I. A
szegedi vésznapok
Megnehezült
az Isten keze fölöttünk.
Egyik
csapást még el sem sirattuk, már jön a másik.
Mi lesz
belőlünk, mi lesz a világból, ha ez sokáig igy tart?
Ítélet
napját várjuk-e eljövendőnek? Hová forduljunk, ha Isten is ellenünk? Kinél
keressünk oltalmat, kinél vigasztalást, ha már az égben sem találjuk azt? Uram!
uram! Elakarod-e vesziteni a te népedet!!!
Ha
keresztyének vagytok, ha erős lelküek vagytok, hallgassatok ide; hallgassátok
meg, mi történt Szeged városában, a legnagyobb vész napjaiban és tanuljatok
belőle.
A Tisza és
a Kőrös és a Berettyó, és egyéb urat nem ismerő vizei a magyar alföldnek,
túlhágtak partjaikon, elönték a szép kalászdús Kanahánt, berontottak a
legnépesebb városokba, elnyelték a gazdagok kincseit s a szegények betevő
falatját, házakat, templomokat ontottak halomra, gulyákat sepertek el, milliókat
vesztegettek kárba, egész megyéket tettek sivataggá: tiz esztendő alatt ki nem
heveri azt a romlást a fél ország, a mit szenvedett miattuk.
Víz alatt
voltak már a leggazdagabb városok határi, s az alább fekvő helységek a megelőző
gonosz hirből tudhaták előre a veszedelmet, melly reájok is be fog következni;
okvetlenül, elkerülhetlenül, mert már csak nehány napi járó földre, már a
szomszéd városban jár, s nincs semmi gát, semmi menedék, a mi azt
feltartóztassa. Az úr elszabaditá az ő ostorozó angyalait, és senki sem elég
erős, hogy azokkal megküzdhessen.
Szeged
város utczáin is hallatszott a jajveszékelés; siró anyák futottak egy térről a
másikra, sápadt gyermekeiket ölelve karjaikon; csüggedt gazdák rakták
holmiaikat szekérre, indulandók, maguk sem tudják hova? Tehetlen népcsoportok
állongtak a templomok előtt, a piaczokon s ijeszték egymást rémséges hirekkel!
A mezőkről futó gulyák nyargaltak a város kapuin be, miket a veszély érzetének
állati ösztöne emberi hajlékok közé üzött s segitették növelni az égreható
jajszót.
Vajh ki
ment meg minket?
E
közrémületben egy egyszerü férfi jelent meg a kétségbeesett nép közöt s szólott
hozzájuk az ő nyelvükön.
– Szeged
lakosai. Mit jajgattok itten? Hát nincs-e Szeged városában ötvenezer ember,
ötvenezer embernek százezer keze? Százezer kéz nem elég-e arra, hogy minket
megmentsen? Isten a mi kedvünkért csudákat mai nap nem teszen, de ha mi teszünk
azt, ő is majd megsegit. Mai nap a vizek nem állnak meg, mint a falak, miként
Mózses idejében a veres tenger, de ha mi megállitjuk őket, bizony megállnak
azok. Nag a veszedelem, de ha összefogunk, egy szívvel, egy akarattal
megfelelünk neki. Nosza lássunk hozzá, hajtsa ki minden ember szekerét,
marháját, ki a város elé; minden kézbe odaillik most az ásó, kapa, nem szólnak
meg érte sem urat, sem szegényt, ha dolgozni látják. – Rajta a munkára. Egy
percz imádkozni, a többi dolgozni! Segits uram Isten!
Mint a
villámszikra, terjedt el a jó szó a hallgató nép között, kiki futott haza
ásóért, kapáért. Százával, ezerével, utóbb tizezerével jöttek a víz ellen, urak
és szegények, és uri leányok, s nem szégyenlék a munkát, és nem untak bele.
Jöttek a
tisztviselők, tudósok, tanult emberek, kimérték, kiszabták a munkálatokat,
jöttek a papok, lelkipásztorok, a tanitók, növendékeik élén, lobogó
zászlóikkal, a czéhek, minden munkabiró tagjaikkal, a gazdagok szekereikkel, a
szegények ásóikkal, kosaraikkal és elkezdtek ásni, faragni, tölteni, itt
rözsekötegeket kötöttek, amott fenyőszálakat faragtak, a lelkesült lakosok
leszedték házaik tetőzetét, azokból adták a gerendákat a töltések czölöpeihez;
nem volt semmi drága, semmi megpanaszolt, közrebocsátá mindenki vagyonát,
erejét, lelkesülését; honn ezalatt nyitva volt minden tárház, éléskamra,
pincze, sürgő gazdasszonyok sütöttek, főztek ott szorgalmas munkások számára;
és folyt a munka éjjel és nappal, bámulatos erővel, kitartással. Éjjel és
nappal hangzott a karóverő sulykok zuhogása, a szekerek csörömpölése, nem volt
pihenő óra; ha egy csoport kifáradt, a másik ott várta; egy ásó, egy talyiga
sem volt heverőben.
És minden
órában ott lehetett látni a csodatöltésen azt a magas férfit, a ki olly
buzditólag mondta ki az első felhivó szót, a mint segitett mindenütt, a mint
osztotta fel az erőket a legszükségesebb helyekre, a mint mutatta ki, hol mit
kellene tenni; a mint legjobban volt.
Sohasem
tanulta ő azt, hanem hiszen épen itt nyilatkoznak az Úr csodatételei, hogy a
midőn az idők teljessége eljő, az együgyüt, a tudatlant teszi bölcscsé,
kiválasztottá.
Mire a
felvidékről rohanó árviz megjelent Szeged határán, már akkor az egy roppant
töltést talált maga előtt, melly mindenütt elzárta előle a pusztitás utjait.
Lám, hogy
ellehet forditani az ostort az öldöklő angyal kezéből!
De ne
ujjongassunk még. Még nincs vége a vésznek, hátha erőtlen lesz a gát, hátha egy
helyen átszakitja azt az áradat, s vége az egész munkának?
Rajta, még
egy másik gátot épitsünk!
Ugyanollyan
gyorsasággal, ugyanazon lelkesedéssel, kitartással, mint valami tündérhányás
emelkedett ki a földből a második gát, és utána a harmadik, hogy ha elvész egy
és kettő, még akkor is kész legyen az ellenállás.
Nem
bámulom én Szebasztopol sánczait, de a szegedi munkálatok előtt kalapot emelek;
a hol a közlelkesültség önkényt illy műveket létesit nehány nap és éj órái
alatt, ott a nép életrevalóságának nem kellenek dicsőbb emlékek.
Valamennyi
munkálatnál ott lehete látni amaz együgyü, férfit, a kit nem birt semmi
kifárasztani.
A
czélszerü elrendezés miatt nehány külvárosi házat a gáton kivül kellett
rekeszteni. A közjóért fel kellett áldoztatniok. Birtokosaik szviesen egyeztek
abba. Egy éjszaka e kizárt házikók egyikében tüz ütött ki. Ugyanezen órában
borzasztó vihar dühöngött, melly a tüzvészt siralmassá szokta tenni nagy
alföldi városainkban. Jaj! menekülni sem lehetne most hová, ha a tüzvész
meglepné a várost; köröskörül másfél ölnyi magasan áll a víz a házak felett.
A
vészharang szavára a ki aludt is felriadt ágyából s futott az utczára, azt
hitték, a víz törte át a gátot.
– Nincs
semmi baj! kiálta a sietők elé az együgyü ember. – Hála Istennek, csak tüz van.
És azzal
csónakokat hoztak elé a bátor férfiak, berohantak a víz közepett égő házak közé
s a gátakat ellepő nép bámulatára, ott fojtották el puszta kézzel az égést; a
tomboló vihar közepett szedve szét az égő gerendákat, s ledöntve az égő
háztetőt a csapkodó hullámba: egyik gonosz szörnyet a másik torkába fojtva.
Egy
pillanat műve volt az egész.
Jól mondá
amaz egyszerü férfi: egy percz imádkozni, a második dolgozni. Segits uram
Isten.
És Szeged
városa nyugodtan látta elmulni a vészt, mellyet szomszédjai még most is
siratnak; öröm és megelégedés maradt a házakban és azokon kivül; maradjon is,
mig csak ez a világ tart.
A
közhatóság közköltségen rendelé fölépittetni azoknak házait, kik önkényt
feláldozák azokat a közszabadulásáért.
Mi pedig
mondjuk el az esetet mentül többeknek, s jegyezzük fel magunknak azt a mondást
belőle: „nagy csapások viselésére nagy erő kell, és az csak minmagunkból
származik.”
Vajjon ki
lehetett amaz egyszerü férfi? kérdezitek talán kiváncsian.
Nevét nem
jegyezte fel senki. Százan és ezeren tették azt, a mit ő, és nem kivántak
jutalmat érte, sem hálát, sem dicsőséget; pedig bizony mondom, jobban
megérdemelnék, hogy neveik fel legyenek irva, mint azoké, kik egy bizonyos más
országban bizonyos más sánczokat emberi holttestek ezereivel temetnek be.
II. Gonosz
háznak gonosz vége
Ugy hull
az ember, mint az őszi légy.
Mint a
mezők virágai, vagyunk; ma élet és virulás, s ha a szél rájok fútt, menten
elhervadnak.
Ugy hozzá
szoktunk már a balesethez, hogy szinte sajnálkozni sem tudunk egymáson. Ma
megszoritók jó barátunk kezét s holnap fáklyát viszünk koporsója mellett; ma
még együtt vigadtunk, mulattunk, s holnap odakinn látogatjuk meg őt a
temetőben, –vagy látogat ő minket.
Ki volna
olly vakmerő, hogy egy uj reggelt merjen igérni magának?
Isten
kezében vagyunk mindnyájan s ki merné azt mondani, hogy nem jó minekünk ott
lennünk?
Legyünk
nyugodtak, legyünk készek arra, a minek jőni kell! Azokban a szomoru sorokban,
miknek minden betüjét egy-egy uj sír képezi, Isten beszél hozzánk: a ki azt
mondja nekünk a halálharangok kondulásaiban, a temetői szekerek morajában, a
temetők némaságában, hogy semmi sem tartós, csak a szeretet az.
Azért
legyünk jobbak, mint voltunk eddig. Szeressük az Istent, embertársainkat, a
hazát és mindent, a mi azt érdemli, mert nem tudjuk, hogy meddig van időnk
szeretni.
…………………
Annyi
kedves ember elhalása után, annyi megsiratott áldozat között, történt egy olly
megrázó példa-eset, a mellyre azt mondja minden ember: „ime az Isten keze ez!
lám a boszuálló Ur látogatását!”
Volt egy
nagy városban egy kis alacsony ház; de a melly házban még is többen laktak,
mint a mellyik legmagasabb; ismerték azt különösen az ifjak és sokan átkozva
hagyták el küszöbét; de minden átok daczára ismét ujak jöttek helyettük és jó
kedvvel mentek és átkozódva jöttek vissza; ha minden átokból csak egy kő lett
volna abban a küszöbben, nem lehetett volna azon az utczán járni.
Bűn volt
és förtelem, a mi ott szülemlék, családok romlása, ifju éltek veszedelme, a
szívbeli pestis! A bölcs emberek azt mondják, hogy illyen házaknak is kell
lenni a világon.
A hol az
emberek elfelejtsék a világot, bajaival, gondjaival, a hol levethesse kiki
emberi kötelességeit. Ha beteg család van otthon, ide nem hallik nyögése; ha
koldus könyörög, fázik, didereg ott künn, ide nem hallik panasza, ha a fél
országot csapás csapásra éri, ki hallaná azt itt pohárcsörgés, vidám, kaczagás
közt!
Mikor
legjobban dühöngött a városban a halálhirdető járvány, mikor a megrettent nép
legjobban látogatta a templomokat; akkor volt a vig háznak is legnagyobb
kelete! Ott volt vigság, ott volt bú elfeledés, reggeltől estig és estétől
reggelig. Hadd imádkozzanak mások, a bölcsek élik a világot.
És ime egy
napon, midőn legvigabb volt a mulatság, megjelenik ama hivatlan vendég, a ki
láthatlanul jár keresztül a bezárt ajtókon s nem kér bebocsátást, nem vár jó
fogadást; hanem odaül a legnagyobb uri asztal mellé, midőn legvigabban vannak;
és a hol ő megjelent, elsápadnak ott az arczok.
E
rettenetes vendég neve: a cholera.
A
legkicsapongóbb kaczagás közepett elsápadni látták a vigadók a legrózsásabb
arczot, elkékült, elzöldült az és a piros rózsák nem voltak egyéb, mint egy
halott arczára festett máz!
Ah! ez
lehetett a rémülés, ez lehetett az ijedség! A kiivott pohár fenekén ült a
halál!
És másnap,
a kik a vigalom és gyönyör párnáit keresni jöttek, –találtak koporsót.
És
harmadnap –ismét koporsót találtak.
És
negyednap találtak – két koporsót.
És egy
hétig mindennap találtak koporsót a háznál.
Egy hét
mulva azután nem találtak semmit. Be volt zárva a ház. Az utolsó víg lakó is
kihalt belőle. Még most is be van zárva.
Senki!
senki! még egy oktalan állat sem maradt benne élve. Még az idegen is ott
veszett a ki benne meghált. És most borzadva gondol mindenki a bezárt
ablaktáblákra.
Illyen
ítéletet tartott az Ur, az ezernyolczszáz ötvenötödik esztendőben, a midőn nagy
sirás volt mind az egész hazában és haltanak jók és gonoszak az öldöklő angyal
lehelletétől.
Élni nem
jutalom, meghalni nem büntetés, ha Istentől jő ez; de büntetés van azon
gondolatban „miként meghalni?”
Tanuljunk
ugy élni, hogy midőn meghalunk, megsirassanak bennünket; ne pedig azt mondják
halálunkra:
„Ime az Ur
keze! Ime a boszuálló Isten látogatása!”
III. Egy
népnevelő
Ötven
esztendeig volt fáradhatlan munkása az Úr kertjének.
Azok az
emberek, kiket apró gyermek korukban a betük ismeretére tanitott, kiknek gyönge
kezeiket a legelső irásjegyekre oktatá, mind kész öreg emberek lettek már
mellette, és vénebb aligha volt nálánál a faluban.
Ötven év
alatt sok jó és rosz nap letelik! neki csak a roszábul jutott bőven, a jó nap
csak ünnep volt közötte.
Oh be
kevésszer evett eleget a kenyérből, és az is megpanaszolt kenyér volt. Azt
mondták, de hijába eszi a más buzáját, a ki maga se nem ás, se nem kapál, csak
ül az iskolában s a gyerekeket tanitja.
Ha néha
napján egy jó falat jutott asztalára, a mit valami nagylelkü patronus küldött
neki, ilyenforma szóval: „egyék mester uram, úgy is a kutyáknak adnánk,” azt
mondták: ni hogy dorbézol, hogy duskálkodik a más látottjábol!
Ha egyszer
másszor egy pohár bor fordult meg kezében; azt mondták: ni hogy részegeskedik;
azért olyan rongyos!
Ha
évszámra egyszer látogatója akadt, régi iskolatársa, vagy szomszéd népnevelő, s
összeültek, beszélgettek; azt mondták: ni hogy mulat, jó dolga van ennek!
A
legrosszabb rabszolgának csak egy ura szokott lenni, neki minden ember ura
volt, a ki csak a helységben lakott, urak és szegények, ifjak és öregek, még a
kis gyermekek is.
Voltak
gyermekei is, mert hiszen ez az áldás olyanoknak adatik, a kik azt nem kérik.
Tisztességesen fölnevelteté valamennyit; maga szűk napokat látott, hogy minden
keserves forintját azokra költhesse. Úgy gondolá, hogy majd vénsége napjaira
gyermekeiben fog megnyugodhatni.
Azok pedig
elhaltak egyenkint. Mikorra a munkabiró kort elérték, mellyben szülőik
fáradságát megszolgálhaták, akkor haltak el.
A vén
iskolamester egyedül élte őket túl hitvesével.
Ősz,
aggott, időktől és sors csapásaitól meghajlott emberek voltak mind a ketten.
Sokszor
emlegeték azután sohajtva: melyik fog kettőjük közül elébb földben fekvő
gyermekeihez megtérni? Melyik temeti el a másikat? Milyen szomorú lesz az itt
maradó sorsa!
A férj, az
apa maradt legutoljára, a nő költözött el elébb.
Azon
órától fogva, midőn feleségét is leereszték a sírba, elkezdék mondogatni az
emberek: ni milyen veresek a mester szemei, bizonyosan túl a rendén iszik.
Ki hinné
el azt öreg emberről, hogy egy öreg asszonyt annyira sajnáljon, hogy a szemeit
is kisirja utána? Mintha nem megunhatta volna annyi esztendő alatt az
isten-adtát.
A vén
iskolamester szemei pedig egyre gyöngébbek lettek a sok sirás miatt. Hosszú
álmatlan éjszakákon sokszor fohászkodék az éghez: Óh bár ne látnám többé ezt a
világot!
És lön
úgy, a hogy ő mondta: egyszer megvakult és nem látta többé a világot.
Akkor
azután azt mondták, hogy ha már megvakult, és nem láthat munkája után, tehát
menjen koldulni.
Hisz ez
rendes dolog: hogy a vak ember, kinek semmije sincs, és senkije sincs, koldulni
megy.
Ott vannak
a házak küszöbei, ott vannak a templomok lépcsői, ott van az országút: azok
eltartják a vak embert.
És betölt
volna rajta e sors, ha meg nem hallják ez eset hírét azok a szegény emberek, a
kik legszegényebbek minden faluban: a többi iskolamesterek.
Ezek a
szegény iskolamesterek, kik maguk is az élet terheit egyenlőtlen erővel
viselik, nem engedék megesni azt a példát, hogy egyike azon férfiaknak, kik
napjaikat a magyar nép nevelésére áldozák, vénségére, nyomorúságára idegen
házak ajtajait kopogtassa sorba és elmondja: „én népnevelő voltam, odaadtam
ifjuságom, vénségem napjait a hazának. Könyörüljetek a szegény kolduson.”
A jámbor
népnevelőtársak összerakták megszolgált forintjaikat, hogy pártját fogják az
elhagyottnak, hogy eltartsák őt nyugalomban, békességben addig, a mig a jóltevő
halál megnyitja szemei előtt az örök világosságot.
És ugyan
ekkor olvastuk országszerte valamennyi újságban, hogy az óbudai tehénpásztor
jövedelme, kilencz hónapi hivatalos fáradságért, ezer ötszáz pengő forintra
ment.
IV.
Lőn pedig,
hogy a minden oroszok urát nagyon meglepé az a szomoru csendesség, melly őt
országa fővárosába visszatértekor fogadta.
Hisz az
udvari hirmondók, a hivatalos tudósitók, a mindig kész mosolygók, azt beszélik,
irják és esküsznek reá, hogy a birodalom minden szegletében a szent lelkesülés
lángjai lobognak; – honnan hát ez a gyász, ezek a szomoru arczok az utczákon?
Hová lett a szinházak, a táncztermek népe, a fényes Sz.-Pétervártól ki lopta el
ragyogványát?
Adjátok ki
az erős parancsot, hogy tűnjék el a szomoruság az arczokról, hogy legyen
mindenki vig, és teljenek meg a közvidámság teremei, szóljon a zene és az ének,
kezdődjenek a vigalmak napjai, miként minden évben szoktak.
A
rendőrfőnök intésére megjelentek a visszavonult családok az operaház
páholyaiban, és ime, a hány páholy volt sorban és egymás felett, mind feketén,
gyászban öltözött alakokkal telék az meg; a gyémántok helyét a fekete ércz kösöntyük
foglalák el s a mi ragyogott itt amott, az nem volt egyéb, mint a szemekben égő
köny.
A zenekar
víg dalokat hangoztatott, és a terem mégis gyászünnepet ült, tapstalan
közönségével; a néma szünetek alatt hallani lehete a sóhajt:
„Kyrie
eleyzon…”
Meg volt
hagyva hogy mulatni kell. A legelső grófi házak egyike megnyitá díszteremeit,
összehíva a birodalom legfényesebb főurait és delnőit, s a külföldi müvészeket,
a kik őket mulattassák.
A terem
megtelt a nagyságos nagy urakkal, és ime egy sem hozott orczáján jó kedvet
magával, de gyászt, fekete gyászt öltönyén, mint ki halotti torra jöttek, nem
vigadni, de temetni, és nem egymásnak örülni, hanem egymást vigasztalni.
Egy
hirhedett zenemüvész leült a zongora elé s a legkedveltebb tánczok zenéit verte
el az érczhurokon. Ah, az érczhurokat lehet kényszeríteni, hogy vigan
szóljanak, nem a szív húrjait; senki sem állt a tánczba; csak némán, szomoruan
lézengtek, mint a kik félnek egymás bánatát sérteni időtelen nyájassággal.
A müvész
elhagyta a tánczzenét és mintegy önkénytelen ihletéstől áthatva, elkezdé a
zongorán hangoztatni Mozart – requiemét.
És e
hangra egyszerre kicsordult a köny a jelenlevők szemeiből, a legfájóbb, –
keserübb köny; a gyászolók, a sértett szivüek egymás vállára borulva zokogtak a
köz gyász felett, és a legnagyobb férfiak nem tartották szégyenüknek együtt
sírni a sírókkal; a zengzetes dalidóból requiem lett, szomoru, halotti ünnep.
Minden
ember sírt, zokogott s sietett el haza onnan: fél óra alatt vége volt az egész
víg ünnepélynek.
Illyen
vigalmak történnek most a nagy orosz birodalom fővárosában.
És senki
sincs, a ki odavetné magát a minden oroszok urának lábaihoz és szólna néki igaz
szóval.
„Oh uram,
irgalmas ur, engedd el a vigalmak napjait nekünk: halottja van minden háznak,
gyász van itt minden családban; ha már halottakat szerzél nekünk, engedd, hogy
sirassuk őket. És te magad is sirj velünk; mert te legtöbbet veszitél!…
„Kyrie
eleyzon!…”
Forrás: Vasárnapi
Ujság 2. évf. 33-34. sz. (1855. augusztus 19.,26.) - 41. sz. (1855. október 14.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése