2020. jún. 8.

Lévai József: Repül már csónakom


Repül már csónakom,

Feszül vitorlája,

Repiti a vihar

Szilaj paripája.

Mint álom tünnek el

Mellettem a partok

S ujak jőnek elő

Arról, merre tartok,

Ismeretlen partok.

 

Elhagytam a  várost,

Elhagytam már Pestet,

Melyet képzeletem

Hajdan ugy kifestett.

Ez volt vágyaimnak

Legutolsó pontja,

Hol rám sugarait

Hir s dicsőség ontja,

Mely szivemet vonta.

 

Hittem falai közt

Uj boldog világot,

Uj ragyogásában

Az ősi nagyságot;

Hittem, hogy lakozni

Majdan ide jőnek,

Fölébredt emléki

Az öreg időnek,

S uj életet szőnek.

 

De a mit én hittem,

Vala csupán álom…

Most a valóságot

Szinről szinre látom.

Nincs itt ősi nagyság,

Nincsen itt uj élet,

A mult régen elmult,

Régen semmivé lett

S ujra már nem élhet.

 

Apró törődések

Apró szüleményi,

Mellyeket egy nap lát

Születni s enyészni.

Fel felszökemlő vágy,

Melly mint a nap tiszta

Százszor emelkedik,

Százszor esik vissza

S könyjét a föld issza.

 

És mellettök az én

Hirem, dicsőségem?!

Czifra mese, mellyet

Elfelejték régen.

Elbucsuztam tőle,

Nincs is kedvem rája,

Hogy nevemet már most

Vegye ajakára

A hír trombitája.

 

Repülj csónak, repülj

Távol messze tájra;

Kebeledről többé

Nem nézek én hátra.

Elmetszém fonalát

Az emlékezetnek,

Szélvész ami gazdánk

S karjai vezetnek

Nyugotnak keletnek.

 

Madár száll fölöttem

A levegő égben,

S énekével szivem’

Elringatja szépen.

Szálljatok, szálljatok

Reménység fecskéi!

S uj tavaszt keresvén

Hagyjatok itt élni,

Élni és remélni!

 

Forrás: Délibáb – Nemzeti Szinházi Lap -  Első félévi folyam. Felelős szerkesztő és kiadó Tolnai gróf Festetics Leo. Főmunkatárs Jókai Mór. Emich Gusztáv könyvnyomdája  Pest, 1853.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése