2013. okt. 23.

Számomra ismeretlen szerző: Zsuzsi néni művészete



Az őszt édes gyümölcsök nélkül, a karácsonyt égő gyertyás fácska nélkül, a húsvétot tulipiros tojás nélkül el sem képzelhetjük. Miután a Nagyhéten fehérre meszelték a falusi házat, tisztára súrolták a padlót és a faedényt, kiporolták a bútort, ágyneműt, sort kerítenek a piros tojásnak is. Ez a rendje a dolgoknak magyar vidéken, de egyebütt is. Ahogy megtisztálkodik a lélek böjttel, imádsággal, magába-szállással, úgy kell megtisztulnia minden holminak is. A teteje az egészek mindig a tojáspirgálás. Értenek hozzá minden családban, de igazi művésze csak ritkán akad. Gyerekkoromban a Zsuzsi néni volt a piros tojás szaktekintélye. Olyan tojást, mint ő, más nem tudott festeni. Ilyenkor kis kunyhójához osontunk és lestük a történendőket.

- Ezt főbíróéknak föstöm – magyarázgatta a számadó juhász javakorbeli felesége. 100 darabot rendőtek meg nálam. Extra finom lesz valamennyi.

Bámuló szemmel néztük a munkáját. „Főbíróéknak...? E már valami” – gondoltuk.

A takaréktűzhelyen forrott a festék. Szeder- és szilvagyökér, aztán különféle fakéreg és forgács ázott a fazekakban. Zsuzsi néni még egy késhegyni timsót is tett mindegyikhez. Tudta ő, miért. A legszebb festék száraz hagymahéjból adódott. Folyékony színarany. Az illata sem volt amolyan.

Zsuzsi néni kezében ott táncolt a rajzoló szerszám. Nem volt valami csodaszerkezet. Férjének régi nadrágszíjának csatjából szedte ki. Üres pléhvesszőcske ez; abba vékony pálcát dugott nyélnek. Aztán megolvadt viaszba mártotta s azt langyos vízből előkerített fehér tojásra csöppintette. A tojáson már ott volt a rajz s annak vagy az alapját, vagy a körvonalait viaszkozta be Zsuzsi néni. A viasz rászáradt a tojásra úgy, ahogy ezt a művésznője kívánta. Közben leemelte a festékfazekakat s tartalmukat hűlni engedte. A kihűlt festékbe később betette a beviaszkozott tojásokat azzal, hogy 36 órán át ázni engedje benne. Amikor harmadnap újból ott ólálkodtunk Zsuzsi néni háza körül, már tisztogatta kész művét. Nedves ronggyal törülgette a tojásokat. A viasz így lement s helyéből kiviláglott a vakító fehérség. A beviaszkozott helyen nem fogott a festék.

- Holnap karcolgatni fogok. Ha eljösztök, meg is tanulhatjátok – szólt Zsuzsi néni, amikor aznap elbúcsúztunk tőle.

Hogyne mentünk volna! Zsuzsi néni úgy bűvészkedett, mintha színpadon lett volna. Előszedett egy piros tojást, szűztisztát a legkisebb folt nélkül, s kezdte azt karcolgatni. Egyszerű tűvel művészkedett. Néhány perc múlta kész volt a legcsinosabb csigarajz.

- Megpróbálhatnám-e én is, Zsuzsi néni? – könyörögtem egy alkalommal.

- Sose bántsd! Nem értesz te hozzá. De mondok mást. Hozz különféle leveleket – fűről, fáról.

Hoztam. Zsuzsi néni vékony cérnával fehér tojásra kötözte s betette a festékbe. Tíz percig főtt a tojás, azután kiemelte. Levette a levelet, olyan pontosan ott volt a rajza, hogy művész sem pingálhatta volna szebben. Egész délután csak ilyen fajta tojásfestést próbálgattam. De a karcolgatás csak egyre fúrta az oldalamat. Estefelé megint ott voltam a juhászéknál.

- Zsuzsi néni! Kitől tanultál ilyen szép mintákat karcolgatni? – kérdeztem.

- Ezt a nagymamám már az ő nagymamájától leste el, amaz pedig további ősétől. Ezeket – ni! – már ők is csinálták. De amazok – és egészen ismeretlen mintájú rajzokra mutatott – az én találmányom.

- Hogyan csinálod? – türelmetlenkedtem.

- Látod, fiam, a tojás rajzának olyannak kell lennie, hogy minden oldalról szabályos képet mutasson. Ezért a tojást először három nagy körvonallal 8 mezőre osztom. Ahol a 4 mező találkozik, abból a pontból kiindulva 4 felé ugyanazt a mintát karcolom vagy rajzolom. Vagy pedig úgy teszek, hogy a tojás hossztengelye köré sávot, fűzért, koszorút festek. A tojás szélesebb végének közepéből kiinduló indák is jól hatnak. Halat, madarat, bárányt vagy zászlót mindig a tojás hosszában kell rajzolni, különben nem jól láthatók, ha a tojás az asztalon fekszik. Álló vagy ülő állatok, emberek a középre kerüljenek, ahol legszélesebb a tojás. Különben – tette hozzá Zsuzsi néni tréfás mosollyal – olyanok lennének, mintha a tojás hegyiről le akarnának csúszkálni.

Zsuzsi néni magyarázatát megjegyeztem magamnak és innen van az, hogy ma is értek valamit a „piros tojás” művészetéhez. De azért amíg élt Zsuzsi néni, mindig szállított nekem néhány tucatot – minden fajtából egyet-egyest. Nincs is szebb gyűjteményem annál. De hogy Zsuzsi néni meghalt, nincs, aki gyarapítsa. Zsuzsi néni művészetének mégsem akadt párja.

(s. s.)


(Forrás: Napsugár – I. évf. 4. sz. 1927. márc.1.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése