2018. júl. 24.

Honvéd dalok



I.
A szabadság égi virág,
Nemzetek sajátja;
Császároknak, királyoknak,
Mi köze hozzája?

A szabadság piros rózsa,
Harczmezőkön nyilik,
Háromszinű zászlónk mellé
Hajh de szépen illik!

Nekem is van piros rózsám,
Kossuth Lajos küldte;
Áldja meg őt a teremtő,
De okosan tette.

Győzelem után elmegyek
Hozzá, megköszönöm –
Menyegzőmön, hű galambom,
Kebeledre tűzöm.


II.
Ki vagyok? mi vagyok?
Magyar huszár vagyok:
A babámhoz gyalog,
Harczban lovon járok.

Nincs nekem egyeben,
Csak karom fegyverem;
Ám azért, a ki mer,
Jöjjön szemközt velem.

Görgei tábornok
Jól ismer engemet;
A hatvani réten
Felirta nevemet.

Ne kérdezd, ne kérdezd –
Városi gavallér
Van-e pénz zsebemben,
Van-e ezüst tallér?

Kérdezd a németet:
Vagyok-e adósa?
Reggel, este fejét
Doctora mért mossa?

Megfizethetek még
A mivel tartozom,
Windischgrätz zápfogát
Nyugtatványul hozom.

Ki vagyok? mi vagyok?
Kúnsági fi vagyok!
Harsog a riadó,
Előre magyarok!

III.
Porfelleg támad éjszakon,
Verdesi az eget:
Azt beszélik, hogy a muszka
Pest felé közelget.

Kárpátoktól a Dunáig
Sokszor iszik vizet;
Megbámulja, hogy a honvéd
Milyen pénzzel fizet.

Minapában megizentük
Egy lengyel zsidótól,
Hogy örökre bucsúzzék el
Az édes anyjától.

Egyék otthon jó ebédet,
Igya meg a borát;
Aztán jöhet, megborsoljuk
A végső vacsorát.

Forrás: A szabadság lantja 1873 –Költemények az 1848-49-ki függetlenségi harcz idejéből – Kolozsvár 1873.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése