2014. márc. 23.

A nagy hegyi tolvaj



„Nem szoktam, nem szoktam
Hajnalba felkelni,
Piros hajnal előtt
Véres ruhát mosni.

Könnyemmel áztatni,
Jajszóval súlykolni,
Könnyemmel áztatni,
Jajszóval súlykolni.

Eleget könyörgék
Apámnak s anyámnak,
Hogy ne adjon engem
Nagy híres tolvajnak.

A nagy híres tolvaj
Most es oda vagyon
Keresztút-állani,
Embert megfosztani,
Egy pénzért, kettőért
Lelkit elveszteni…”

A nagy híres tolvaj
Az ajtón hallgatja,
Hogy a felesége
Magát siratgatja.

„Asszony feleségem,
Nyisd ki az ajtódat!”
„Nyitva van, nyitva van,
Édes jámbor uram!”

„Mért sírtál, mért sírtál,
Édes feleségem?”
„Nem  sírtam, nem sírtam,
Édes jámbor uram!

A konyhán forgódtam,
Cserefát égettem;
Cserefának füstje
Húzta ki a könnyem.”

„Mért sírtál, mért sírtál,
Édes feleségem?
Hónap álló-délbe
Fejedet vétetem!”

Fut hátra az asszony,
Kiáltja a szógát:
„Jánoskám, Jánoskám,
Nagyhajú Jánoskám!

Készítsd a hintómat,
Fogd bé hat lovamat,
Hónap álló délbe
Vígy fejvevő helyre!

Mikor fejem veszik,
Mosd meg ürmös borba,
Édes ürmös borba,
Takard gyenge gyócsba!

Tedd fel a hintómba,
Vidd bé Móduvába,
Apámnak s anyámnak
Tedd az asztalára.

Hogy egész Móduva
Vegyen példát róla,
Senki a leányát
Tolvajnak ne adja!


Forrás: Versekben tündöklő Erdély 36-37. old. – Második, javított és bővített kiadás – Castrum Könyvkiadó Sepsiszentgyörgy 1996.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése