2019. szept. 4.

Nagy Berta: Rövidlátás és egyéb szomorúságok




VANNAK emberek, akiknek kevés jut a külvilágból. És mert a világ színeinek és formáinak egy részét megtagadja tőlük, kénytelenek azokat saját gyártmányú színekkel és formákkal pótolni. Már úgy, ahogy tudják. S a baj inkább ott mérgesedik el, ha nagyon is sikerül ez a pótlás.

Egy este egy körúti vendéglőben vacsoráztam s mikor kiléptem az ajtón, a bejáratot takaró függöny által képezett fülkében három gyermeket pillantottam meg Nehéz volna megmondani, hogy kettő közülök milyen volt. Azt hiszem, az egyik már nagyobbacska egészséges kisfiú lehetett s védően ölelte magához öccsét, fejét vállával támasztotta alá s kezét kezében szorongatta. A kicsi – halvány színű, lankadt embervirág – világított, gyenge mécsfényével telelármázta a sötét, csendes zugot s különös összefüggéstelen szavakat hullatott az emberek lába elé anélkül, hogy ajka mozdult vagy tekintete egy percre is megrebbent volna. A harmadik egészen hátul bújt meg: a szunnyadó kis beteg néma fényessége homályba burkolta s egészen elrejtette.

Meg kellett állnom. Nem is tudom miért, kicsit nevettem.

- Mit csináltok itt? – kérdeztem s szörnyű volt egy percre az a kis sárga emberfej előre tolakodó kopasz homlokával, az árkos, lila szemhéjak alá bukott lázas szem s fakó ajka körül a kékes árnyék. Jó lett volna nevetni még egyszer, de belebotlottam valamibe s ott kellett maradnom mozdulatlanul. És nem mozdult a három gyermek sem, csak néztek rám félénken, megriadva.

- Melegszünk – felelte a legnagyobbik halkan.

Igaz, hisz hideg van kinn, kegyetlen, ostoba hideg…

- Beteg? – kérdeztem s a halálarcú fiúra mutattam. Ő, látva, hogy róla van szó, felcihelődött, rám nézett s nyugodtan, illedelmesen válaszolt:

- Igen. Tüdőbeteg vagyok. – Olyan egyszerűen, mint mikor valaki bemutatkozik: Kovács vagyok, Kis vagyok, Molnár vagyok. Azt hiszem, meg is hajtotta magát, legalább nekem úgy rémlett.

A pénztárcám a világ legnyugodalmasabb dolgai közé tartozik. Lakói, a pénzdarabok, csendes, visszavonult életet élnek. A legteljesebb demokrácia uralkodik itt, egyenlőség, munkamegosztás; a gyűlölködést és a türelmetlenséget hírből sem ismerik. Nagy események ritkán zavarják ezt a harmóniát, előkelő jövevények éveken át sem háborgatják a tisztes polgári rekeszeket: igaz, hogy ha nagy ritkán megtörténik s betéved valami nagyobb bankószemélyiség, az olyan felfordulást és riadalmat okoz, hogy belebolondulna egy még százszorta fegyelmezettebb aprópénz-köztársaság is… A hiba természetesen a nagybankóban rejlik, nem az én okos kis pénztárcámban, különben is, minek annyit beszélni róla, hisz olyan ritkán esik meg az ilyesmi…

Tehát a pénztárca önkéntelenül megmozdult a zsebemben és elvégezte azt a bizonyos funkciót, amit ilyenkor a pénztárcák végezni szoktak s amely mozgás különösebb eredményeket sohasem idéz elő. marad után az emberben egy kielégült dicsekvés, hogy íme, nekem van szívem és milyen finomság, szépség, hogy nem akarom, hogy más lássa – a valóságban pedig az a szégyenteljes tény, hogy semmit sem tettem, mert mg egy meleg kendőre valót sem adtam, pedig adhattam volna és ha a holnapi ebédemnek a lehetőségét ajándékoztam volna oda, azzal sem tettem volna eleget, mert az én egészséges testem nem sínylette volna meg, annak a halálvirágnak pedig talán ajándékoztam volna ebből a földi sínylődésből még egy napot, egy egész napot…

Azóta mindig azon gondolkozom, hogy milyen szép, illő, úrias bemutatkozás volt az, ahogy az a kis fiú reám nézett s nyugodtan, egyszerűen megmondta, hogy kicsoda. És hogy az embereknek nem kellene-e, mikor megismerkednek egymással és bemutatkoznak, nyilvánvalóan azzal a szándékkal, hogy a másik tudomást szerezzen róluk és megtudja, kik és mik, ahelyett, hogy a nevüket közölnék, ami a leglényegtelenebb kellékük, s ami nem magyaráz meg semmit, de semmit az emberből, ilyeneket mondani: tüdőbajos vagyok. És mikor két úr találkozik a korzón, a harmadik így mutatná be őket egymásnak: mister Hencegő és monsieur Összeférhetetlen. és a vendéglőben, mikor az asztalnál beszélgetni kezdenek hölgyek és urak, az egyik azt mondaná: én melancholiás vagyok s a másik, hogy ő alkoholista. És a bálban, vagy az ötórai teánál, mikor a gavallér táncra kéri a hölgyet, nem mondaná: dr. Kellemessy, hanem egyszerűen: öröklött vérbajos, kérem.

Nem tréfa ez, nem. S ha az ember tréfál, fordítson mindent önmaga ellen is. Vajon mit mondjak magamról én, hogy eléggé jellemezzem magamat s megjelöljem, ami bennem a legelhatározóbban és a leggyökeresebben én vagyok?  Kór, betegség, legalább olyan, ami ebből a szempontból számításba jöhetne, semmi. Más, igaz, volna. Mégis ebben a percben csak egy jut eszembe, s ha most valaki elém állana, hogy megkérdezze, ki vagyok, ezzel válaszolnék – rövidlátó vagyok.


Hogy egy ilyen fogyatkozás mennyire döntően befolyásolja az ember lényének kialakulását, szellemi irányát, egész énje fejlődését, sőt még külső körülményeit is, azt csak mi tudjuk, akik tapasztalhattuk ezt önmagunkon. Én rövidlátó voltam már megszületésem percében is; a baj később fokozódott: nembánomság, hiúság, a szemüveg gyűlölete okozták, hogy idővel egészen fantasztikus méreteket öltött.

A gyermekkori szemlélet csaknem normális látás alapján régi mesterek képeihez hasonló aprólékos gonddal rögzítette a látott dolgokat. Kertre emlékszem – fűszálakra és ibolyákra: pozitív, egyes fűszálakra és egymástól elkülönült virágegyénekre; résekre a palánkon és repedésekre az odvas, nagy fa tövén. Arcokra, melyek apró, éles szögletekben rögződtek meg az emlékezetemben – mire még, mire? Sáros, kisvárosi utcák kocsikeréktől benyomott, gyűrött hátára, parányi rozsdás csillogásokra hatalmas gyárkémények öklén s csodálatos bárányfelhők precíz rajzára, melyet ma is híven vissza tudnék álmodni ide, a papírra, ha nem félnék, hogy kikapok az égi festőmestertől, mert ehhez tehetségem igazán sohasem volt.

Aztán a kínosan részletes, aprólékos művészet, amellyel a szemem a külvilágot ráfényképezte lelkem lapjára, hovatovább elnagyobbodott. Itt-ott apró elemek hulltak ki, hol ez, hol amaz kezdett felesleges lenni – a vonalak megnyúltak, a határok megtágultak… mondhatnám, áttértünk az impresszionizmusra. Azzal a különbséggel, hogy fény és árnyék, ahogy letompult, egymásba ömlött, nemcsak a dolgok vesztették el egymás közti határaikat, de elvesztették a színek is az életüket s a külső világ egyszerre eltávolodott, hátrább húzódott, teret engedve nekem, hogyha akarom, menjek utána, ha meg nem akarom, ne menjek.

S az ember így lassan magára marad. Nem költői szóvirág ez, nem! Az ember függetlenné válik a dolgoktól s magára marad. A színek zenebonája s a valóságos valóság nem áll folyton körülötte, a környező világ nem egy vele; nincs a karjában az akarata, a lábában a mozdulása, a fejében a lármája, a csendje, a fényessége és a homályossága: elhalkul, leesik s az ember szabadabban lép, de sokszor nem tudja, hová…

S most jön a valódi impresszionizmus: a tárgyakat, élő és élettelen lényeket nem a színük és nem a formájuk szerint érzékeljük többé. Színt, formát csak akkor nyernek, ha felteszem a szememre a kölcsönvett látást, a szemüveget, ami engem rúttá tesz s különben is kitűnően megvagyok nélküle! Mert ha lehunyom a szememet, úgy veszem tudomásul a világot, ahogy akarom.

Az embereket körültapogatom, nem éppen vak módjára az ujjammal, de hasonlóan: az érzésem csápjaival tapogatok feléjük s olyan jelenségeket észlelek, olyan tulajdonságokat figyelek meg, amelyekre e nélkül nem jöttem volna reá. Kell, hogy megfigyeljem, mert különben nem ismerem meg őket az utcán. Nekem a járásuk, a mozgásuk a fontos, talán ez is külsőség, de mennyivel kevésbé az, mint teszem fel, a hajuk színe, orruk szabása! – nekem a ruhájuk susogása a fontos, az illatuk s az a megnevezhetetlen, ami utánuk lebeg a levegőben s talán így jelölhetném: énjük legyintése.

Bizonyos, hogy az ember némileg betegessé válik. megszabadul ugyan a külső hatásokról, nap süt vagy esik eső, nem hat úgy reá, békében hagyja, de azt hiszem, önmaga felé több ablaka nyílik s kissé félős is lesz idővel. A magány érzése nyomasztó. Bemegyek egy nyilvános helyiségbe, ahol mindenki tud a másiknak a jelenlétéről s én egyedül vagyok. Szemüveget nem használok, csak azért sem, de fogalmam sincs, hogy ki ül a közelemben, reám néz vagy elfordul tőlem, rokonszenvez-e velem vagy ellenségem; nem látom a fal cirádáit, nem tudom, miből van a csillár a mennyezeten, hogy ami ott fénylik, tükör-e vagy egy másik terem s a sarokban az a bámészkodó árnyék, ruhafogas-e vagy katona kivont karddal? És miért vonta ki a kardját, mi történhetett, hisz a csődület ott egy csomó ember is lehet, nem biztos, hogy asztalok meg székek… Az ember élete csupa bizonytalanság. Váratlan meglepetésekre való készenlét, résen állás örökké s a magányosságból fakadó ideges ijedősség. Ha valaki elém áll és köszön, csak az utolsó percben pillantom meg, mikor már nyújtja a kezét: oly hirtelen bukkan ki a nemlátásból a látás fénykörébe, hogy akárki legyen, eláll a szívem verése s lángba borul az arcom. Aztán jön persze a reakció: szégyen, zavar, hebegés: ó, megijedtem, oly szórakozott vagyok – ő pedig bámul és vígan gondolja magában; íme, hogy felindult miattam, egész kedves kicsi nő.

Ez a váratlanság természetesen nem feltétlen kelléke a rövidlátásnak, hiszen ennek nincsen élesen kirajzolt határvonala s elég széles distancia az, amelyen belül még észrevesz dolgokat… De mi lassan elszokunk attól, hogy nézzünk. Mondom, az ember idővel kicsit beteggé válik.

**

A Halál lefényképeztette magát és kiállította a képét egy körúti vendéglő ajtója előtt. És lefényképeztette magát a Betegség, a Nyomor és a Szomorúság is az étvágyas és vidám pénzű emberek számára.

Forrás: Napkelet 6. évf. 22. sz. (1928. november 15.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése