2020. jún. 8.

Egressy Gábor: Multak beszéde a jövővel

 

- Tanköltemény a szinmüvészetről –

 

Első óra.

 

Ifjú müvészi nemzedék!

Meglátogatlak téged ismét,

Miként a sirnak vándor szelleme,

Ki félben hagyta dolgát itt a földön:

Azért nincs ott alant nyugalma.

S az éjfélnek csendes óráiban

Elhagyja mély titku honát,

Hogy szeretteit fölkeresse,

és álomképeikbe szőjje

Gyötrelmeit, tudalmait,

Föltárva lelkének baját.

„Oldozzátok fel e csomót,” – sohajt, -

„Melly e sötét csillaghoz kötve tart!

Mi éltemnek is volt feladva:

A szépmű végre lesz-e hajtva?

Ó ne jártam legyen hiában

A szép, jó és igaz honában?”…

-

Idő, te vén boszorkány! mondsza csak:

Nem a pusztának tartok én beszédet?

Sors, te sziklakeblü szörnyeteg!

Hadd lássam rémes arczodat,

Hogy nincs-e rajta gúnymosoly,

Mellyből ezt olvashatni ki:

„Azért vagytok bolygótüzek:

Mert kedvem telik bennetek,

S ha nem tetszik színjátékotok:

Lehelletemtől kialszotok.”…

 

De valjon e kétségek húmora

Nem több-e puszta sejtelemnél?

És ugy áll a dolog:

Hogy a sors és idő

Nem más, mint két szörnyü fegyencz

Az ősvilági tartarusból:

Amaz a régi Sisiphus,

S ez a vén Ixion maga.

És iszonyu rendeltetésök:

Hogy az forogjon, mint ördögszekér,

Mindörökké.

S emez görditsen sziklát a magasra,

Honnan szalassza vissza ismét,

hogy feltolhassa mindörökké.

S e szikla nem más volna, mint az élet,

Népek, világ, emberiség.

S a hányszor mindezek tetőre jutnak:

Mélységbe gördülnek ismét alá.

S ez igy tart véghetetlenül…

Hát igy mulatnak fent, vagy ott alant?

Ez már vérfagylaló mulatság!

No sors, te vén gonosztevő!

Nem cserélek hát én veled.

Mert mégis türhetőbb dolog

Sziklának lenni öntudatlanul,

Mint a ki tolja, ollyan öntudattal,

Hogy a bolondját járja mindörökké.

 

De tán hagynók el e vidéket,

Mert itt soká mulatni nem tanácsos.

A nemtudásnak mély tudása:

Bölcseknek megbolondulása.

Kétségbesés tája ez,

pokolsötét tömkeleg,

Még Fauszt sem járja meg.

Forduljunk nyájasabb tájak felé.

 

A nagy természet szintugy megbetegszik,

Miként az egyes emberek.

De megtevén az apró műszerek

Hű napszámosként szolgálatjukat:

A vér rendes forgása visszatér,

S ujjá születve lép elő

Az óriási szenvedő.

Tehát mi, apró műszerek,

A természet testének fájó része:

Lássunk dolgunk után

Benső törvényeink szerint.

A csillagoknak futniok kell,

Mint a kilőtt golyónak;

Az élőknek pedig mozogniok,

Mert mozgás az élet föltétele.

Milly kábaság önkényt a sirba dölni!

Aludni menni fényes nappal!

Ne féljünk, mert az éj ki nem marad,

S elég hosszú leend, különben is.

-

Veled kivánok társalogni

Jövő szinészi nemzedék,

Mellyet jó kedvében adand az ég

A búskomoly földieknek!

S melly vérünknek levén szülötte:

Pályád e hon határi közt

Leend kimérve, természet szerint.

Szeráfok hangszerével jösz világra,

Hogy égi hangokon hirdessed itt

Igéit a jónak, szépnek s igaznak.

Talán itt is vagy már közöttünk

Mint egy szebb kornak embryója?...

 

És ez eszmék, és e képek,

Mellyek itten irva lesznek:

Szellemed halvány sugára,

Hangja titkos érzetednek,

Melly még mélyen szendereg

Ösztönök pályáiban;

Az eszmélet szemvilága

Pilláit nem nyitva föl még.

S a mit itt fogsz hallani:

Szükséged sem lesz talán rá

Majd ha szellemed kifejlik,

S fölnyitandja sasszemét.

Ámde ismeretlen uton,

Mellyre lépsz, ha kalauz van:

Mint meglátod, még sem árt. 

-

Majd időd beteljesedvén:

Mesterek karába lépsz,

Kik a hangoknak hatalmát

Birják bűvös műszerül.

És a kiknek életében

Megjelennek a nagy órák,

Midőn a lélek szemét

Világosság szállja meg,

S látszanak mult és jövő,

Tulvilági tájaikkal…

Honnan a midőn előjön

A hangoknak mestere,

Gondolatnak képiben,

Tarka látványok mezében,

Átváltozva mindenestől,

S hozva bűbájnak hatalmát:

Szép történetet regél

A halandó embereknek,

Játszva égi dallamot

A kebelnek húrjain;

Dallamában bölcseség

S boldogságnak titka szól…

 

E sajátszerű zenének,

Mint minő a színmüvészet,

Itt a földön párja nincs.

Szebb az és dicsőbb hatásu

Mint mesés varázsu lantja

Orpheusnak, Amphionnak,

Mint Szirének csábdala.

Egy kis alkatrésze annak

Nagy Homérnek Ossziánnak

Égi báju zengeménye.

Gyöngédebb az, mint madárdal,

Mint a szellő lágy fuvalma.

zordonabb s irtóztatóbb

Mint üvöltő fergeteg,

Mint a tengerke zugása,

És csatáknak harsonája.

Ám e hangegyéniségek

A világ orchestrumában

Mind csak egyes hangszerek:

Míg a szinpad nagy müvésze

Mind e hangok összesége,

Egy egész kar ő magában,

Mert az ember keble, mellyen

Játszik, egy egész világ…

És a hány világ van illyen,

És a hány volt kezdet óta,

Nem, faj és egyén szerint:

Szellemébe zárja mind.

Hogy ne volna hát zenéje

Változatban véghetetlen,

És bűbájban mérhetetlen?

 

Ifju bajtárs a múzsák istenében!

Valóság látszatának lészsz müvésze,

Mivel foglalkozásod lényege

Általában emberábrázolás lesz.

Ez abban álland, hogy személyedet

Levetkezed, s alkotandasz belőle

Különböző egyéniségeket,

Mellyekhez eszmét a költészet ád.

Ekkép, a hányszor majd művet teremtesz:

A mű mindannyiszor magad leszesz.

A lélek e csodás nyilatkozása

Épen azért, mert olly sajátszerü:

Annál vadabb fogalmak tárgya mindig,

Minél nagyobb a távolság, e látvány

Eszményi fensősége, s a közönség

Mélységes erkölcsi állása közt.

Azonban ez rád nézve mit se’ tesz.

 

Te, mint müvészetünk igaz jelöltje,

Fel fogsz emelkedni e szép cselekvény

Öntudalmának legfensőbb fokára.

Magas pontjáról műeszméletednek

Belátod a czél s eszközök mivoltát,

Saját képességed határait,

S a jellemalkotás műtételének

Egész benső élettörténetét.

 

Ugy találandod e szerint, mikép

Munkád anyagja ollyan költemény, melly

Egyének keblének történetét

Rajzolja, s olly alakban, melly szerint

Az emberek lelkéből a cselekvést

A jelen pillanat fejleszti ki.

A költemények illyen alkatán

Előadás szüksége van kinyomva,

S mint más akármelly cselekvési terv:

A végrehajtás mesterére vár.*

A mesternek viszont szüksége van

A költő műtervére, mint anyagra.

Egyik a másiknak feltétele.

A szinmüvészet jónak és gonosznak

Tudásának fája.

A virág rajta: szinköltészet,

Ennek gyümölcse: a szinészet.

Miként a szerelem,

Egysége kétnemü sziv érzetének:

Szintugy a szinmüvészet,

Egysége a költőnek és szinésznek.

Személyében kettő, fényében egy.

 

Ez azt mutatja, hogy nem a közvetlen

Természet az, mit vissza tükrözendesz,

Hanem müvészi természet, a melly

A költészetnek rendező kezén

Ment keresztül, s ez olvasztó mühelyből

Salak nélkül, aranytisztán kerül ki.

Földi természetünkből a mit  elvesz:

Azt visszapótolja eszményivel,

A mulandó részt örökkévalóval.

Az igy alkotott emberek tehát

Ollyan növényhez hasonlitanak,

Melly gyökével földhöz ragaszkodik,

De égi tájakon nyílik virága. –

Hanem tekintsük a dolgot közelről.

 

A szinmű egy élet történetéből

A jellemnek nyilatkozványait

Fővonásokban pontositja össze.

Rövid, bevégzett egészet alkot

Azon sajátságoknak öszletéből,

Mellyek különben részenként, esetleg,

S évek folytán szoktak kifejleni.

Egész emberfaj’ s társadalmi osztály’

Közös benső tulajdonságait

Egy kis külön világban vonja össze.

E kis világ saját nevén: egyén,

S ez nem egyéb, mint összes emberi

Természetünknek uj vegyülete.

 

Ez gyökerét jelenti a növénynek,

Melly a természet kebléhez fogózván:

Innen szí életnedvet, táperőt.

És ebben áll müvészetünk alapja,

Természethűsége, életvalósága.

 

Azonban az igy elkészült alak,

- Bármilly tökéletes képmása lesz

A természetnek és valóságnak: -

Csak akkor bir müvészi értelemmel

S erkölcsi becscsel, hogy ha elvet, avvagy

Közérdekü ügyet fog képviselni.

 

Im ez jelenti a növény virágát:

Mert ebben áll a jó, szép és nemes.

Mint a gyökér amott a földi részt,

Az érzékit, a mulandót jelenté:

Ugy emitt a virág, a földfeletti

És halhatatlan részt jelképezi,

Az összeolvadt két elem pedig:

Az eszményivé magasbult valót,

Az érzékihez kötött istenit,

S a különségbe foglalt általánost.

Egységét a természethűn igaznak,

S az erkölcsileg jónak és nemesnek.

 

Ekként fogván fel a szinkölteményt:

Ekként valósitandod azt. Tehát

Azon alak, mellyet magadra öltesz,

Míg egyfelől a legnagyobb tökélylyel

Képmásolandja a természetet:

Addig másfelől elvet képvisel,

S a társadalomnak egyik szent ügyét:

Szintolly tökélylyel testesíti meg.

És igy egyenlő lépést tartanak

Müvedben az eszményi és való.

Áthatják egymást a szép és igaz.

 

Találkozandol költőkkel, kik vagy egyik

Vagy a másik sulypont felé hajolnak.

Kiknek szinpadra irt személyeik:

Vagy puszta szellemek, vagy állatok.

Az az, vagy husok és vérök hiányzik,

Vagy ép testükből az erkölcsi rész.

 

Teremtő hatalmadnak lesz feladva:

Az illy tized-huszadrész emberekből

Kellő egészeket teremteni.

Az állatot szellemmel látni el,

A légi káprázatot testalakkal.

 

Az lesz tehát erődnek mérlege:

Teremthetsz-e majd a költő helyett is?

Fogsz-e alkothatni ott jellemet,

Hol nincs anyag, hol még csak egy vonás sincs

Az afféléből, a mi emberi?

Egyes mammutbordák, avagy fogakból

Miként növesztesz óriásokat?

Magasb értelmet birsz-e kölcsönözni

Aljas, müvészietlen állatoknak?

Avagy viszont: nem lesz-e majd erősebb

Szellemednél a költő gyengesége?

S mint a kit egy vad lóvá változott

Ördög hátára felkötöttenek:

E kisértet nem hurczoland-e téged

Hegyen, völgyön és operenczián tul?

 

Igy e pályára nézve veszve vagy.

Mert az illy általános tájakon,

Az ég és föld között függő müvek,

Hol mindenütt a költő szónokol,

S üres hordóként kong a szenvedély:

Természeteddé változtatandják

Az éneklő, siró, szinfaltörő,

Üres, dagályos, egyhangu modort.

És hogy megteljék a méregpohár:

Korcsmák büzét gözölgő szimüvében

Rosz szellemed mezitláb kergetend

Minden mocsáron keresztül kasul,

S lealjasitand a végső fokiglan.

 

Nemtőd azonban őrködik feletted,

Ifju bajtárs a múzsák istenében,

S korán megtéve azt, mit tenni kell:

Megóv az illyetén elsüllyedéstől.

 

Mint esőt a szomju föld:

Ifju kebled ugy eliszsza

Környező világa minden

Érintéseit, s az élet

Sokszinü nyilatkozását.

Olly fogékony ifju lelked

Mint a kagyló kis lakának

Liliomszin keble, mellyre

Harmat száll a hüvös éjben,

És felfogja tükörében

A szülemlő fénynek és

Gyöngén elhaló homálynak

Szinjátékában szereplő

Hajnalpir szép tünde lényét.

S feljövén az úri nap,

S ott találván a csigának

Kis lakában édelegni

Ím e tünde színeket:

Benn szárasztja képöket,

Égö szégyenpir gyanánt…

 

Nem kerülik ki lesben őrködő

Figyelmedet, sem egyes emberek,

sem a család, sem a különböző

Fajcsoportok s osztályok életének

Rejtelmei. S miként e részletek,

Egészében a társadalmi létnek:

Szintugy berajzolandja majd magát

Szellemednek müvészi albumába

Az élet általános oldalának

Fönséges arcza: nemzet, társadalom,

Az álladalmi lét s a nagy világ:

A föld minden népének társadalma,

És ezeknek élettörténete.

 

De szellemednek dús képcsarnoka,

E tarka fényű zsibongó csoportok,

Még eddig csak sötétben rejlenek,

a léleknek benső kamráiban,

Mint szikláihoz lánczolt Prometheus,

Tenger mélyében rejlő drága gyöngy,

Örök világ, melly a kriptában ég,

Puszta szigetben istenek zenéje,

Hozzáférhetlen bérczek bájvirága,

És túlvilági kerteknek gyümölcse.

Hanem ki fogja most napfényre hozni

Rejtekükből e szellemkincseket?

„Itt a göcs!”……….

Bár költő és itész valál e pontig:

Ám a szinésznek csak kelméje voltál.

E pont az, mellyen meg fog válni majd:

Minő kegyében állsz az isteneknek.

Itt az elválasztó határvonal

A szinmüvészet tulvilága és

Az élet innenső világa közt.

Hol a tulsó partokról ezt kiáltják:

„Jöjj és teremts élő embert, ha tudsz!

Ha nem’ távozz’ isten hirével!

Itt üdvösség számodra nincs.”

 

Hol van toll, véső, ecset,

Szellemed leirhatatlan

Képeit papirra tenni,

Vászonlapra, vagy szoborba?

S minden perczet életökből

Napvilágra hozni, és hogy

El ne szálljanak, lekötni?...

 

E mester: rajtad kívül senki más.

Élő betű, kép és szobor: magad vagy;

Gondolatidnak teste, vére, hangja;

A végtelennek megkötött alakja.

 

„Mint az alvilági szellemekkel

Homér hőse tön: ugy teszesz te is.

Sötét árnyait képzelmeidnek

Szintugy vérrel kell itatnod:

Hogy láthatókká legyenek,

És velünk beszélhessenek.”

 

Itt a kérdés, melly előállt,

Az, hogy a kellő szerek mind

Birtokodban vannak-e,

S engedelmeskednek-e

Szellemed parancsinak:

Hogy saját mivoltukat

Megtagadva, más egyének’

Képmásává váljanak,

S a teremtés nagy müvét

Végrehajtsák emberül?

 

S mivel minden kérdések kérdése

A tehetségek engedelmessége:

Tehát bármilly roppant erőkkel

Lennél megáldva istenek kegyétől,

Nem kell felednek, mikép a szellem,

Bár végtelen, magában czélt nem érhet,

Hogy csak gyarló és véges eszközökkel

Van kapcsolatban, és ez eszközök,

Épen mivel gyarlók és végesek:

Tökéletesbülést igénylenek.

S minél nagyobb s istenibb a szellem:

Annál nagyobb a hézag, melly közötte

S a testi gyarló műszerek között van.

Annál hosszabb és terhesebb az út,

Mit az érzéki résznek tenni kell,

Hogy méltó közlönyévé képesüljön,

S arány legyen mű és mester között.

 

Ugy találandod tehát, hogy

A tökélynek utja hosszu,

Míg az élet olly rövid!

És hogy ifju napjainknak

Van feladva, megszerezni

A tudalmakat, miket

Nem hoz a világra senki

Önmagával, mint Minerva.

A fogékonyságnak és

Fejleménynek e korában

Vajmi megbecsülhetetlen

Minden pillanat, s viszont

Vajmi helyrehozhatatlan

A tilalmas útakon

Könnyelmüen elpazarlott

Testi lelki léterő.

Mert ha megjövend a nyár, hogy

Számon kérje mit müveltél

Ifjuságod májusában:

Vajmi szánalmas dolog

Száraz ágakkal felelni,

Lombok és gyümölcs helyett!

Fáradatlan szorgalom

Kell ahhoz hogy méz legyen

a tavasz viráginak

Összegyüjtött himporából.

Igy Tokaj nemes borának

Napsugár és ápolás kell:

Hogy megérvén és kiforrván,

Ollyan kellemes zamattal

Birjon, és olly lelkesitő

Lánggal, melly világra szóljon.

 

Hogy tehát minden tehetség,

Minden érzék, és a lélek

Minden egyes müszere,

és a testnek minden ize

Illető szolgálatát

Megtehesse, s müködésök

Összehasson: mindeniknek

Külön képezési pálya

Nyittatik, s az iskolázás

Ábéczéjén kezdetik;

Egy természetes fokát sem

Szökve át a fejleménynek.

A különböző tagok

s műszerek müveltetése

Egy irány felé vezessen,

S összehangzólag haladjon.

Egyik rész a másikat

Tul ne nyomja, el ne hagyja.

Mert legyen kiképezett bár

Minden testi lelki műszer

Egyen kívül: e miatt

Béna lesz a szép egész.

 

Lássuk tehát mik lesznek a szinésznek

Természettől kapott kellékei?

 

Müvészetünknkk fő kelléke bennünk:

A képzelő erőnek s érzelemnek

Saját, csodálatos vegyülete.

Az érzelem s a képzelet között

Ollyan benső rokonság létezik,

A melly inkább egységnek mondható.

Egyik a másikkal tapasztalását,

Vagy szabad cselekvési szándokát

Egyszerre közli. Elősegitik ők

Egymás müvét, szintugy a lelki ábrák

Alkotásában, mint a végrehajtás

Gyakorlatában. Sajátságaik:

Találékonyság a képalkotásban.

Fogékonyság a kültapasztalásban,

S érzéki tárgyak benyomásinál.

Ugyszólván: képekben gondolkozás,

Melly alaktehetségnek mondható,

S melly igen közlékeny természetü.

Ezen sajátságok nyilatkozása

A hivatásnak mérfokát mutatja

Az emberalkotás művészetéhez.

E sajátságos lelki szerkezet

Nagyrészt magához illő eszközökkel

Kerül ki a természetnek kezéből.

Rendkivüli hajlandósága van

Mind saját szellemének képeit,

Mind a látott egyéniségeket,

s ezeknek lelki állapotjait

Képmásolni. És minthogy ösztönétől

Ellenállhatlanul unszoltatik rá:

Természetévé válik e cselekvés.

 

Minthogy müvészetünk testhordozással

S beszéddel fejti meg föladatát:

A következő kérdés az, ha valjon

Hang és testalkat képesíthetök-e

Ábrázolni eszményi lényeket?

A hang, az első tolmács és csatorna,

Mellyen lélek és sziv kiömlenek:

Hajlékony, csengő, s nem otromba-e?

Az arcz, mellyen a szellem átsugárzik

Kifejezékeny- és mozgékony-e?

Végre egyenként ugy, mint összesen:

Termet, arcz és hang, alkalmasok-e

Nemes személyiséget képviselni?

-

A gyakorlat pályája megnyilik,

S a szimmüvésznek, fejlődése közben,

Két fő pontot kell tulhaladnia

Míg a czélponthoz ér, hol lenni óhajt.

 

A költemény nyomán képzelt alak

Gyakorlatunk terén elsőben is

Érzelmeinkkel jön érintkezésbe.

 

Az ifjuság természetében áll,

Hogy a tárgyat, mi keblét megragadja,

Hévvel karolja föl. A műnövendék

Lelke szintolly szerelmi átadással

Ömlik tárgyába szimmüvészetének.

A kit személyesit, azon alaknak

Éltével egyesül válhatlanul.

Azonban e ponton még csak magát

Ábrázolja felhangolt állapotban,

Nem ismervén más vezércsillagot

Saját egyéni érzelmén kívül.

S ez a természet műve, nem müvészet.

Itt a szinész még az indulatoknak

Rabja levén, s nem úr azok fölött:

Nem alkothat belőlük más egyént.

Azon szinész, ki e ponton megállott,

Kinek saját érzelme ád irányt:

Csak olly szerepkörben lesz otthonos,

Mellyben saját keble hangulatával

Találkozik, s mellyben eszményvilágát

Kinyomva látja. Illyen a szerelmet,

Barátságot, szép önfeláldozást,

Vallásos vagy honfilelkületet,

Szenvedő erényt és dicső türelmet

Tartalmazó szerepszak.

 

Ez álláspont, műszótárunk szerint

Bár szakügyességnek* neveztetik.

Voltaképen szín- és jellemtelenség,

S épen azért minden kabátba illik,

De életet nem ád csak egynek is.

Általános elvek szólnak belőle,

De miknek nincs alakja, jelleme.

Itt Posa marquis, Hamlet, Mortimer,

Corvinus és Brutus közt nincs különbség,

Csupán jellemmezök színe és szabása,

Legtürhetetlenebb az illy legény:

Ha tükre lángésznak mutatja őt.

Mert akkor, ugy szólván, istent sem ismer.

Bitor kezekkel, s tiszteletlenül nyúl

A legfönségesebb műjellemekhez.

Kizárólag sajátjának tekinti

Minden jeles műben a főszemélyt.

Mind átalános kaptájára vonja,

És mindeniknek a torkára hág.

„Kényuralmát még is mi tartja fenn?”

Nemde ifju bajtárs, ezt kérdezed?...

Nem más mint a szinpad varázsa, és

Ez olly igen  háládatos szerepszak,

Az értelmetlen néptől támogatva,

Melly minden szép elvet, nemes tulajdont,

Mit a szerep tartalmaz, a szinésznek

Tulajdonit, ki azt csak fölszavalván,

Minden érdem nélkül arat sükert.

 

Tehát e ponton meg ne állapodjunk,

Nemde bajtárs a hivek istenében?

E kiskoruság, ez állatszerüség

Helyzetéből emelkedjünk ki, mint

Érett, önálló szellemekhez illik,

Kik tudják, mit, s miért cselekszenek?

 

Az érzelemtől, mellyhez kötve voltunk,

A melly bilincsben tartá szellemünket,

Oldozzuk fel, válasszuk el magunkat,

- S legyen szellemünk urrá ő felette!

Ez átmenet hasonlitand ahhoz,

Midőn a gyermekember férfivá lesz,

S az ösztönszerüség vak éjjeléből

Az öntudat szép reggelére ébred.

-        -        -        -        -        -        -

Az értelem, melly most felül került

Magántermészetünknek féktelen

Árját mederbe kényszeriti, s annak

Irányt jelöl ki, gondoskodva róla,

Hogy szenvedélyünk bősz hullámai

Az illemesnek, szépnek és nemesnek

Partjain tul ne csapjanak soha.

 

A természet teréről, mellyen álltunk

Igy lépünk át a müvészet terére.

A műalaktól, - melly egy volt velünk, -

Külön válván: tárgyul tekintjük azt.

Nem érjük be most azzal, hogy csupán

Magunkat játszuk minden szép szerepben,

De mintha nézői volnánk magunkank:

Hang- és testhordozásunknak mivoltát

Szoros birálatunk alá helyezzük.

Belátjuk ekkor, hogy teljes hatalmat

Kell nyernünk a szerep, mint műanyag

Fölött, egészben ugy, mint részletenkint.

És uralmat kell nyernünk másfelől

A végrehajtó eszközök felett is,

Hogy igy a költő minden czélzatának

Eleget tenni képesek legyünk.

Belátjuk, hogy nem bizhatjuk magunkat

Egy perczig sem pusztán sugalmainkra

A nélkül, hogy érzelmeink fölött

Éber eszméletünk ne állna őrt.

 

Hanem belátjuk azt is, hogy minálunk

Az önszemlének hideg működése

Csak ellenőrködő természetű.

S bár e szemlének tiszte, észrevenni

A műalaknak béna, ferde voltát,

És számot adni arról, a mi benne

Való, szép és helyes; sőt megmutatni

Miért kell ennek igy lenni, s nem úgy:

De birkafő, s madárlábak helyett

Emberiekkel látni el müvünket,

S bármelly hiányzó tagját emberünknek

Ujból alkotni, nem rá bizatott.

A milly kevessé adhat ifjuságot

A tudomány, az élet őszkorának:

Szinmüvészetben szintugy nem vezethet

Czélhoz az észtehetség egymagában.

Vállalatunkhoz mindenik tehetség,

Mi birtokunkban van, egyiránt adózik.

 

Tehát az emberalkotás körül

Az észnek is nagy munkarésze van:

De többet árthat, mint használni képes:

Ha többet tesz, mint illetéke volna.

A képzelet s az érzelem müvén

Szépit, javit és esztergályoz ő:

Hanem kiesztergályozhat belőle

Minden ifju erőt és életet,

Ha buzgalmában mértéket nem ismer.

Hol a müvészet szerfelett tudós,

Hol tulnyomó az észnek működése,

Melly legparányibb részét emberének

Fukar pontossággal csiszolja ki:

Ott csak értelemhez beszél a mű,

S a szív számára nincsen élvezet.

Mert a milly hangot ád a művitel:

A nézőben szintolly hangulatat költ.

Hol ajátéknak minden csínja bínja

Figyelmeztet, hogy az csinálva van;

Hol a számitgató, mesterkedő

Ész nem képes takarni czélzatát,

S a szándékosság mindenből kirí;

Hol hátul áll az első tényező:

Az ifju szívnek hangos dobbanása,

S az életnek forró lehellete,

Melly, midőn a keblet felvillanyoz6za,

Egyuttal édes ámulatban ringat:

Valóban ott mankón jár a müvészet.

Ez eljárás az emberalkotásban

Értelmileg szintolly egyoldalu,

Mint öntudatlan ellentéte:

ama vakszenvedély játéka volt,

Melly meg nem tisztulván az ész kohában,

Erkölcs, jóizlet, józanértelem

Hátrányával hat a tömeg szivére.

-

Eme két szélső pont között tehát

Középen kell igazságot keresnünk.

Azért ifju szinész atyámfia,

Ha benned a különböző erők

Müvészi czélra egyesültenek:

Buzgalmukban ne verjék földhöz egymást,

De gyámolitsák bölcsen egyetértve.

A képzelőerő, s az érzelem,

Műteremtvényöket vessék alá

Az észnek, hogy ez bölcs elvek szerint

Szabályozhassa azt. Viszont az ész

Ismerjen szükséges határokat,

Tudván, mikép ezen határokon tul

a géniusznak kezdődik biralma,

Hol ő járatlan utas, hol tanácsot

Nem adhat, sőt arra szüksége van;

Hol más hatalmak beszélnek, hol ő csak

Tanuló és bámulva hallgató.

 

Eként világos, hogy müvészetünkben

A tényezők teljes öszhangzata:

Életföltétel. Ennél fogva bennünk,

Emberalkotó játékunk alatt,

Legmagasb öntudat, s hő érzelem

Mélyen keresztül fogják hatni egymást,

S a legbensőbb életben forrnak össze.

A mellett,  hogy műszereink fölött

A szépnek és nemesnek öntudalma,

S higgadt itéletünk uralkodik;

A mellett, hogy műjellemünk alakját

A jónak és dicsőnek szelleme,

Elvéhez illőleg dolgozza ki:

E kép, egyuttal viritó szinekben

Kell hogy ragyogjon, mint életjelenség,

Mellyről az észnek óvatos keze

Rendezés közben nem törlötte le

A még ifju természet himporát,

S az önkénytelenség fris harmatát.

Eként, míg az ember, kit alkotunk,

Szelleméhez szólván a hallgatónak, -

A legmagasb eszményi életet,

Jellemekké fagyasztott elveket

Léptet bámulattal ez ész elé:

Addig másfelől az eszményi kép

Itészetünknek edző műhelyéből

Egy szabad képzelet szabad müvének

Könnyüségével jön ismét elő;

S a legvalóbb természet látszatával

Bűbájos élvet ád az érzelemnek,

S a hallgatót, ki e varázstükörben

Természetünknek képein mereng:

A szivnek utján részegiti meg.

- 

Im most vagyunk pontján a szép s igaznak,

Hol a természet a müvészethez

Emelkedett, s ez visszatért ahhoz,

Az ellentételek kibékülének.

S ezen kibékülés ép olly csodás

Mint szép talánya szinmüvészetünknek.

A műjellemet, mint tárgyat kezeljük:

Midőn e tárgy épen magunk vagyunk.

Egyszerre érzünk és nem érezünk.

Az indulat legvégső tájain

Háborgunk, s míg ez történik velünk:

Hidegnyugodtan nézzük minmagunkat.

 

Ez a teremtés álláspontja, hol

Minden érzéki képességeink,

S egész szellemünket lakó erők

Kellő egyensuly pontján állanak,

S mint egy szép dallam, összehangzanak.

-

A hölgy egyéniség általában

Az érzelmek honába tartozik.

A sziv uralma nála tulnyomó,

Míg az értelmiség, mondhatjuk, inkább

Férfinemü elem, mint nőnemű.

Igy, a költészet nőalakjai

Rendesen mind érz6elmileg teremtvék,

S az értelmi sulypont felé csupán

Kivételképen látszanak hajolni.

Tehát a hölgyek szinmüvészetében

Gyakran az érzelmek önkénytelen

Játéka is képes czélhoz vezetni:

Minthogy nőnél a puszta indulat,

Legtermészetibb mivoltában is

Tisztább s müvészibb, mint a férfinál.

Ő a természettel bensőbb viszonyban

És rokonságban élvén, mint a férfi:

Nem szükség magát megtagadnia,

S müvészetben újjá sz6ületnie

Ollyan mértékben, mint a férfinak.

 

Mind e mellett tapasztalás mutatja,

Miként a hölgy magas müvészetében

A tényező nem pusztán érzelem.

De náluk a gondolkozás helyét

Fensőbb sugalmak pótolják; s ezért van,

Hogy játékukban a gondolkozásnak

ŰS magas értelmiségnek látszata

Inkább ezen sugalmak jellemét

Hordozza, mint egy lelki ellenőrét,

Ki mindent lát, hall s tud világosan.

Sőt a végső íziglen átható

Önszemlélet talán levonna ég

E női képek életet sugárzó

Természetéből, és letörlené

Érzelmeikről ama fris zománczot,

Mellyet a pillanat lehell reájok.

 

Tehát a hölgyek vezércsillaga

Müvészetben: a genius maga.

Birtokukban levén az eszközök,

És teljesen uralkodván felettök,

- S ez nálok is csak küzdelem gyümölcse, -

Minden érzelmet biztosan kezelnek

A nőiség körében. Ismeretlen

Magasságu tájakra szállanak

Nemtőjük szárnyain, s képzelmeiknek

Bűbájos alkatu szülötteit

Megtestesülve hozzák vissza onnan.

-

 

Müvészetben az első és utolsó

Törvény: az eredetiség.

Mi nem sajátszerü, egyetlen és uj:

Az nem müvészi. És épen ezért

A hány a teremtő müvészi szellem:

Annyifélekép ábrázolható

Azonegy jellem a szinkölteményben.

Saját szempontjából hat mindenik

Jeles szinész a jellem életébe.

Saját müvészi természetéből

Ád annak uj termetet mindenik.

Innen van, hogy minden  nagy szinmüvész

Uj oldalára vet fényt a szerepnek.

Uj viszonyt, uj vonatkozásokat

Fedez fel abban; szóval oly tulajdont,

Mit a többiek vagy mellőztenek,

Vagy nem helyezték azt kellő világba.

Egy szép vidéknek annyi képe van

A hányféle pontról tekintetik.

A táj mindig egy, csak erdő, patak,

Szirt és völgy állanak máskép szemünkben.

-

Még egy korcsot szükség

megbélyegeznünk,

Rettentő példájára a jövőnek.

Ez egy kórállapot müvészetünkben,

És nem más, mint a fertelmes modor.

Saját kifejezésmódjában áll ez

Némelly szinésznek, s az, nem a müvészet

Elveivel nem egyeztethető meg,

Sem a jellem tárgyi természetével.

Ez a modor sajátszerü ugyan,

S eredetinek mondható, hanem csak

Abban, a mi rosz, törvényellenes,

Idétlen, ferde és jellemtelen.

S mi több, e szenvelgő mód, e czikornya

A hanglejtésbne és testhordozásban,

Koránsem a természetnek hibája,

Hanem csinálva van szándékosan,

S lassan válik természetes szokássá.

A modorban nincs élet és valóság,

Nincs jellem, nincs egéyni változat;

Ez egy üres,kirivó torzminőség,

Mely a szinész müvén végig vonul.

Az ill yszinész az ábrázolni kellett

Jellem elébe tolja önszemélyét,

s azzal folyvást ellenmondásban áll.

És igy megsemisit minden csalódást,

Mert a különbséget ujjal mutatja,

Melly közte és a jellem képe közt van:

Holott ez az, mit feledtetni kell.

A modor, mint müvészek majmolása.

Hasonlit a kölcsönzött vérezethez,

Mellyből a hős tulajdonos hiányzik;

Mert a modor külsőségekben áll.

De míg a nagy müvész külső alakja

Egy mély benső élet szükséges arcza:

Addig e lopott külső, a modorban,

Mint benső lényeg van rendes divatban.

-

Most viradj fel boldogul

A müvészet reggelére

Szép reményü nemzedék!

El kell hagynom tégedet.

Elrepült a bűvös óra,

És a hajnal hirhozója

Szóllal onnan messziről.

Ámde vissaztérek ismét

Gondolatban, érzelemben,

Majd ha szépet álmodandsz

A müvészet ihletében.

Eljövök regélni hozzád

Arról, a mi meg van irva,

Tarka, csilogó betükkel,

És tündéri hangjegyekkel,

Egy mesés, talányos élet

Lapjain, hol irva van:

Merre visz pályád ezentul.


Forrás: Délibáb – Nemzeti Szinházi Lap -  Első félévi folyam. Felelős szerkesztő és kiadó Tolnai gróf Festetics Leo. Főmunkatárs Jókai Mór. Emich Gusztáv könyvnyomdája  Pest, 1853.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése