2020. júl. 9.

Kadocsa Gyula: Legszebb a természettudomány


(Részlet egy levélből)

… Szépírói pályámtól hát búcsút vettem,
Mert kellett a kenyér – és szakember lettem.
Szakpályára léptem, mint ezernyi sok más,
S megbánnom e lépést nem volt eddig okom.
Bár kemény munka volt, jó volt a választás, -
S mit balparton veszték, megnyertem a jobbon.
Mit akkor mint író vérző szívvel veszték,
Mint természetbúvár visszanyertem már rég,
Mert minden szakma szép, régóta tudom már,
De mégis legszebb a természettudomány.
A dicső Természet titkait kutatni,
Szfinksz-rejtvényeire a választ megadni;
Megismerni a nagy gépezetnek részit
S a titkos erőket, mik mozgásra késztik;
Beletekinteni az ős világűrbe,
Hol Napok keringnek, egymást hajtva, űzve
Feltárni világát tengerek mélyének;
Felhozni kincseit Föld-anyánk méhének;
Növények s állatok órjás birodalmát
Fürkésző szemekkel kutatni át meg át,
s látni a nagy rendet, mely ott uralkodik,
Törvényt, mely szerint él, mozog, szaporodik.
S a célszerűséget, mit követ egyaránt
Legnagyobbja úgy, mint a legkisebb parány, -
Hogy lelkünk’ megfogja szent elcsodálkozás;
S szolgálni mindezzel az emberiséget,
Így szerzeni babért s honnak dicsőséget, -
Ó, van-e ennél szebb s nemesb foglalkozás,
Van-e szebb költemény, mint a nagy Természet?
Ahányszor olvasom, mindig más, mindig szebb,
Ha száz éltem volna és egyre olvasnám,
Szünet nélkül, - végig még se olvashatnám.
Érezve mellette porszemnyi voltomat,
Lehet-é kedvem még pengetni lantomat?
Ha Orpheus lantja volna is az enyém,
Dalom silány voltát akkor is érezném.
- És ha néha-ritkán mégis felzeng lantom,
Nem a régi ének, nem a régi hangon.
A mult szivhangja csak, mely átrezg négy húrján,
Sem borostyánt díjul a dal már nem kíván.
Mult emléke iránt kegyeletből teszem,
Ha porlepte lantom a kezembe veszem,
S mint aki hangszerét pihentette már rég,
Próbálom: tudok-e rajta játszani még?...

Forrás: A Természet 18. évf. 9-10. sz. 1922. máj. 1-15.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése