2014. márc. 23.

Várady Jóska*



„Én Istenem, jaj, de nagyot vétettem,
A magyarnak fővezére mért lettem.”
Jaj, de szennyes a kend inge, gatyája,
Mert beszennyült a szentgyörgyi fogházba.

„Édesanyám mosson inget fehérre,
Holnap visznek az agyitor elébe.
Ha bemegyek az agyitor házába,
Leborulok a törvény asztalára.”

„Vasas lábom keservesen pengetem,
Jaj Istenem, most végezik életem.
Ha kijövök az agyitor házából,
Elbúcsúzom a széles ez világtól.”

„Trombitásim három troppot fújjatok,
Jaj Istenem, holnap felakasztatok.
Édesanyám, pénz vagyon a zsebembe,
Nyújtsa kezét, markoljon ki belőle.”

„Készíttessen abból nekem koporsót,
Veresse bé sárig szeggel a jajszót.
Váradynak sárga-piros körhaja,
Meszes gödör legyen az ő sírhalma.”

(Székelykeresztúr)

*) Várady József a Makk-féle székelyföldi fegyveres felkelés előpostája volt a szabadságharc után. Elfogták és Sepsiszentgyörgyön a hadbíróság halálra ítélte 1854-ben.

Forrás: Versekben tündöklő Erdély 54. old. – Második, javított és bővített kiadás – Castrum Könyvkiadó Sepsiszentgyörgy 1996.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése