2019. okt. 25.

Heltai Jenő: Sorsolási verseny




Szomjazván a melegre,
Szomjazván a napra,
Két órakor, szombaton,
Kimentem Alagra.

Urlovasok versenye
Izgatta a lelkem,
Ezzel szemben nagyon sok
Port és füstöt nyeltem.

No de mindegy! A vasút
Sebesen kihorda,
Volt odakint közönség,
Tekintélyes csorda.

Négyforintért egy jegyet
A kezembe nyomtak,
Sorsjegy is volt hozzája,
Ó mi dicső szombat!

Elfeledtem minden bum,
Bánatom, keservem,
Hisz ma lesz a legelső
Sorsolási verseny.

Sorsolási verseny lesz,
Kezdik negyed hétkor,
Kisorsolnak egy lovat,
Korunk mégis szép kor.

Aranyóra, kép helyett,
Ezek a modernek,
Most már lovat sorsolnak,
Most már lovat nyernek.

A legelső versenyben
Duhaj kedvem támadt,
Elvesztettem az első
Harminc koronámat.

 A második versenyben
Szilaj kedvem támadt,
Elvesztettem második
Harminc koronámat.

A harmadik versenyben
Cifra kedvem támadt,
Elvesztettem harmadik
Harminc koronámat.

A negyedik versenyben
Kutya kedvem támadt,
Elvesztettem negyedik
Harminc koronámat.

Az ötödik versenyben
Cudar kedvem támadt,
Elvesztettem utolsó
Harminc koronámat.

Éppen ez volt a hires
Sorsolási verseny,
Mire ez is véget ért,
Nem volt pénzem egy sem.

Kezdődött a sorsolás,
Kihuztak egy számot
És egyszerre eloszlott
Szivemből a bánat.

Az a szám az enyém volt,
1400… Éljen!
„Megnyertem a paripát!”
Üvöltém kevélyen.

Megnyertem a telivért,
Igaz ángol fajta,
Most legalább majd haza
Lovagolok rajta.

Megnyertem a telivért,
Ez hoz engem helyre,
Isten veled versenytér
Ráülök a pejre!

A nyergébe pattanván,
Megfogtam a zablát,
Éljenezett a tömeg,
Meddig a szem ellát.

És ügetni kezdtem el
Az országut szélin,
Ugy ügettem, mint Janek
Avagy maga Aylin.

Befordultam Ujpestre,
Befordultam Pestre,
Itt már égett minden gáz,
Öreg volt az este.

Lipót-körút, zálogház,
Ez volt utam célja,
El is értem, haj de ott
Méla lettem, méla.

Lipót-körút… Megálltam
Lovammal, én, árva,
Ott mosolyg a zálogház,
Ámde be van zárva.

Mit ér nekem ez a ló
Akármilyen Kincsem,
Hogyha be sem csaphatom,
Mikor pénzem nincsen?

Szénát, zabot, abrakot,
Hol kapok hitelbe?
Mit csináljak vele most?
Elvigyem hotelbe?

Itt a ló a naykamon,
Nincs seholse mentség,
Fészkes fene egye meg
Az ilyen szerencsét!

Hogy a sors e nyereményt
Rám miért is mérte!
Öt pengőért eladom,
Ki ád többet érte?

Itt a ló a nyakamon
És a helyzet tiszta,
Egy ló ment ki Alagra
Párjával jött vissza!

Forrás: Heltai Jenő: Fűzfasíp – Nyugat Irodalmi és Nyomdai Részvénytársaság Bp., 1913.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése