Dosztojevszkij életének
külső eseményei eddig sem voltak ismeretlenek. És a külső keretből sejteni
lehetett azokat a belső harcokat, melyek az író lelkében végbementek. A fiatal
Dosztojevszkij hírül veszi, hogy atyját, kit iszákossága miatt nyugdíjaztak,
jobbágyai megölik. Epileptikus rohamok vesznek erőt a fiatal emberen és e
pillanattól kezdve már nyilvánvaló lesz az eddig lappangó terheltség. A
Petrasevszkij-féle összeesküvés, melyért halálra ítélik, a kényszermunka,
mellyel a halálos ítéletet enyhítik, az omszki fegyház, melyben az orosz népet
közelebbről megismeri, szerencsétlen házassága, a Vremja c. szlavofil
lapvállalat alapítása és tönkremenése, bátyja halála s a testvéri adósságok
magára vállalása, a hitelezőktől, az adósok börtönétől való folytonos remegés –
ezek a keretek már külső formáikban is érezhetővé teszik, hogy Dosztojevszkijnek
magával és a külső világgal nagy harcokat kellett megharcolnia.
Műveinek, leginkább a
Bűn és Bűnhődésnek számos lapjáról nagy, lírai zuhogással ömlik elénk a sorok
közt lappangó író kettős arca, a bűnös és a tisztulást kereső, a
szenvedélyektől felkorbácsolt és az alázatosságban megnyugvó. És
egyszer-egyszer nem érezzük tisztán: önmagáért kereste-e hőse a bűnt vagy csak
átkos predesztináció folytán, bűnös úton a megtisztulást? Igen, a Dosztojevszkij-hősök
küzdelmében gyakran ott érezzük az író forró leheletét, kétségbeesett
fellángolását vagy bágyadt elernyedését és nem mindig tudjuk eldönteni, meddig
adja az író önmagát és hol kezdődik az idegen hős kivetítése? Az a kérdés, hogy
az emlékiratok, különösen a közelállók írásai, eligazítanak-e az ilyen
kétségekben? Nem íródtak-e valami burkolt célzattal, amely elhomályosíthatja a
keresett igazságot és így nem sodornak-e újabb kérdések hínárjába?... Jól
ismerjük a Rousseau-féle s ezt követő „természetes” vallomásokat, melyeknek a
természetessége annyira tudatos, annyira előre elgondolt és művészi, hogy
sokszor csak divatos formának érezzük, amellyel szemben nagyon óvakodónak, sőt
gyanakodónak kell lennünk...
Dosztojevszkij
özvegyének írásával szemben (Die Lebenserinnerungen der Gattin Dostojewskis)
nincs ilyen aggodalmunk... Első megszólalásai elárulják, hogy átlátszó lelkű,
jóérzésű, igazságot kereső asszony csupán, aki távol van mindenféle irodalmi
allure-öktől és alighanem akkor érezné magát legjobban, ha észrevétlenül elbújhatna
az események mögött... Sznitkina Anna Grigorovna nem rendelkezett több mint
átlagos intelligenciával, de, ami ezzel biztosan fölért, csodálatos ösztönnel
tudott részesévé lenni a zaklatott író életének... Az apai házban ismeri meg
Dosztojevszkij nevét, egyik-másik írását is olvassa, hősei iránt részvétet
érez, de arról még nem is álmodik, hogy a valóságban meglássa őt valaha...
Praktikus gondolkodású leány, aki gyorsíró iskolába jár, hogy önálló legyen s
maga keresse meg kenyerét. Mint gyorsírástanulót ajánlja professzora a nagy
orosz írónak, akinek, hogy az adósok börtönét elkerülje, 4—5 hét alatt kell
befejeznie egyik regényét. A komoly, tartózkodó leány megtetszik az írónak, aki
gyermeki őszinteséggel feltárja előtte halálra ítéltetését, rabságát,
szerencsétlen házasságát, a hitelezőkkel való ádáz harcát. A részvét, melyet a
leány eddig Dosztojevszkij-regényhősök iránt érzett, most az íróra sugárzik,
anélkül azonban, hogy az eddig nagyon is tartózkodó leány tisztában lenne a
maga érzelmeivel...
A diktálások
olykor-olykor megszakadnak és a leány, akármennyire elhatározta, hogy csak a
munkakörébe vágó témákról beszél az íróval, mégis enged a kísértésnek,
belemelegszik a beszélgetésbe s az író kérdésére: milyen asszonyt vegyen
feleségül, ha még egyszer megházasodik, a leány tartózkodás nélkül azt feleli:
okos asszonyt... A mű elkészül, a hitelezők fojtó kezeiből ez egyszer
megszabadul és új művön gondolkodik az író... Egy öregedő művész megszeret egy
fiatal leányt... A bonyodalom már forr az író lelkében, de nem talál
megoldást... Annát, a gyorsíró kisasszonyt kérdi meg, szerethet-e egy fiatal
leány egy öregedő művészt?... A leány elérti a célzást és igent mond. Így lesz
a 26 éves Anna a 46 éves Dosztojevszkij felesége. Különös asszonyi ösztönnel
megérezte Anna, hogy ő nemcsak a férfi felesége lesz, de első sorban a nagy
embernek a gondviselő asszonya, a nagy embernek, aki gyermeki tehetetlenséggel
botorkál a gyakorlati élet útvesztői között. Érzi, hogy áldozatos sorsot
vállalt magára, de felemeli az a tudat, hogy egy Dosztojevszkijért érdemes ezt az
áldozatot meghozni. És így az áldozat elhivatássá magasztosul ideális lelkében.
Mert a kevés intelligencia dacára vagy tán épen ezért ideális lelkű asszony
Dosztojevszkij felesége. És ideálizmusa erős hitté lesz, mely képessé teszi
arra, hogy a szó igaz értelmében megossza ura fáradságát...
Jó pillanatban került
Dosztojevszkijjel ismeretségbe: buzgó, lelkiismeretes munkájával katasztrófától
mentette meg az írót. És tovább is megmentőnek, segítőnek marad mellette.
Kendezi az ura írásait, olvas, művelődik a kedvéért, megtanul franciául, hogy
együtt olvashassák Balzacot, Victor Hugot, elviseli az író mostoha fiának és
sógornőjének bántó viselkedését és még jó gazdasszony is lesz érte, amire pedig
nem volt veleszületett hajlandósága. Egyszer – csodálatos asszonyi
alkalmazkodás – még a roulettezésbe is beleviszi urát, hogy rossz anyagi
helyzetüket javítsa, s mikor ez a reparálás nem sikerül, gyorsírással akar
kenyeret keresni, hogy könnyítsen a mindig zavaros finánciákon. Nem hallgatja
el ura szeszélyeit, még a féltékenységi rohamokat sem, melyeket mindig az örök
asszony türelmével és szelídségével tudott leszerelni... És még hetven éves
korában is boldogan emlékezett zaklatott életére és úgy érezte: érdemes,
érdemes volt így élni! Anna Grigorovna nagyon értékelte Dosztojevszkijben az
embert és így tudott segítségére lenni az írónak...
Dosztojevszkij jó ember
volt. Szerette, rajongással szerette fiatal feleségét, aki menedéke volt neki
első házassága rossz emlékeivel, életének fenyegető szakadékaival szemben.
Szerette benne gyermekeinek anyját: első gyermekük születésekor órákon át
térden állva imádkozott s az újszülöttet gyöngéden pólyálta, fürdette,
babusgatta. Halálos ágyán egy megkönnyebbülése volt: bevallotta asszonyának,
hogy tizennégy éves házasságuk alatt még gondolatban sem csalta meg és egy súlyos
aggodalma, hogy anyagi bizonytalanságban hagyja családját... A nagy, emberi
jóság kapcsolta össze ezt a két, egyébként divergens lelkű teremtést és tette
lehetővé, hogy az író felfogása ne okozzon zavart a felépült harmóniában. Az
egyszerűbb műveltségű Anna észrevette, hogy Dosztojevszkij szigorú kritikusa
önmagának, de észrevette azt is, hogy rajong a témáiért, sokáig hordozza azokat
lelkében s hogy szívesen megosztja azokat vele. A zseniális író egyszerű
asszonyával beszélte meg legtöbb témáját, mielőtt feldolgozásra került volna a
sor.
Dosztojevszkij
lelkesedett az igazi nagy művészekért, költőkért – Puskin, Turgenyev, Tolsztoj
legőszintébb lelkesedésének tárgyai voltak –és legnagyobb értéknek tartotta az
emberi jóságot és ezért szerette feleségét ... Ezt tanuljuk meg ebből a
könyvből, melyben nincs semmi mesterkedés, semmi művészkedés, semmi elhitetni
akarás; csak az igazság megérzése van benne és az igazság elmesélése
keresetlen, néha naivul együgyű szavakkal, de amelyek mögül mégis kiviláglik
egy nagy igazság: nem a pszichologice elkönyvelhető rokonvonások, hanem az
emberi részvét szolgálnak forrásul a legnagyobb megértésnek s ha ez az emberi
részvét megvan, akkor a legszimplább és legdifferenciáltabb egyéniségek is áldásosan,
termékenyen egészíthetik ki egymás értékét.
(Budapest)
Forrás: Korunk 1927. szeptember
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése