint hozott ide Enyingről. Az egyik utolsó debreceni kath. papot a reformáció előtt (mert régi adatok szerint itt legalábbis két kath. pap volt), Mihály-nak hívták (1528). Népes és tekintélyes kolostoruk volt e városban a ferencrendi szerzeteseknek. E rend tagjai 1531. február 19-én itt tartották gyűlésüket s e gyűlésből a rend tartományi főnöke, Lippay Ferenc üdvözlő iratot küldött Pemflinger Márk-nak, akit még 1521-ben Katalin férjhezmenetele előtt kineveztek nagyszebeni királybíróvá, és a szászok grófjává. A jámbor prior azt hitte, hogy Pemflinger hű kath. és pártfogását kérte a szebeni rendház érdekében. Pedig a királybíró már régen szakított a kath. egyházzal, s annak téves tanításaival és Nagyszebenben éppen az ő oltalma alatt terjedt el a reformáció. Hiába irkált rá szépen és keményen Szalkay esztergomi érdek indítására a szerencsétlen II. Lajos király, még azon az utolsó napon is, melyet Budán töltött (1526. júl. 19-én), - Pemflinger Márk állhatatosan megállott a reformáció mellett, s folytatta áldásos munkáját. Nagyszebenben 1531-ig, amikor megvált állásától; dunántúli jószágaira vonult és ott tovább buzgólkodott a vallásjavítás érdekében. A Dunántúl leányával és vejével együtt voltak a mohácsi vész után a reformációnak fő-fő pártfogói. Az egykorú, túlbuzgó kath. író, a jó Szerémy György elbúsult haragjában latronculá-nak (női haramia) és leona lutheriá-nának (lutheránus nőoroszlán) nevezi Pemfliger Katalint. Ez is mutatja, hogy milyen buzgósággal csatlakozott a fennkölt gondolkozású asszony a reformációhoz, mennyit tett érdekében, s mennyire magára zúdította ilyen módon a hitjavítás ellenségeinek haragját. De nem árthattak neki semmit. Férje, János király kedveltje, országos főkapitány, az országtanács egyik legfőbb tagja hatalmas, nagy úr volt, akihez és családjához semmiféle cselszövény nem férkőzhetett, annál kevésbé lehetett őket nyíltan megtámadni. El is terjedt a kiváló házaspár oltalma alatt a reformáció a Balaton vidékén, le egész a Dráváig. Enyingen kívül Csurgó a Török-család kedvenc tartózkodási helye. Itt gyönyörű magyar kert veszi körül az urasági kastélyt, telve hasznos veteményekkel, pompás gyümölcsfákkal s az asszony számára szép virágokkal. Liliom a legtöbb, de van sok bokor zsálya, izsóp, ruta, obruta, levendula, nárdus. Régi kedves magyar virágok, mik nagyúri kertekben ma már nem is láthatók. Hej! Más idők voltak akkor, s másféle gondolkozású emberek éltek!

Mint Debrecen földesura Török Bálint gyakran tartózkodott itt, de hogy állandó lakása városunk lett volna, nem hihető. Az bizonyos, hogy az ő, felesége és fiai pártfogásával lett Debrecen az Alföldön a reformáció központjává, kálvinista Rómává. Ő ugyan országos nagy gondjai miatt a vallás ügyével különösebben nem foglalkozhatott, de ott volt mellette és helyette szép hitvese, Pemflinger Katalin, akiben főként akkor fejlődött ki a rendkívül erős vallásos érzés, mikor lelkét a Gondviselés erős próbára tette. Ugyanis Buda elfoglalásakor 1541-ben Szulimán török szultán máig is érthetetlen okból Török Bálintot álnok hitegetéssel az országból kicsalta, azután bilincsbe verve holtáig (1550) fogságban tartotta a konstantinápolyi héttoronyban.

Borzasztó hatással volt a szerető, gyenge nőre a rajongásig szeretett férjnek váratlan elhurcoltatása. Mint derült égből a villám, úgy csapott le reá ez a hír. A Török-család hűséges lantosa. Tinódi Sebestyén így örökítette meg ezt a szívfacsaró jelenetet:

„Fohászkodik vala és igen sir vala,
Jó Terek Bálintné, hogy hirt nem hall vala,
Mert ő vitéz urát igen félti vala,
Hogy az terek hiti végre meg ne csalná.

Egy levelet néki mikor mutatának,
Hogy fogsága volna ő vitéz urának:
Erő szakaszkodik kezének, lábának,
Földhöz üté magát, ott sokan sirának.”

Ettől az időtől kezdve valóságos siralomvölgy lett a Pemflinger Kata élete. Hiába törekedett urát kiszabadítani, a szultán nem adta semmi áron. A megtört szívű asszony szomorúan sírdogált s bujdosott óriási birtokain Tiszántúl, Dunántúl, Erdélyben. Mindenütt a drága, a jó, a vitéz urát keseregte, utána sóhajtozott, ahogy Tinódi lantolja:

„Csudaképen töri, fárasztja ő magát,
Sirva ápolgatja futosó hét fiát,
Oly igen kesergi urának fogságát
És az két fiával az nagy árvaságát.

Igyen éjjel-napal hallják kesergését.
Immár nem áhitja világban élését,
Hallja meg az Isten az ő könyörgését,
Hogy hamar láthassa ura megjövését!”

De csak nem látta, hasztalan várta; fölverte siránkozásával a csurgói kert csöndjét, a torbágyi kastélyt, a debreceni udvarházat. Írt keresett sajgó szívsebére, de csak nem talált. Hitvesi nagy bánata Arany kobzát is megihlette, s így emlékezik róla:

„Várja szegényt szerelmes szép nője:
Ki-kiáll a magas könyöklőre;
Fehér képét ereszti karjára,
Ugy zokog, hogy még se jön a párja.”

Talán éppen itt Debrecenben látta a költő lelke a vigasztalhatatlan nőt. Fent a hagyomány szerinti Török ház (a Piac utcai főtőzsde épülete) könyöklőjén, amint epedő sóhajtozással, bús gerlice módjára nyögött szerelmes párja után. El-elment a kéttornyú öreg Szent András templomba, a Szikszai Kovács (Hellopaeusz) Bálint prédikátor épületes és idvességes tanításait hallgatni; vele két deli vitéz fia,kik már fölserdültek. Bánata ilyenkor föl-fölengedt Isten igéjétől, Jézus tiszta evangyéliumától, mint a jég, mikor a nap fényes, tiszta sugarai érintik. Hanem aztán megint ráült lelkére a ködös ború, a zord hidegség.

A búsongó nő megható sorsát, a rab férj keserves állapotát örökítette meg Pázmándi Horváth Endre egy szép heroidában: „Enyingi Török Bálint feleségének, a stambuli 7 toronynál Torbágyra.” Így kezdi a jediculai fogoly gyászba borult hitveséhez írt levelét:

„Ugy hallom, mert falka gyanánt Stambulba naponként
hajtatnak a magyarok szörnyű fogságra halotti
Pompát érettem tartottál hitvösöm éltem
Mindene, míg Torbágy vallá Bálintod urának;
Ugy hallom, zokogó soralom közt búnak eredve
Nedveit orczádnak szomoru fátyollal itattad,
Jajjaid a levegőt tördelték; jajjaid édes
Gyermekimet, vagyis oh! enyimeknek mondanom őket
Nem lehet innentul, - veled együtt sirni taniták”.

Addig sírt a szerelmes szívű nagyasszony édes ura után, míg a szíve bánatában megrepedt.

„Nem élhete asszony sokat ez világban,
Urán való szertelen bánatában
Ő meghala Debrecen városában,
Az két fia marada árvaságban.”
(Tinódi: Terek János vitézsége.)

Mikor halt meg, évét nem tudjuk. Elhervadt, lehullt javakorában, mint dérütött virág. Okom van hinni, hogy 1545 előtt költözött oda, ahol többé nincs bánat, nincs szenvedés. Hunytáról és temetéséről ezt írja Szerémy: post domini captum suum in Debreczen mortua erat et ibi sepulta est apud monachos. (Ura elfogatása után Debrecenben meghalt és ott a szerzeteseknél temették el.) Abban az időben Debrecenben még körülbelül két szerzetesrend háza állott, de valószínűleg a barátok már a reformált hitre tértek át. Röviddel utóbb javaikat a város iskolai célokra foglalta le és fordította. A nagyobb és gazdagabb rendház volt a Péterfia, a kisebb a Csapó utca elején; amaz a ferencieké, emez a domokosoké. Körülöttük, azon kor szokása szerint, temető s kriptájuk a kiváló halottak nyugvóhelye. Hová temették e kettő közül Pemflinger Katát? Kétségtelen, hogy a ferenciek zárdájában a mai kollégium helyére, mert a nagyasszony gyóntató papja is ferencrendi szerzetesek közül való volt (akkor a gyónást még az áttért protestánsok is gyakorolták). Ott porladnak tehát csontjai Debrecen nagyasszonyának. Reá is alkalmazhatjuk Tompánk szavait:

„Igaz valál, emléked áldott
Haló földed szent éltedért.”

Forrás: Debreczeni Képes Kalendárium. VII. évf. 1907.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése