2016. okt. 30.

Tóth Kálmán: Népdalok





I.
’Bő lobogós inge fehér,
Galambfehérséggel felér;
Ugyan mondja csak meg, kendnek
Azt az inget ki mosta meg?’

„Tüski Gyura árva lánya
Mosta ki azt a Tiszába,
Jó a keze, jó a vize,
Azért fehér ingem szine.”

’Szép az inge, nem tagadom,
De ha én kezembe kapom:
A hóval, a melly leesik,
Fehérsége vetélkedik.’

„Ne fárassza magát lelkem,
Elég tiszta az én ingem,
Csinos, és szép a gallérja
Mint a ki szivemet birja;

Aztán a ki mossa ingem,
Azé testem, lelkem, szivem,
S mikoron ruhám adja át,
Megcsókolja bajszom alját.”

’Azt majd én is megtehetem,
Mert én kendet megszerettem,
Ha kimosom a ruháját,
Megcsókolom édes száját.’

„Falu esküttjének lánya!
Ugyan kérem ne cifrázza!
Hogy moshatna kend fehérre?
Hisz nem szorult mosáspénzre!

Aztán meg, gazdag kegyelmed,
Kap szeretőt még eleget,
De az a kis piros árva
Én nélkülem mit csinálna?!”

II.
Kis kertünkből jövök,
Rozmaringot szedtem,
És bokréta gyanánt
Kalapomra tettem.

Illik kalapomra,
Illik a pörgére,
De jobban illenék
Szeretőm fejére.

Megkérdezem hát őt:
’Szerelmemnek lelke!
Rozmaring koszoru
Kell é a fejedre?’

„Hogy ne kőne Jancsim,
Hogy ne kőne lelkem!
Nem bánom h a mindjárt
Templomba kell mennem.”

’Várj csak szép szeretőm,
Várj még egy keveset,
Szentség vételére
Még most nem mehetek;

Látd mezétláb vagyok,
De ha csizmát veszek,
Ha pénzem lesz, mindjárt
Vőlegényed leszek.

Szentgyörgy napra bérben
Hét forintot kapok,
S veled a csizmámért...
S templomba szaladok.’

Forrás: Hölgyfutár 25. sz. 1849. dec. 12. Bp.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése