Ligeti Antal festménye: Libanoni cédrusliget 1876
(Rajzok egy festész
művészi életéből)
-
Meglehet – viszonzá ez -, de még nem próbáltam.
Az
emberek legnagyobb része úgy jár tehetségével, mint az irlandi: nem ismeri
azokat, mert nincs elég tere a bimbónak, hogy abból kipattanhasson a virág.
Sokan
életük legszebb részét hajlamaikkal össze nem férő pályára készülettel töltik
el, s ezek úgy járnak, mint az útját tévesztett fuvaros, ki végre megtalálja az
igazi keréknyomot, vágtatva halad előre, de mégis gyakran megelőzik a lassú
ökrös szekerek, melyek lomhán, de egyenesen tartanak a cél felé.
Innen
van azután, hogy midőn némely, éveire nézve még gyermek már a borostyán után
akar nyúlni, addig más csak akkor lép azon ösvényre, mely a halhatatlanság
viruló berkébe vezet.
Jeles
festészünk, kinek művészi életrajzát óhajtjuk adni e sorokban, ifjúsága első
éveit szintén hajlamaival meg nem egyező pályán töltötte el. Korán árvaságra
jutván rokonai kívánatára kereskedővé kellett képeznie magát, bár lelke máris
titkon a festészet felé vonzotta, miről ábrándos képzelete csak sejtelmeket
bírt magának alkotni.
N.
Károlyból Kolozsvárra ment kereskedősegédnek, s e város volt az első
jelentékenyebb hely, hol eddig megfordult.
Festészi
tehetségének fejlesztésére eddig mégsem példák, sem viszonyai, sem tanulmány
nem hatottak, hacsak azon ellenszenv,mellyel hajlamai a pályára befolyással
bírók részéről találkoztak, ama nemes dacot nem költötte fel benne, mely
tevésre, haladásra készt.
Kolozsvárt
véletlenül ismerkedett meg Szathmáry nevű festésszel, ki most Oláhországban
tartózkodik, itt látott először olajfestékkel dolgozni s ettől nyerte a
festészet technikájában az első útmutatást.
A
művészet iránti forró vágya nem hagyta nyugodni az ifjút, s odahagyva Mercur
mérlegét, hogy az ecsetet ne vegye méltatlan kézbe, rokonai tudtán kívül Pesten
keresztül Bécsbe ment, hol a magyar nyelven kívül egyebet beszélni akkor még
nem tudván, a festészi akadémia azon kori igazgatója, Ptere által visszariasztó
nyerseséggel fogadtatott. Azonban ily bánásmód, tapasztalatlansága és
pénztelensége sem volt képes őt vágyaitól visszatartani, hanem kezébe vevén a
vándorbotot, a jó szerencsére bízván magát, ezer humoros kaland között gyalog
nekiindult Olaszországnak, a festészet classicus iskolájának.
De
csak Triestig mehetett. Ide érkezve, pénze már annyira megfogyatkozott, hogy a
tengeri hajón a vitelbért sem volt képes megfizetni, mely őt Velencébe
szállítandotta. Idegen földön, idegen nép közt levén minden segély és támasz
nélkül, kénytelen volt hazaírni annyi pénzért, amellyel visszatérhet.
Kérése
azon feltét alatt teljesült, hogy visszatér hűtlenül elhagyott pályájához, s
így ő 1842-től1845-ig ismét a gyűlölt foglalatosságban tölté napjait, de mégis
önmegadással, mert az volt azon egyedüli út, melyen annyi pénzt gyűjthet, hogy
titkon érlelt tervét végre kivihesse.
Midőn
végre egy pár száz váltó forint tulajdonosának büszkén vallhatta magát, való
szándékáról most sem szólva semmit hozzátartozóinak. Pesten s Bécsen keresztül
ismét jobbadán gyalog utazott Olaszország fel egész Nápolyig. Velencében
ismerkedett meg Molnár Józseffel és Simonyival, ki jelenleg Pesten elsőrendű
fényképészünk.
Ezen
ismeretségek, az olasz ég alatt látott műremekek, de leginkább Markóvali
érintkezése Florencben, kinek már ekkor több képét lemásolta, s ki őt kiváló
kegyével tisztelte meg, lelkesítőleg hatottak reá s a benne szunnyadozó szikra
öntudatos ébredésre kezdett jutni.
Florencből
Münchenbe, a német festészet metropolisába ment, hol Ybl építész által Markó
azon üzenetét vette, hogy ez szívesen látná őt oldala mellett: mire a
művészetsóvár ifjú oly örömmel telt el, hogy napjában 10 mérföldet is
gyalogolt, csakhogy mielébb legjelesebb magyar s európai hírű tájfestészünkhöz
érkezhessen, kinél a forradalomig két évet töltött tanulmányai között.
A
forradalom után ismét Markóhoz ment, s akkor már önálló, leginkább magyar
tárgyú képekkel kezdett föllépni, melyek közül a florenci tárlat néhányat meg
is vett.
Visszatérvén
hazájába, Sopronban kilenc hóig a festészet legalárendeltebb nemével, az
arcképezéssel foglalkozott, s pedig oly anyagi sikerrel, milyet műgonddal
készült képeivel még nem aratott. Erre nézve azonban vigasztalta őt azon tudat,
hogy így van az másban is: az adomák több kiadást érnek, mint Arany örök becsű
költeményei.
Ligeti
nevét már egy eszményi tájkép kezdé megemlíteni, melyet Waldstein József gróf
ajánlatára Károlyi György gróf számára festett.
Ezúton
ismeré meg őt az irodalom és művészetkedvelő Károlyi István gróf, ki három év
alatt több képet festetett általa, mely időközben a pesti műtárlatba is
dolgozott, hol képei szerencsével találkoztak.
Nemes
kegyelője ezután újólag Olaszországba s a keletre utaztatta a megkedvelt
tehetséget, hogy azt annál inkább kiképezze a hazának. Ligeti három és fél évet
töltött Olaszországban. Szicíliában, Egyiptomban, a Libanonon, Palaestinában s
az arabok közt, s oly meglepő sikerrel, mely visszatérte után azonnal feltűnt.
Eddig leginkább azt vetették szemére, hogy Markót utánozta, - most azonban
meglátszott már rajta, hogy a nyílt természetet véve példányképül.
Keleti
és szicíliai utazásából e sorok írója hosszabb vázlatokat közlött, melyek arról
is tanúskodnak, hogy a festészeten kívül figyelmét arra is fordítá, ami csak a
figyelő lelket megragadhatja.
Gróf
Károlyi István fóthi palotájában Ligeti művei közül minden arra utazó által
érdemesek a megtekintésre következő nagy művei: Taormina, Girgenti Szicíliában, a libanoni cédruserdő és a Saharai
puszta, valamint a Nemzeti Múzeum képcsarnokában több képviselő által
megvett Palermo című gyönyörű képe.
Ligeti
jelenleg a londoni műtárlat számára dolgozik egy nagy keleti, s egy másik
magyar tárgyú képen, melyeket megtekintés végett mindenkinek szívesen megmutat
(Ősz-utca, 7-ik sz. a.) műtermében.
Ligeti
egy év előtt nősült meg, s most, midőn a családi kötelékek által a lares et
penatesekhez van láncolva bizonyára még több szép művel fogja megajándékozni a
hazát, mint eddigi utazás- s kalandteljes életében.
Forrás: Gombostű.
Szépirodalmi, társaséleti és divatközlöny. Első félévi folyam. Pest, január 4.
1862.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése