Szereplők:
Orbánné, Giza, Paula, Egérke, Ilus, Józsi, Csermlényi
Viktor, Cs. Bruckner Adelaida
I. rész
Az egykor megcsodált szépségű Szkalla lányok – akiknek
ifjúságára egy bizonytalan datálású, megsárgult fénykép is emlékeztet –
időskorukban egymástól messze élnek. Az évtizedekkel ezelőtt egy repeszdarabtól
megbénult Giza Garmisch-Partenkirchenben élvezi gazdag fia házának tökéletes
kényelmét; Erzsi – Orbánné – otthona egy zöldövezeti társbérlet. Giza számára,
mint telefonjaiból is kiderül, egyhangúan telnek a napok: németes precizitással
rendeznek estélyt, elkészül a családi kripta és így tovább. Annál mozgalmasabbak
Orbánné mindennapjai. Legutóbb például felemás lábbeliben, fején egy vadidegen
nő kalapjával, karján a társbérlőék macskájával parázs vitába keveredett a
tejcsarnokosnővel! Viszont a botrányos eseménynek köszönhetően megismerkedett a
vele nagyjából egykorú, elegáns, fiatalos Paulával. Az új barátnőt már
legféltettebb titkába is beavatta: csütörtökönként nála vacsorázik régi
hódolója, Csermlényi Viktor. A mára már kiöregedett operaénekes a férj
(„szegény Bélám”) idejében is bizalmas viszonyt ápolt Erzsivel...
Kis híján az elaggott gavallér, Csermlényi is háttérbe
szorul – de aztán úgy rendeződik a helyzet, hogy az énekes és Paula is
összebarátkoznak. Hármasuk életében nagy esemény az a külvárosi Csermlényi-hangverseny,
amelyen Erzsi a társbérlőjétől, az adjunktusnétől „kölcsönvett”, elcsaklizott
türkizkék ruhában pompázik. Az izgató és izgatott este befejeztével sem tudnak
megnyugodni, mert bár Viktor Orbánnénak teszi a szépet, és fitymálja Paulát, a
taxiban állítólag szatír módjára viselkedett a reszkető barátnővel.
Az a bizonyos hajdani fénykép sem ad megnyugvást, csak
sebeket tép föl: Erzsi is, Giza is mást gondol róla.
II. rész
Kitör a botrány. Ilus egy véletlen folytán leleplezi anyját;
vörösborral összepecsétezte a türkizkék kölcsönruhát. A Csermlényi-ügytől amúgy
is meggyötört Orbánnéról Egérke, a magányos, riadt szomszédasszony vészes
dolgokat kénytelen írni Gizának. Viktor a csütörtöki nagy lakomáról, Paula a
szokásos eszpresszói csevegésről marad el. A joggal gyanakvó Erzsi, furfangosan
behatolva Paulához, rajtakapja a habzsolva vacsorázó énekest és a csábító
„kígyót”. Ráborítja a levesestálat „Kauszné őnagyságára”, Csermlényinek pedig
azonmód végképp kiadja az útját. Csakhogy a meg- (és Giza előtt le-)tagadott
szerelem erősebb. Orbánné a nála is évtizedekkel idősebb Cs. Bruckner Adelaidát
kérlelve, megalázkodva próbálja visszakönyörögni volt imádóját, ám az éber anya
tántoríthatatlanul óvja „szegény fiút” és a „fiatalok” házassági terveit.
Az összeroppant Orbánné a lányától megint nem kap egy jó
szót sem, orvos vejétől viszont kér és kap egy fiola jó erős, valójában
ártalmatlan altatót kínzó álmatlansága ellen. A hazatámolygó, hirtelen ismét
megöregedett asszony elbúcsúzik a világtól, majd dinamikusan és teátrálisan
nekilát öngyilkosnak lenni. Mély és csillapító álmából az alig hihető valóság
ébreszti: Giza itthon van, itt van mellette! A kölcsönösen vigaszra szoruló
testvérekhez Egérke csatlakozik. A tolókocsiban ülő Giza mulattatására Erzsi és
Egérke bemutatják szokásos, nyávogós macskajátékuk ceremóniáját. A vendég a
nagy nevetéstől – bepisil...
Az egyszerre mosolyogtató és elkeserítő helyzetet lassan
elmossa a vetített kép, a fiatal Szkalla lányok megint fölsejlő fényképe. Hogy
honnan hová, ki elé, mi elé futottak abban a tovatűnt pillanatban, most sem
lehet pontosabban tudni, mint a (macska)játék kezdetén.
Örkény István (1912-1979)
Fáradhatatlan újrakezdő, a világ és az ember iránt
lankadatlanul érdeklődő íróegyéniség volt. A kíváncsiság, az állandó szellemi
készenlét, a beleérzés nála az alkotói erkölcs lényegi elemének számított.
Sorsa külső kényszeréből vagy belső késztetésnek engedelmeskedve legalább fél
tucatszor rugaszkodott neki pályájának. Mindig másfelől indult, és mindig
megőrizte önmagát. Halálos ágyán egy olyan színmű- a Forgatókönyv – szövegét
javítgatta, amely merőben új volt addigi darabjaihoz képest, s máig is
egyedülálló a kortársi magyar drámairodalomban.
Jómódú fővárosi patikus fiaként érettségizett a Piarista
Gimnáziumban, s műegyetemi kitérő után maga is gyógyszerészi diplomát szerzett.
Ennek rövid ideig 1935-ben, hosszabb ideig az ötvenes-hatvanas évek fordulóján
vette hasznát. 1941-ben családi óhajra mérnöki tanulmányait is befejezte.
E két oklevélnél többet jelentett számára, hogy süvölvény
íróként a Szép Szó körétől és József Attilától kapott bátorítást. 1938-39-ben
londoni, párizsi bohém, 1942 és 1946 között a II. Magyar Hadsereg katonája a
Donnál, majd szovjet hadifogoly. 1950-től erősen hullámzó színvonalú művekkel
lett elismert író. 1958-ban esztendőkig hallgatásra ítélte a kulturális
politika.
Pályájának legfényesebb szakaszát ötvenéves kora fölött érte
meg. Jeruzsálem hercegnője címmel 1966-ban gyűjtötte össze legjobb,
jellegzetesen dísztelen, mégis telt, plasztikus elbeszéléseit, kirukkolva az
Egyperces novellák első sorozatával is. Ebben a tömör, feszes, különös műfajban
vérbeli fölfedezőnek mutatkozott: fölfedezte az epikai atommagot. Végső
sűrítés, kikezdhetetlen forma, a megértés és szolidaritás ereje, a szatíra
dinamizmusa jellemzi ezeket a fragmentumszerű, mégis teljes írásokat, melyeket
mindennapjaink változatos élőszóbeli és nyomtatott szövegkörnyezetéből metszett
ki és emelt át műalkotássá.
Az egypercesekkel párhuzamosan és ugyancsak a groteszk
jegyében alakult a korai, közepes próbálkozások után újrakezdett drámaírói
karrierje. A közelmúlt legnagyobb hatású magyar dramaturgiai műhelyét hozta
létre. Korántsem boszorkánykonyha volt az, ahol a Tóték (1967), a Macskajáték
(1969), a Vérrokonok (1974), a Kulcskeresők (1975), a Pisti a vérzivatarban
(1969-1979) kiforrta magát. Páratlan racionalitás, mérlegelő józanság,
felülemelkedő bölcsesség, mély és elementáris humor voltak a csodaszerei. S az alig
bevallott érzelmesség, amellyel jó és rossz, élet és halál párbaját mindig az
előbbi oldalán izgulta végig, bár tudta, hogy az utóbbi van fölényben.
Színműveit – általában többes számú címükkel – a magyarság
elemző létdrámáiként, a XX. századi emberiség problémaműveiként is lehet
értelmezni. Legáltalánosabban azonban az életerő próbatételeinek mondhatni
őket. Mennyire képes megállni az ember a maga helyén, és hol is van „a maga
helye”? – ez a Macskajáték fő kérdése is. Mint nem egy Örkény-darabnak, ennek
is volt epikai előzménye. A hősnő, özvegy Orbán Béláné páratlan vitalitása
varázsolta át színpadra is a prózai szöveget, mely az író szerint „a világ
leghétköznapibb története: ketten szeretik egymást, és jön egy harmadik. A
különbség csak az, hogy ami húszéves vagy harmincéves korunkban természetes és
szívet vidámítóan költői, az hatvanéves korunkban – amikor még éppúgy jogunk
van a szerelemhez, mint fiatalkorunkban -, ott ez a szerelmi háromszög
mulatságossá, groteszkké válik.”
A Macskajáték az „egyperces dramaturgia” hatását mutatja.
„Egyetlen mondatnak”, föltartóztathatatlan lendületnek tervezett textusa sok
kis egységből épül. mozaikok sokszor telefonbeszélgetések vagy hangosan
mondott-olvasott levelek. Örkény a formával, a stílussal mindig bizonyos
távolságot tart tárgyától. Itt a szokatlan monológok, dialógok biztosítják a
kívánatos közvetettséget.
Ősbemutatója 1971-ben volt Szolnokon, Hegedűs Ágnes
főszereplésével. A rendező, Székely Gábor hamarosan a Pesti Színházban is
színpadra állította; a remeklő Sulyok Mária sok százszor alakította, Berlinben
német nyelven is játszotta Orbánnét.
(Forrás: 77 híres dráma 380-383. old., Móra Könyvkiadó
1993.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése