Ím,
egy emléközetet írok, 40. és 41. esztendőben minemű veszedelöm lett
Magyarországban, és Buda mi módon jutott török Szulimán császár kezében, kiben
nagy részében inkább mind ott voltam.
János
királnénak Izabella asszonynak 40. esztendőben július hovában Budában egy
fiúmagzatja lűn, kit az keresztségben Jánosnak nevezének.
János
király, magyar király Erdélben, Szászsebesben meghala, testét az urak Petrovics
Péter, frater Gyergy kencstartó és Török Bálint nagy haddal Budára hozák, onnét
Fejérvárban vivék, tisztességgel eltemeték.
Gróf
Miklós1 Budára jűve küvetségen Izabella királyní asszonyhoz, és az
neminemű szörzés és kötés János király2 közett és Ferdinandus király
között volt, hogy János király halála után az magyar királyság, mindén hatalom
kivévén, esmeg az magyar királyság Ferdinandus királyra szálljon, és Izabella
királyné asszonynak és az ű fiának tartozzik Ferdinandus király az János
királynak tulajdon jószágát megszabadétani, kétesztendei alatt tellességgel
épen.
Ezalatt
Izabella királyné asszonynak és az ű fiának, János hercegnek Magyarországban
tiszteséges helt adjanak, azhol fiával megmaradjon.
Gróf
Nikola ezzel Budába Izabella asszonyot meguszolá Ferdinandus király
akaratjábul, és adnak vala lakóhelt Izabellának Pozsont és Nagyszombatot,
minden tartományával, és egész huszonötezer forintot minden esztendőben
életére, míg az János király jószágát megszabadítják Izabella asszonynak.
Ez
szörzésen erömest megmarad vala Izabella asszony, de az magyar urak semmiképpen
nem engedék, azok, azkik soha az igenességet és Magyarország békességét nem
kevánták.
Végre
hogy ez szerzés véghez nem mehete, Lénárt Filsz, király hadnagya3
valami néppel Bécsországból alájüve, az magyarok ezekkel Visegrádot megszállák,
megvevék, az óbudai mezőre szállának, Buda ellen sáncot vetének, de eccer sem
lűének, mert látták, hogy nem elegek az megvételre, és az haddal visszatérének,
Tatát megvevék, Fejérvárat megvevék, és az had leszálla.
Ugyan
János király halálakoron Werbőczy Istvánt és Eszéky Jánost, pécsi püspeket
török császárhoz beválaszták az magyarok, kik oly számos küvetséggel jüvének
meg török császártul, ki miatt jüvendő esztendőre Buda elvesze, és egísz
Magyarország mind lassan-lassan utána vész.
Ugyanaz
üdő alatt Prini Péter és Frangapán kalacsai érsek és többen az urak, Izabella
királyné asszonytul elállának többen az urak, ki Ferdinandos király hívségére
állának.
41.
esztendőben.
Esmeg
aprilisban Ferdinandus király minden erejit, németet, magyart, mind vizen s
mind szárazon indíta, kik az Dunán és az főden nagy erővel Óbuda mezeire
szállának, onnét Buda alá szállának, az Madár-hegyről sáncot vettetnek, és Buda
várát és várasát igen kezdék töretnie.
Budában
penig valának akkoron ellenurak: frater Gyergy kencstartó, Petrovith Péter
tömesvári ispán, Werbőczy István, Markos Péter, Battyány Orbán, egyéb
nemességgel és hadakozó népekkel.
Ugyanezen
időben jűe Budára, lengyel királytul két fű lengyel követ, Izabella asszonyhoz,
kik akarának békességet szerzeni Ferdinandus közett; eznek az dolgát
tikigyelmeteknek sok beszéddel írhatnám meg, mint jártanak.
De
csak tikigyelmetek revideden megértse: mikoron az magyar urak, kik Budában
voltanak, kik az ország megmaradásának azmit nem kevántanak, minthogy az ű
gonosz bosszúságokat az németeken kitehessék.
Mikoron
látták volna, hogy az lengyel urak az békesség dolgát igen futnák Izabella
között és Rogondorf3 közett, mert minden napon az lengyel urak Buda várából
kimentenek Óbudára, az német táborban, Rogondorfhoz4, estig az
békességre ott traktáltanak, estve esmeg Buda várában királyné asszonyhoz
bejüttenek.
Ezt
az magyar urak hogy meglátták, az Werbőczy István házához gyűlének, és az két
lengyel urat az Budavárból kihívatták, mintha valami kérdések vóna tűlek; hogy
közikbe jüvének, mindjárást az urak: Petrovith, Werbőczy, frater Gyergy,
Battyany, Markos Péter közbenfogák, mint kétszáz puskással, és az Buda kapuján,
kit Szent János kapujának hínak, kitolák üket az kapun, és jámborok nagy
pironkodással Óbudára az német táborban menének.
Ez
dolgon Izabella királyné asszony megharagvék, hogy az ő atyja küvetin ilyen
nagy küsebbséget tettenek, és mindjárást fölkészüle, hogy morhájával, fiával,
szolgáival Budábul kimenne az német táborban, és szekereit fölrakatta, lovait
szekerekben befogatta.
Mikoron
az urak, kik akkoron Budában valának, ezt látták volna, mindjárást Buda várában
tanácsban gyűlének, királyné asszonyt kezikben hívaték, sok szép szóval, sok
könyörgéssel szólának nekie, de az Izabella asszony ebben semmit nem fogada.
Hanem
ilyen feleletöt ada nekik: Az én uram, János király mihent megholt, ottan
minden ketölességbül megmentém, immár most nekem senki nem parancsolhat, azmit
akarok, azt mívelem; azért látom, hogy törökké akartok lenni, és mind engem,
mind fiamat, az országot, Budát török kezében akarjátok ejteni.
Ez
okájért kimegyek kezületök, mert én inkább akarok, míg élek, mind az én fiammal
keresztyén fejedelöm foglya lenni, hogynem az én fiam török császár után király
legyen, és én királyní asszony legyek; mert látom, hogy ti az én színem alatt
akartok minden hatalmat cselekedni.
Mikoron
az urak ezt hallották vóna, sokat halgattanak, végre kencstartó frater Gyergy
erre így felele Izabellának: Vesztegjelen tefölséged, kérünk szép szóval, mert
ha az kérésnek nem engedsz, együtt oly dolog fog rajtad esni, kit nem erömest
látsz.
Mikoron
Izabella asszony ezt hallotta vóna, hogy ugyan hatalommal is űtet megtartanák,
mindjárást nagy sírást kezde tenni, és az uraknak semmit sem szóla, hanem az
tanácsból közülek sírva kimene.
Ez
dolgokat tikigyelmeteknek sok beszéddel köllene megírnom, mert ezekben mind ott
forgottam, de az üdő nem engedi, jóllehet immár Magyarországban nem sokan
vadnak, kik ez dologról illen módon megemléközzenek, mert mind elhótanak.
Mikoron
ez dolgok immár mind meglettenek volna, másnapon Izabella asszony az budai
bírót, Turkowith Miklóst hívatta mind tizenharmad magával, kik között én
Bornemisza Tamás egyik vótam.
Az
budai bírót megkérdé: hogy kinek volna tiszte? az budai bíró így felele:
Senkinek egyébnek, hanem tefelségednek, az te fiadnak.
Ezt
hallván az királyné asszony, mindeniknek kezeket fogá, mindnyájan megesküttek,
hogy űneki a bíró és az tanács minden híséggel lennének; és erre is ajánlá
magát, hogy addig nem nyugodnék, míg nem az ű fejével, az ű szabadulásával az
Buda várasát, az sok jámbort megszabadítaná.
Ezt
is mondá az több beszéd között: úgy gondoljatok rejá, hogy ezek az árulók
engemet és az országot régen elárultak, csak hogy űk uralkodhassanak. Akkoron
ez válasszal jüvének ki királyné asszonytul.
Ebben
egynehány napok elmúlván, ismeg Izabella asszony kiizene az tanácsnak, hogy
gondot viselnének az megszabadulásra, mert én fogoly vagyok, úgymond.
Az
tanácsbul két polgárt választanak Izabella asszonyhoz, Bácsy Ferencet és Siri
Imrehet: ezektül az királyné asszony ezt izené: hogy az németökhöz kiküldjenek,
és velek megszörződjenek, és Budát kézben adják az köresztyén fejedelömnek,
hogy pogán kezében ne jusson; mert én nyilván értöm, úgymond, hogy ezek Budát
pogánnak akarják adnia.
Ez
szót hallván, az királyné asszony akaratját és az pogántul való rettegést
megértvén, az tanács végezé, hogy az némethöz kiküldene, és mindent végezne
velök az megmaradásról.
Egy
embört kiküldenek éjjel titkon Budából, és Rogondorffastul hetlevelet külde
azon éjjel, hogy valamit Izabella asszony, az váras kívánna az megmaradás
felől, írják meg, mindent kész királyi pecsét alatt, keze írása alatt megadni,
beküldeni.
Ezt
titkon Izabella asszonynak hírré tevék, kin az királyné asszony igen örüle, és
Istennek hálát ada, hogy Buda töreké nem volna, hanem köresztyén kézben esnék.
Az
mi kívánsága lűn királyní asszonynak az ű megmaradása felől, és az országnak
megmaradása fölül, mindent artikulos szerint megírának, és titkon kiküldék
Rogondorfnak, kire Rogondorf mindenre hit szerint fogadá, hogy kísz király
kezében megadni, és Ferdinandos királlyal meg köll firmáltatni, erősíteni.
Ezeknek
penig ez artikulusoknak mássa ez napiglan nálam vagyon az Rogondorf keze írása
alatt.
Szentháromság-nap
után hetfűn két ember, egyik tanácsbeli Bornemisza Girgelt, másik Korcholás
Pétert kibocsáták éjjel Budából, hogy hatszáz magyar puskást és azután két
zászlóalla lancot behozzanak Budában, és azután az egész hadat, ki királyné
asszonynak mind akaratjával volt; kik mikoron Rogondorffhoz mentenek volna,
ottan kész lett reá, de semmiképpen magyarokat nem adott, hanem két zászlóalla
lanckenest, kik előtt zászlótartóul tette az fiát, kik az Bódogasszony cinterimen
az kis kapun bejüttenek Budában az Buda piacára, de az Rogondorff fia az
zászlóval bé nem ment, hanem kinn maratt volt, ezt az lancok hogy látták, hogy
sem dobjok, sem zászlójok nincsen, mindjárást esmeg, senki nem űzvén,
kifutamának.
Így
veszté Rogondorff Budát el az magyaroktul és mind egész kesztyénségtül.
Mikoron
ezt frater Gyergy meglátta volna, hogy ez dolog így esett, mindjárást sokat az
polgárok közül megfogata, némelyeket erősen megcsigáztata, nímelyeket fogságra
vete, és némelyeknek házukat földúlatá, minden morhájokban zsákmánt tétete,
egyet az tanácsbeliek közül, Báchy Ferenc dejákot az Buda piacán néggyé
vágatta.
Néhányan
ezek közül elszaladának: Palchan Péter, ki akkoron Budán kisbíró volt, és
Bornemisza Gergel tanácsbeli polgár, Bornemisza Tamás tanácsbeli polgár,
Korcholás Péter, Bajuszus Tamás, Báchy Benedek, ezek Budábul, kiknek
morhájokban zsákmánt tűnek, hanem Palchan Péter feleségét és morháját őrizet
alá vették.
Ezenben
császár Budára juta, az urak kikészülének Samborjára nagy kevélységgel, és
mikoron nem volna azannyira ajándokok, kivel császárt, az török urakat
ajándékoznák, az én házamra, Bor Tamás házára küldék Battyány Orbánt, Markos
Pétert, hogy az mi üstet, aranyat, selömmorhát, aranyas atlacokat találnának
ajándokra valót, mind elvinnék.
Isten
tanú benne, hogy házamra jüttek; aranyas kupákat, jeles aranyláncokat,
ezüstmívet, selömmarhát, aranyos atlacot, kit ajándékokban vittenek ki akkoron
császárnak az én házamból, többet tett tizenegyezer forintnál.
Ezzel
nem elégettenek, hanem feleségem, gyermekem császárnak atták rabságul. Kire az
basa ellenfeleletet tött császár képében, császár akaratjával ezt mondá: hogy
az török császárnak oly nagy eröme vagyon mast, hogy Budát fegyver nélkül vette
meg, hogy mindennek megkigyelmezött; ez mai napon, ha tulajdon atyját elte
volna meg, mindennek kegyelme vagyon. Így lött én feleségem fejének,
gyermekimnek kegyelme.
Mindezeket
penig egy örök emléközetért írtam meg, mert ezek mind így voltanak, kinek csak
fél részét sem írtam ki; ha ki penig kilömben mondaná, bizony vétket tenne az
jámbor beszédében. Azért ez legyen az vége.
*) A
Verancsics-hagyatékban található egyik történelmi értékű visszaemlékezés
Bornemisza Tamás budai polgár írása is, amely a budai vár birtoklásáért
1541-ben folyó küzdelmeket beszéli el. Az események ismertetését Szapolyai
János halálával kezdi, éppen ott, ahol Mindszenti Gábor abbahagyta.
Szapolyai halála (1540.
július 22-e) után tanácsosai (Fráter György, Török Bálint, Werbőczi István,
Petrovich Péter) nehéz döntés elé kerültek. Az volt a kérdés, hogy Budát
átadják-e a váradi béke értelmében Ferdinánd királynak, hogy ezzel is
elősegítsék az ország újraegyesítését, vagy pedig uruk végakaratához híven,
csecsemő fiát, Jánost koronázzák meg, Budát pedig megkíséreljék mind a
töröktől, mind a Habsburgoktól megvédeni. Végül a Habsburg-ellenes koncepció
győzött, Fels Lénárt császári zsoldosait elűzték a vár közeléből. 1541 tavaszán
került sor az újabb ostromra; Bécs ekkor Roggendorf seregét küldte Budára,
akinek támadása súlyos nélkülözéseket okozott a várbelieknek. Ekkor zajlott le
a budai polgárok árulása, amelyről Bornemisza Tamás ír. Izabella királyné a
városi tanács néhány tagját arra biztatta, hogy játsszák a várat német kézre,
mert ellenkező esetben a török foglalja majd el. Turkovith városi bíró ugyan
távol tartotta magát az eseményektől, de Bornemisza Gergely és két másik polgár
megállapodott a németekkel, hogy a Nagyboldogasszony-templom temetőjénél levő
kiskapun beengedik őket. Az őrség azonban fölfedezte a rosszul megszervezett
akciót, s az végül kudarcba fulladt. Az átadási kísérletben részt vevők közül
többen kiszöktek a németekhez, mások a várban rekedtek, s megkapták
büntetésüket. Bornemisza Tamás feleségét és gyermekét Fráter György a
szultánnak ajándékozta; az később, a vár elfoglalása feletti örömében, szabadon
engedte őket. (Az események részletes földolgozását vö. Budapest története II.
Bp. 1973. 227-230.)
Minderről részletesen,
közvetlen szemtanúként tudósít Bornemisza Tamás visszaemlékezése. Az eseményekben
való személyes részvétele írásának előnyére válik annyiban, hogy ezáltal
előadása frissebbé, élményszerűbbé formálódott, hátránya viszont, hogy
nélkülözi az áttekintő képességet, szemhatára leszűkül, az egyén szempontjain
kevéssé tud fölülemelkedni. Föltehető, hogy Verancsics az ilyesféle szubjektív
memoárokból végül is tárgyilagos történelmi szintézist állított volna össze,
számunkra azonban épp az egyéni látásmód a lényeges, ez avatja Bornemisza művét
a magyar emlékirat kialakulásának egyik állomásává.
A szöveget ugyanolyan
elvek szerint közöljük, mint a Zay Ferencét, forrása is ugyanaz a kötet
(Verancsics Antal összes munkái II. Közli Szalay László, Pest 1857. 195-203).
1) Salm Miklós grófról,
I. Ferdinánd király főkapitányáról van szó.
2) És Ferdinandus király
között – A Ferdinánd és Szapolyai közötti egyezmény, amelyet Bornemisza említ,
az 1538-ban megkötött váradi béke (vö. Mindszenti művéhez fűzött
jegyzeteinkkel).
3) Fels Lénárt császári
hadvezér 1540 őszén Pestet elfoglalta, de Buda várát nem tudta bevenni. Nem is
vezetett rendszeres ostromot, inkább alkudozott Izabella királyné
tanácsosaival.
4) Roggendorf, Wilhelm
császári tábornok 1541-ben sikertelenül ostromolta Budát. Nagy veszteségek után
vonult vissza a falak alól. Korábbi kísérlete (1530) ugyancsak kudarcot
vallott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése