Az
ifjú lélek rajongásai, hevületei nem ismerik a gondot. Ringó délibábok színes
ködképei után futva, nem érzik az álmodások repülő szárnyaira nehézkedni a
szürke gondok ólomterheit.
Az
ifjúság maga a mámor, amely elveszi
az érzések józanságát, valami csodálatos láz, amely színvakká teszi a lelket.
Az ifjúságnak nincsen érzéke a sötét színek iránt, rajongása halavány
pasztell-színeket ismer csupán, amolyan gyönge rózsaszínűt, mint a hajnal
hasadása; égszínkéket, amilyennel a leányhűséget aposztrofálják; sejtelmesen
lilát, mint a tavaszi párázatok színei.
És
mindeneket e színek vibrálásán keresztül lát.
Mikor
azután megjelenik a Gond, a maga
vigasztalanul szürke palástjában, foszlik a mámor, szűnik a láz s tisztulnak a
tekintetek. Az első nagyratörő terv összeomlott légvárának romladékain
keseregve, egyszer csak megcsapja a józanság hűvös lehelete, mint a késői
virágokat az első dér. És az élet csalódásai után mindenkor pontosan megjelenik
a gond, nem mulasztva el otthagyni látogató-jegyét: egy-egy ráncot a homlokon,
egy-egy összetépett idegszálat. A létfenntartás rideg szavára megrendül a
csalódott lélek s most már a Gond
diktál. És a halaványan derengő rózsaszínű álmokat, foszforeszkáló, lila színű
álmokat, foszforeszkáló, lila színű sejtelmes vágyakat keresztül festi a maga
sötét színeivel. Sottisokat rajzol, sűrjen keresztet húzgálva, ami nem régen
még álmodozni szerető lelkünk minden törekvéseire.
Egyre
sötétebbek lesznek pedig a színek, mígnem utoljára egészen beleolvadnak a nagy
szürkeségbe, feketeségbe…
*
Vigasztalan
sötét kép. A Gond palettájáról vette
a színeket hozzá a művész ihletett lelke.
Az
egyszerű munkáslakásban ott járt a halál, a megvesztegethetlen, könyörtelen hatalom.
Néhány
nappal ezelőtt még vidámság honolt a szerény falak közt s egy fiatal leány
versenyt dalolt az ablak alatt éneklő madárral. Szivárványos álmok ringatták
mámorba a lelkét. És álmodott rózsaszínű ködképeket a szerelemről, ábrándozva
merengett a kéken mosolygó látóhatár felé, hol a tavaszi fuvalmak által
felhajszolt párázatban valami sejtelmes zsongás támadt, boldogságról,
káprázatos gyönyörökről beszélve ifjú lelkének.
A
családfenntartó, munkától kérges kéz pedig szeretettel osztotta szét a puha,
becsületes munkával szerzett kenyeret. A szelíd, jóságos hitvesi és anyai
tekintet ott sütkérezett a szoba minden zugában, ahol csöndes tanyát vert a
megelégedés. A munkában leélt hétköznapok utáni ártatlan örömöket ígért és
hozott a munka utáni édes nyugalom munkanélküli napja.
És
a fiatal leány nem ismerte az élet gondjait, az anyai és apai kéz elhárította a
fellegeket mindig csak jót remélő lelke felől.
Egyszer
azután megjelent a nagy kaszás. Ki tudná leírni a kérlelhetlen halál jövetelét
megelőző izgalmakat. Ébredő reménységek kimúlását, a vigasztalanságban
átvirrasztott éjszakákat. A kimerült idegek félig álomban hallották a halotti
éneket, a koporsóra hulló göröngyök kopogását…
És
mikor mindenki által elhagyottan, halottsirató nénikék elől menekülve megtértek
az egyszerű szobába, s először ültek le ketten
az asztalhoz, mindkettőjük tekintete egyszerre tévedt a harmadik üresen hagyott székére.
Az
anya szíve sorvasztó fájdalommal telt meg. Ráborult a vigasztalásul előkerített
vén könyvre, melyben írva vagyon, hogy az
Úr adta, az Úr elvette, legyen áldott az ő szent neve. És sírt az asszony
életében már nem először, de bizonyára most mégis a legkeservesebb könnyeket
hullatva.
A
leány pedig könnytelen, száraz szemekkel bámult maga elé. az első nagy
csalódástól valami tompa fájdalom ülte meg a lelkét, elernyedt idegei nem
tudtak tiszta érzéseket kiváltani a szívéből. Csak valami nagy szürkeséget
látott maga előtt. Ez volt a Gond nagy,
szürke palástja.
Forrás: Debreczeni Képes
Kalendárium. V. évf. 1905.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése