E
czikknek jó szándéka: minden rendü édes anyáknak, –ugymint a kik leányok
nevelésében nagyobb szerepet visznek, mint a családatyák, – nevelő bölcsek
irataikból meggyüjtve és röviden rámába foglalva házi-táblaképen eleike adni
mindazt, mit ez ügyben leányaik boldogitására, önmaguknak is örömükre és
dicsekvésükre tenni kell.
Előbocsátom
az észrevételt, hogy nőmagzat is szintén ugy az Isten képére teremtetett, mint
a fiu; és neki is már polyájában rejlik drága kereszt-szülei ajándékul a
körmöczi arany, – az okos lélek, mellyet nagy becsben tartan iszent kötelesség.
Mert a leánygyermekben is a lélek értelmessé csak gondos nevelés által fejlik
ki, és lészen azzá, mire neki itt e földön, rendeltetéséhez képest Isten
akaratjából lennie kell.
Rendeltetése
pedig leánygyermeknek, – falusinak, városinak egyaránt, minden néposztályban,
sors, rang és faj különbség nélkül, – hogy felneveltetvén, legyen feleség, anya
és gazdasszony.
E
háromtiszt vár minden leányra előbb utóbb, herczegi kisasszonytól fogva le a
szolgálóig; mellyekhez a mint hűn megmaradva vagy tőlük eltérve leányát az anya
neveli; a szerint teszi azt boldoggá vagy boldogtalanná. Jelen czikk is
szorosan e háromsághoz tartja magát, divat és társalgási szabályok ebből
szándékosan kizáratván.
Még
megjegyzem, hogy e czikkben a már felserdült leánykák értetnek, kikkel édes
anya a physikai (gyermekkori) nevelésen, és az életre nőknek is szükséges
iskolai tanitáson már tulhaladt szerencsésen; és gondját az erkölcsi s szellemi
tulajdonok kifejtésére irányozza, mellyek szép mindensége amaz egy szóban van
foglalva: asszonyiság.
Illy
értelemben immár a leányos anyáknak ezennel tiz mozaik-képek rajzoltatnak
eleikbe, ugyanannyi felirással homlokukon. A színes kövecskék képeimhez nagy
gonddal rakattak öszsze, azért az egész kis müvet több izben is, és más más
időben figyelemmel megolvasni….ajánlom.
I.
Anya!
neveld leányodat engedelmességben. Leánynak természeti és polgári rendeltetése
lévén, házasságban férfival élni együtt; attól függni, ahhoz alkalmazkodni s
annak tetszésére járni: ehhez ő nem készittethetik másként, mint a szülék
iránti tisztelet, engedelmesség és önalkalmazás által. Mert férjesüléskor az
igy nevelt leánynak sorsa nem lesz több, mint átmenetel egyik kedves függési
szalagról a másikra, melly aztán mind férjét, mind önmagát boldogitandja. a
melly anya leányát szabad akaratjára hagyja, benne engedetlenséget,
durczáskodást, visszabeszélést, komor arcz-vágásokat eltür, hallgatást nem
parancsol, vagy őt szintén fejére növeszti: az szerencsétlenné teszi vejét,
leányát, kinek utóbb a férje iránti engedelmesség vajmi nehezen fog esni;
–kivált ha olly szomoru helyzetbe is talál jutni, hogy kényszerülve lesz
mindent megtenni, mi a férjnek tetszik, és mindent eltürni, s mi őneki nem
tetszik. Bizony mondom: leánygyermekben is, vagy az akaratnak korán a háznál
kell megtöretni, vagy benne utóbb a szivnek kell megrepedni. Az engedékenység
azaz erény, melly a férjet lekötelezve tartja szintén abban az életkorban is,
mellyben a delnőknek már csak lelkeiket szokás szeretni.
E
táblához kirakom az anyának ajándékul a bölcsesség nőistenének Minervának
arczképét; – leányának pedig, az engedés szümbolumául adok egy hajlékony zöld
nádszálat.
II.
Anya!
neveld leányodat háziasságban. Nőnek életpályája nem a nyilvánosság végetlen
terén vonul át zajosan, hanem a háznak szük körén belől, egész csöndben és
zajtalanul. Ő tehát korán szokjék e körnek sok apró teendőihez és a családi
élthez; ebben tanulván mindenkor örömét, mulatságát és a családi élethez; ebben
tanulván mindenkor örömét, mulatságát és boldog megelégedését. Szülei házan
kivül másokén eszét ne jártassa, és sehol ne szeressen ugy lenni, mint a szülei
házánál, – csak egy ház legyen neki becsesebb, az …. Isten háza. Ezen erénynyel
ellenkezik: mindig vizitekre járni, ide s tova kiszaladozni, idegen társalgás
után sovárogni és egyedüliségben is hon megmaradni nem tudni. De nem valódi
háziasság az is, ha leányaink ezt az erényt, mellyel a szánalom és adakozás
igen szépen összeférő; – szükmarkuságban és keményszivüségben helyezendőnek
vélik. Nők hordozzanak mindenkor szánakozó lágy szivet kebelökben, és ők
lágyitsák a férfiak keményszivüségét is. Mert őket rendelte Isten a háznépnek
gondviselő anyjaikká, és ő beléjök plántált könyörülő kegyes szivet, – ha az
rosz nevelés által el nem rontatik. Irgalmatlan asszony egy szörnyeteg a
polgári társaságban. – Ide illesztek egy csinos görög günoeceumot
(nő-szobácskát), például az anyának; egy kis kerti csigát pedig jelképül
leányának.
III.
Anya!
neveld leányodat munkásságban. Nők sem mezei liliomok, mellyek nem dolgoznak és
nem fonnak. Nekik is az élet feladata: munkálkodás. Bizony első anyánk Éva sem
éldegelt a paradicsomban dologtalanul, kezeit a hüs fák alatt összedugván:
hanem kertészkedett ártatlanul. Hisz egyedül munka az élet, munkátlanság kész
halál. Neveljük leányunkat huzamos elfoglaltságban; ugy hogy az vérévé váljék
neki, és dolog nélkül létezni ne tudjon egy percziglen is. Akkor nem fogja eszét
hiábavalókon vagy szinte bünös terveken jártatni; nem fog szerelmeket üzni, –
nem érkezik megtanulni billet doux-kat (szerelmi leveleket) irkálni, virágok
nyelvén érteni és kalandos regények után sovárogni. Tanuljon meg leányunk hozzá
illő minél több müvészetet és ügyességet, a selyemhimzéstől alá a fejésig, vagy
szorul rájok vagy sem. Mert nem tudhatja, mellyiknek veheti hasznát vlamikor.
Munka, melly tisztességes, bárminő magas rangu nőnek sem derogál. Egykor
Győrött Josipovicsnéval, kezeiben gyalogorsót tartva és pörgetve találkoztam.
De uri rangu leány házi és mezei gazdaságban aljas munkákat, (bár azokhoz
értene is) készakarva nem vállaland; mert abban ismét nem áll a munkásság.
Hagyjuk az efféléket kormányunk alatt a cselédségnek.
Adom
itt az anyának például Márthát és bölcs Salamon gyors asszonyát (Péld. 31, 10.
stb.) – leányának jelképül a dolgos méhecskét.
IV.
Anya!
tanitsd leányodat nélkülözni. ez az erény, – mellyet időnkben olly igen
kétkézen kell fogni és gyakorolni, – beviendő lészen evésünkbe, ivásunkba,
ruházatunkba, kivánatainkba, mulatságink és társalgási modorunkba. Rajzának
főbb vonásai: ételekbe nem válogatni, csemegék után nem esengni, mert valamikor
talán még siralomékenyér is lehet leányunknak mindennapi étkezése; egyszerü és
kevés étellel is beérni, minőket a ház maga kiád; szándékosan néha
strapáczokban is részt venni, nehogy a test puhultságba és kényességbe
elmerüljön; – jövő szerencséje iránt vérmes reményeket nem ápolni, –kedvencz
óhajtásink meghiusultán nem siránkozni, – divatok rabja nem lenni, – másokat
szorongva nem utánozni, hanem lepedőnk szerint nyujtózni, –leányunknak minden
vágyait nem teljesitni, még ha mód volna is benne.
Nyujtom
e képhez, anyának talizmánul (büvös erőt rejtő kincsül) a mgtalált bölcsek
kövét, – leányának utravalóul jövőjéhez Schillernek Resignatio czimü remek
versmüvét.
V.
Anya!
tanitsd leányodat türni, – injuriázásokat szintén. Wieland mondása szerint az
élet nem systema, – nem sinóron huzott rendszeres folyása a dolgoknak: hanem
össze-visszahányva létez itt minden, jó
és rosz, édes és keserü, méltányosság és méltánytalanság (injuria), a sorsnak
kedvezése és csapása, hizelgések és bántalmazások, sőt gyakran aljas durvaság a
látszó müveltségnek közepettén. Szerencsétlen házasságra is készen tarthatja
magát minden leány, de férjétől szenvedendő injuriázásokra minden esetre,
–mellyek ellen őt sem rang, sem szépség, sem kötényében vitt kincse nem
biztosithatja. A legtöbb férfinak e részben kettős arcza van, mint
Szaturnusnak, egyik komor, másiknyájas. Emebben jelennek ők meg a hölgyek
előtt, míg kezőkérti udvarlásuk ideje tart; de a házasságban, négy fal között
nekik majd amazt is megmutatják minden appertinentziáikkal együtt. Sőt lehet
dolga nőnek csudálatos szeszélyü, rosz elvekkel szaturált, vagy szinte elv
nélküli férjjel, –cynicus emberrel, kinek tréfája is kegyetlenség, – hirtelen
haraguval, ki iránt a nő kényszerül siket, vak és néma lenni. Jó nevelés által
minden bal-esetekre elkészitett nő az efféle sérelmeket is békével türi, szivét
megerősiti és bunak nem ereszti.
Ellenben
a nők maguk legyenek mindenek iránt méltányosok; mit háznál a testvérek és
cselédek iránti nemes magaviseletben szokhatnak meg. Leánynak nőcselédeken
uralogni és paczkázni meg ne engedtessék. Szekánt urnőkön azok néha rettenetes
boszut állnak. Alázatos sziv pedig az a kert, mellyben a türésnek égi virága is
terem.
E
képhez adok jelentésül az anyának egy kis keresztet aczéllánczocskával nyakába;
– leányának pedig a türésre emlékeztetésül egy hófehér májusi bárányt.
VI.
Anya,
őrizd leányodnak erényét. Mrlly felhivás ellen hiába élczeskedik az angol
regény-iró Goldsmith; állitván, „hogy az olly erény, mellyet őrizni kell, alig
érdemli az őrizetet.” Mert kedves leánygyermekeink azt igen is megérdemlik; és
szükséges, hogy őket gyöngéd szeretettel őrizzük, nyilván titkon, éjjel nappal.
A nőnem neve gyarlóság. – Okos anya tehát vigyázand leányának minden lépésére;
azt nem engedi egyedül járni; férfival bensően társalogni, –árván tartott
leányát sem küldendi férfi cselédek után ispánkodni; átalján cselédséggel
összeereszkedni nem hagyja, mellytől leányainknak mindig bizonyos távolságban
illik maradni. Az asszonyiság vlami igen kényes finom portéka,melly már azzal
megsértetik, hogy leányunk szabadon jár kel, jóhirü garde de dame nélkül.
Legjobb garde de dame maga az édes anya. Örködend pedig az anya olvasmányaira
és beszédeire is leányának*), mellyeket folytat, midőn leánytársaival fesz
nélkül érzi magát. Leánynak nem szabad semmi hirének lenni; és ha csak akkora
hire lendül is, hogy szellője egy szalma-szálat megingat, már a leány-erénynek
vége. Midőn pedig leány szinte pártában menyecskévé is talál lenni: azért a vád
anyjára sulyosabban nehezedik, mint szerencsétlen leányára.
E
képhez, emlékeztetőül veendi tőlem az anya a lombos tölgyfát, melly a derekára
tekerődzött repkényt tartja és megóvja; a leánynak ajándékozok egy őrangyalt; a
leányos házhoz pedig önvédelmi jelképül rendelek egy kis bökös üti–kost az
udvarba.
VII.
Anya!
leányod hiuságát tartst zabolyán. A hiuság,mellynél fogva nő testi
fogyatkozásait rejti, és magát mindhalálig szépnek és tetszőnek tartja, bár ha
még olly nemszép is, szegény, vagy már vénecske is, – e nemnek sajátságos
jelleme levén, ugy tekinthető, mint belé az áldott természetről oltatott
jellem. – Minden némber hiu, valamig él. De mivel ezt, mint világ szerint
hibának bélyegzettet, minden nő tagadni szokta: azért azt bántatlanul kell
hagyni, és szóvá sem tenni soha. Nőnemben a hiuság épen az, mi férfinemben a
büszkeség és becsületérzés, – erényének ártatlan paizsa; mellyet tehát nőben
elfojtani akarni, kegyetlenség. De ártalmas méreggé válik, mihelyt mértéken tul
csapong, elfajulván férfiakoni uralgássá, kaczérkodássá, követelő vágygyá vagy
szinte rut gőgösséggé. Édes leányunk is hadd legyen hiucska. Hanem anyja
gondoskodjék aztán, hogy leányának modorából, beszédéből, öltözékéből a hiuság
ki ne rivjon, mi tőle a kedélyeket csak eltaszitaná. Minél többek a fönforgó
körülmények, mellyek miatt leányunk bünös hiuságra csábittathatnék, minők pl.
személyes szépség, gazdagság, sok udvarlók hizelgései: annál éberebb légyen az
anyai vigyázás; – nehogy a leányka a sok udvarló közepettén is, alattomban
megvettetést arasson, vagy szintén holtig pártában hagyassék. Mellyre nézve
leányunk pipere-asztala inkább csak öltöző-asztalka legyen, mellynek tüköre
fölött ez a felirás álljon: „Szép a csinos, izletes és egyszerü.” Ez
asztalkától minimum számüzve maradjon. Naphoszszat többé leányunk ne tükrözzön,
se csecse páviánként tükör előtt ne üldögéljen. – Ha van családi neve, melly jeles
ősökre emlékeztet, vagy keresztneve, melly valami szépet jelent: ezeknek
megfelelni ám hiuskodjék. Leányunk produkálása, azaz: valamelly ügyességének
feltüntetése tánczvigalmakban és más zajos publikus előtt, soknak már életébe
került.
Jelképeül
ide helyeztetem anyának a három grácziál (kellem-istennőket); leányának ez
virágedényben a szemérmes mimósa növényt.
VIII.
Anya!
mérsékelt leányod vágyait. a sok-vágyu nőktől uri rendü ifjak olly igen félnek,
mint a tüztől; melly féltökben is sokan vagy házasság nélkül élnek, vagy inkább
szolgaleányaikat veszik nőül. És ez nem is csuda. Mert látják, hogy számtalan
család a miatt jut tönkre, mivel abban a feleség vágyai kielégithetlenek,
mellyek aztán a ház jóllétét nadályként szivják és emésztik, mellyeket pedig
megizlelni az illyen nő már leánykorában elkezdette. Az uj meg ujdivat és
fényüzés öltözékben, piperében, mulatságban a szépnemre nagyon csábitó erővel
hat ugyan: de ellene lehet állani egészséges jó elvekkel, névszerint azon
elvvel, hogy „kevés költséggel is megélhetni sorsunkhoz illőn.” Különösen
ajánlom édesanyáknak, hogy leányukat sorsából ki ne emeljék magasabbra;
rangukon fölül ne ruházzák, ne czimeztessék. Mert ezáltal bár a kis leánynak
ideiglen dőre örömet szereznek, hiuságuknak tömjénezvén: de többnyire
szerencséjét meggyilkolják, és érette leányuktól, ha utóbb maga is eszmélkedik,
rosz köszönetet aratnak. Én legalább valahol illy elczifrásodott agg leányokkal
találkozom, mind ott anyjaikat okozom, azokon viszont csak sajnálkozván. Óvja
magát minden család ama lelki kórságtól, melly szerint olly sokan a boldogságot
abban vélik keresendőnek, hogy láttassanak boldogoknak –nem pedig, hogy
legyenek boldogok valósággal.
Ide
föstök leányoknak egy kellemesen illatozó kerti ibolyatőkét; anyákat pedig utasitom
egy szentirási mondatékra, melly olvasható I. Timoth. II. 9. 10.
IX.
Anya!
neveld leányodat nemzetien. Te szülted őt családodnak, de ez szoros
kapcsolatban áll az összes bnemzettel és hazával, – mellyért (volt az idő)
számtalan nők is ontottak drága vért. ezzel tehát a leánymagzatokat is közelebb
ismeretségbe hozni; velök is a nemzet történelmét, régi szokásait, öltözékét és
nyelvét tanulmányoztatni, irodalmi kincseit házhoz beszerezni, olvasásukat
megizleltetni; Árpád völgyét, a hon iker fővárosát, ennek dicső itnézeteit és
alkotványait (lánczhidat, szinházat, muzeumot stb.) leánynak is felvezetni, a
nagy emberek arczképeivel szobája falait ékesiteni, és ezek által a nemzet és
hon szeretetét leány szivében is felkölteni s ápolgatni, – mindez egy jó anyának
gondjai közé tartozzék. Egyedül a nemzetien képezett leány lehet alkalmas,
utóbb az ő gyermekeit is viszont olly szellemben nevelni, és fajunkat hü
tagokkal, a hazát hasznot polgárokkal szaporitani. Csak egy dologban ne öltse
fel leány a magyar nemzetiskedést: a magyar szitkok mondásában. Mert szitkos
beszéd, hangos kaczagások, katonás modor, –az asszonyisággal össze nem illenek
és mi férfiak, –bár magunk szitkos szájuak, –nőknek, kikszép szájából merőn
szép tiszta beszédet szeretünk hallani, a tisztátalan beszédet meg nem engedjük
és szitkos fehérnéptől iszonyodással fordulunk el.
E
képhez adom az anyának, Saroltának, az első magyar keresztyén fejedelmi nőnek
mellszobrát ereklyéül; – leányának viszont adok egy nemzeti selyem lobogócskát
ablakába.
X.
Anya!
neveld leányodat vallásosságban. templomnak látogatása, imának és szent
énekeknek örvendése: a női erénynek igen hatályos erősitő szerül szolgál;
egyszersmind óvó-paizsul minden bünös csábitások ellen. De a házassági élet
folytán rá várakozó számtalan szomoru esetben is, – minők a nyavalyák, lelki
szenvedések, emésztő bu-bánat, örömtelen élet, mellyekre magát minden leány
készen tathatja; a nő hol keressen sebhedt szivének enyhitő irt és menedéket
másutt, mint a vallás rejtekében, –hol mindig talál vigasztalást. Jó
szerencsére, a szent vallás inkább a szivnek dolga levén, mint a hideg
értelemé: épen a nőnem szive is kiválólag alkalmas a vallásos érzelmekre; és
azokra már gyöngéd természeténél fogva hajlik. Lám a Krisztusnak nők voltak
legszámosabb és leghivebb tisztelői, és az evangeliom magvának az ő lágy szivök
lett legkedvesebb meleg ágya. Szép dicséretére válik a nőnemnek, hogy az urnék
között a Krisztusnak jóltevője több is*), de ellensége egyetlen egy sem
találtatott. Valóban szentségtelen nő valami természetelleni lény a nap alatt.
E czélra légyen a leánynak egy bizonyos imakönyve, ékes külsejü, de még ékesebb
belsejü, azaz: keresztyéni szellemben irott. Ebből imáját estve reggel félre
vonulva buzgón elmondani, s magát mindannyiszor mintegy megszentelni: légyen
kedves élvezete. Azt mondja az angol iró young: „Az összes természetben nincs
kellemesebb látomány, mint egy fiatal ékes hölgy, ki áhitatosan imádkozik, –
olly szépség ez, mellyen emberek és angyalok egyaránt gyönyörködve legeltetik
szemeiket.” Hanem leányunk vallásos indulatján, hogy ez bigotteriává el ne
fajuljon, a türelmesség szelleme lengjen át egészen, és a minden osztályu s
felekezetü embereket egy testvériségbén összefüggő aranyfonal……..a szeretet.
E
képemhez adok az anyának egy tömjénző házi oltárt, jelképül; leányának pedig
Filep apostol négy leányait**……….. társaságul.
Edvi
Illés Pál,
m.
acad. l.-tag, a philos.oszt.-ban.
*) A föstészetben azt a
modort, melly színes kövecskékék összeillesztésével történik: szokás igy hivni
mozaik (rakmű).
**) Cselek. XXI, 9.
Forrás:
Vasárnapi Ujság 2. évf. 46. sz. (1855. november 18.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése