- részletek –
Ahhoz, hogy valaki – dehogy az „emberiség!” –
csupán a saját élete megváltója, föloldozója lehessen, egy teljes, hihetetlenül
intenzív és állandó belső munkával eltöltött élet szükséges. Az embernek van
egy förtelmes élete – a történelem -, és van egy nála sokkal bölcsebb, hatalmas
világmeséje, amelyben istenséggé, mágussá válik; és ez a mese éppoly csoda, mint
amilyen hihetetlen a történelmi, a „reális” élete.
Augusztus
11. Minden
véget ért, és minden újrakezdődött; de máshol kezdődött, és talán máshová visz.
Tegnapelőtt éjszaka az erkélyen, hűvösödő szélfutamok, a Pasaréti úti fák nagy,
felhőforma, sötét lombozata, alatta az aranyló világítás – egy pillanatig
mintha nem is ez a jól ismert lidércváros lenne. Mély, mély melankólia,
emlékek, mintha az elmúlás környékezne, csupa közhely, csupa valóság, csupa
unalmas igazság, akár a halál.
L., az író, aki viszonylagosnak fogja fel az
irodalmat. Szemben Schönberg nézetével, miszerint a művészethez elég az
igazság, L. szerint a művészetnek a túlélést kell szolgálnia: hiszen, mondja,
ha meglátjuk a puszta igazságot, akkor nem marad hátra más, mint hogy felkössük
magunkat – vagy netalán azt, aki az igazságot nekünk megmutatta. Nem éppen
szokatlan magatartás; nem csodálkoznék, ha L.-ról kiderülne, hogy családapa, s
csupán a gyermekei jövőjéért teszi, amit tennie kell. Csakhogy a viszonylagos
irodalom mindig rossz irodalom, és a nem radikális művészet mindig középszerű
művészet: jó művésznek nincs más esélye, mint hogy igazat mondjon, és az igazat
radikálisan mondja. Ettől még életben lehet maradni, hiszen a hazugság nem az
egyetlen és kizárólagos föltétel az életnek, ha sokan nem is látnak egyéb
lehetőséget.
Mostanában gyakran elképzelek valakit, homályos
alak, egy emberi lény, kortalan, persze inkább idős vagy legalábbis idősödő
férfi. Jön-megy, végzi a dolgát, éli az életét, szenved, szeret, elutazik,
hazatér, olykor beteg, máskor úszni, társaságba, kártyázni jár; mindeközben
azonban, amint akad egy szabad perce, tüstént benyit egy eldugott fülkébe,
gyorsan – és mintegy szórakozottan –
leül valami ócska hangszer elé, leüt néhány akkordot, majd félhalkan
improvizálni kezd, évtizedeken keresztül játssza ugyanegy téma immár
számtalanadik variációját. Nemsoká felugrik, mennie kell –l de amint újabb
szabadideje adódik, ismét ott látjuk őt a hangszernél, mintha az élete csak
amolyan két játék közötti, kényszerű közbevetés lenne. Ha ezek a hangok, amiket
a hangszerből kicsal, mondjuk, megállnának, és egymásba sűrűsödve mintegy
megfagynának a levegőben, talán valami görcsös kataton mozdulatra emlékeztető
jégkristályképződményt látnánk, amelyben, jobban is megnézve, kétségkívül felismerhető
lenne valamilyen kifejező szándék makacssága, ha csupán a monotóniáé is; ha meg
netán lekottáznák, végül alighanem ki lehetne venni egy mindegyre sűrűsödő fúga
bontakozó körvonalait, mely mind határozottabban tör célja felél, csakhogy e
célt mind távolabbra tolja, taszigálja magától, s így mégis mind
bizonytalanabbá válik. – Kinek játszik? Miért játszik? Maga sem tudja. Sőt – és
azért mégiscsak ez a legfurcsább – nem is hallja, hogy mit játszik. Mintha a
kísérteties erő, amely újra meg újra odaparancsolja a hangszerhez, megfosztotta
volna a hallásától, hogy egyedül neki játsszon. – De ő legalább hallja-e? (A
kérdés azonban, lássuk be, értelmetlen: a játékost természetesen boldognak kell
elképzelnünk.)
Forrás: A ’84-es kijárat
– Antológia 33. old. – Szerkesztette: Kukorelly Endre - 7. szám – Pesti Szalon
Könyvkiadó 1995.
Mint egy véget-nem-érő monológ, mint egy félálomban tünődő halk mosoly, magával ragad, visz, bennem is új gondolatok - mondatok születnek - azt hiszem - pedig Ő sugalta mindezt........
VálaszTörlés