2016. okt. 30.

Endre (?): Nőválasztás





Csinos leányka lágy ölén,
Ölelve őt, pihentem én;
Égett szivem, égett a szám,
Úgy csüngtem ajka bíborán,
Örök hűségünk esküje
Szent ihletéssel volt tele.

Reánk a mámi messzrül
Kacsint a pápaszem megül,
Rozsdás agyán a gondolat
Egyik a más után fakad,
Üszög szivén az érzelem
Még most is kéj-vágyat terem.
Míg én ölelem magzatát,
Irigység bántja a mamát!

**

Sovár tüzében égve hamvada,
S mellék szobába inte a mama:
„Öcsém uram! – szólott kacsintva rám –
„Öcsém uram megházasulna tán?...
„Öcsém uram szép, jó, derék, ügyes,
„Házamban ugy hiszem, hogy nőt keres;
„Házamban ugy hiszem, hogy nőt talál,
„Válasszon ön! választni rajta áll!”
Én szemmeresztve rája bámulék,
Mindegyre bámulék, mindegyre még.
’Válasszak é? választni is lehet?
’Hisz e kebel csak egy Idát szeret!
’Először, és mindég, örökre őt,
’Csak őt, csak őt e szende báju nőt.’
’S ki még az, a ki választatni vágy?!’
- „Öcsém uram! hát engemet kihágy?”
Bámulni még most jött reám a sor.
A máminak kedélye olly vidor,
De olly vidor, hogy nem kétkedhetém
Férjhez menési vágya lételén;
S míg a mamát mosolygva bámulám,
Idám, a szép, karját kitárta rám.
A mámi is kitárta karjait
Majd azt hivém, szivéhez is szorít.
„Választni hát még kétes is lehet,
„Egy nőt csupán, vagy nőt s százezeret?
„Engem, kezemmel jár a százezer,
„Idát magán, ő véle mit se nyer!”
- Nevettem én, nagyot nevettem én,
De még is gondolatba süllyedém.
S hogy messze űzzem keblemen a bút,
Még most Idám szivéhez nyilt az út:
Idámhoz ültem, ajka, mint a méz;
A mámi ránk most is kacsintva néz.

**

Pénzvágy s a sziv, vad harcra keltenek,
A harc alatt még keblem is remeg.
- Egy nőt csupán, vagy nőt s százezeret?
„Választni hát még kétes is léhet!?”
- Innen Idám, s hüségem esküje?
Mit ér a lány, ha nincsen semmije!
Esküm pedig? az eskü semmi más:
Kéj s élvezet között mulattatás!
- Onnan a mámi, mit tegyek vele?
- Köszvénnyel és huruttal van tele.
Ejh! mit! hiszen nem élhet ő soká,
A pénz zsebembe, ő a föld alá!
Választok én. – hatvanhat évü nőt,
Pénzét előbb és ráadásul őt.
S míg a leányt utólszor ölelem,
A mámikát oltárhoz vezetem!

Forrás: Hölgyfutár 28. sz. 1849. dec. 17. Bp.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése