2018. júl. 21.

Dukai Takács Judit: A Hazához


Dukai Takách Judit portréja egy eredeti medaillon-kép után.Verő G. rajza 
forrás: mek.oszk

Édes Hazám! nemes vérrel nyert alkotmány,
Hős Eleinktől ránk maradt szent hagyomány,
Mint énekeljelek!
Im Őseink Volga vizét odahagyván,
Az ellentállókat bajnokul tapodván,
Fegyverrel nyertenek.
A táborba nemes érzéssel szállottak,
A harczban honnokért örömmel áldoztak
S czéljokat elérték.
Haza zárd kebledbe emlékezetjeket,
Hullatván halmokra háladó könnyeket,
Ezt megérdemlették.
Haza! melly már annyi századok rendében
Ősi szokásidnak nyugtató ölében
Épen fent maradtál,
S noha eltemetni kivántak tégedet
Sok irigy nemzetek, szomjuzván kincsedet,
Diadalmaskodtál.

Engedd – meg, hogy egy Lány szent buzgóságával,
Oda járulhasson gyengéded Lantjával
Dicső Oltárodhoz.
Hol Árpádnak annyi derék Ivadéka
Életét letette s dicső maradéka
Most is hiven áldoz.
Nem engedi ugyan az én gyenge nemem
Hazámért egy ollyan áldozatot tennem,
Melly vérbe kerülne.
Sem azt hogy egy vitéz Amazon módjára,
Lelkem az ellenség erős táborára
Ütvén, felhevülne.
Vagy mellyemet én is pánczéllal övedzem,
Sisakot viseljek és igy megütközzem,
Menvén ellenségre.
S oldalomra bosszúálló fegyvert kössek,
Hogy így az ártatlan vérrel földet fessek,
Vagy jussak végemre.

Nem, mert nem is tartom én azt dicsőségnek,
Hogy ember ontsa ki vérét más embernek,
Hozzá hasonlónak,
Ám de e szükséges rossznak meg kell lenni,
Háborúba kellett és kell most is menni,
A mord halandónak.
Ám légyen – a kinek tetszik töltse kedvét
Holtakon tipródva szaggassa érdemét,
A mellyért vért ontott
Szaggassa ezrenként a zöld Lauruszokat,
Hordja dicsőséggel a nyert koszorúkat,
Mert ezért fáradott.
Én a szelíd Múzsák hiv társaságában
Adom magam, s ezek szent barátságában
Boldogabb életem.
Ezekkel zengem el csekély Dalaimat,
Oltárodra Hazám hív áldozatimat
Ezekkel tétetem.
És ha kegyes szemmel veszed áldozatom
Rózsákkal lesz hintve piruló hajnalom
S boldogságim nagyon
S oh! a csillagzatot, melly alatt születtem,
Melly igen áldom, melly örömmel hirdetem
Azt, hogy Magyar vagyok.

Forrás: Aspasia 1. kötet – Szerkeszteté Kovacsóczy Mihály – Pesten kiadá Füskúti Landerer Lajos 1824.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése