2016. nov. 2.

Bernát Gáspár (1810-1873): Alföldi népdalok





I.
Harmat csillog a rózsalevelen,
Bánat fekszik az én bús lelkemen,
Te tudod csak édes jó istenem,
Éjjel-nappal hogy én mért könnyezem.

Reggel korán és hűs estalkonyon
Andalgok a csendes Tisza-parton,
Bésírom a habokba könnyeim,
Hogy így tán enyhülnek keserveim.

Honvéd! honvéd! lelkemnek mindene,
Te vagy szívem édes-bús gyötrelme,
Imáim közt érted szent hála kél,
Mert szeretett hazádért vérezél.

Ott, hol vitéz őseidnek vére
omlott a szabadság szent földére,
A virágzó völgyeken s halmokon,
Bús szellő leng a sírvirágokon.

Isten veled hősök unokája!
Legyen hazád nyugalom hazája,
Örökzöld viruljon sírhalmodon,
Hol érted s hazádért imádkozom.

II.
Ha megunom magam a pusztába,
Kapom magam megyek a csárdába,
Odasúgok a korcsmárosnénak,
Hogy hozzon bort jó borivójának.

Eszemadta barna menyecskéje,
Add hát nekem szívedet cserébe,
Ha aztán megszeretsz, foglalóba
Nyomj egy csókot szomjas ajakamra.

Ha itten-tájt töltöm az éjszakát,
Úgy őrizlek mint szemem világát,
Nem kell nekem senki dicsősége,
Te vagy szívem nagy gyönyörűsége.

Ünnepnapon a messze pusztába
Ha béhallik a harang zúgása,
Elvágtatok ismét ide hozzád…
Most pedig adj’ isten jó éjszakát.

III.
Alkonyodik alkonyodik végtére,
Leszállt a nap is nyugovó helyére,
Nemsokára feljő az én csillagom,
Ott, hol értem eped az én galambom.

Szelíd fénnyel ragyogó hold sugára,
Lövellj az én kedvesem ablakára,
hintegesd bé tündér csókkal álmait,
Hogy álmában felejtse fájdalmait.

Hegyen, völgyön, patakon át messzire,
Repül, repül a madárka fészkibe…
Szép kis madár, ha majd el fogsz pihenni,
Add át nekem a szárnyadat repülni.

Ha egy csókot lophattam a Rózsámra,
Visszaviszem szárnyacskádat hajnalra;
Te ismét elszállhatol a világba,
Hadd maradjak én egyedül magamba.

Forrás: Magyar Emléklapok 1848-49-ből. I. kötet 1850.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése