2022. jan. 22.

Zalár József (1825-1914): Torda Péter

 


Végsőt bömböl már az ágyú: itt az óra,

Hogy megüssék a dobokat indulóra,

Indulóra, rohanóra.

 

Pereg a dob, riad a had, rendbe állnak;

Súlyba veszik fegyveröket s indulának –

Indulnának, de még várnak.

 

„Hohó! megállj Torda Péter, maradj rendben!”

„Hadnagy uram, ez a falu szülőföldem,

Szülőföldem, itt születtem!”

 

„Egyedül tán nem rohansz az ellenségnek?”

„Ide látszik apám háza… már leégett

Már leégett, omladék lett!”-

 

„Kiteszesz hát magadért most… majd meglátom!”

„Van nekem itt szeretőm is szép virágom,

Szép virágom, tulipánom.”

 

Pereg a dob… „Most előre!” szól a hadnagy;

Pereg a dob, mindig jobban… és rohannak

És rohannak, mint szilaj vad.

 

Eljutottak közepéig a falunak,

Füsttől, portól, vértől, sebtől eltorzultak,

Eltorzultak, még se rutak.

 

Még se rutak, dehogy azok, hogy volnának!

Dicsőséget aratnak ők a hazának,

A hazának, nem is másnak.

 

Azok is, kik viadalban elesének,

Rózsának vagy nefelejtsnek illenének,

Illenének, mind oly szépek.

 

„Hová bámulsz Torda Péter? … körülfogtak!”

„ne félts engem! … Szeretőmé az az ablak,

Az az ablak… Rózsám, ott vagy?”

 

„Én itt vagyok, de te hol vagy! Mindjárt véged!

De fegyver van kezemben is! én is védlek:

Én is védlek, addig éljek!”

 

Viaskodik Torda Péter bajnok módra.

Az ellenség körülötte széllyel szórva,

Széllyel szórva mint pozdorja.

 

Ujra víják… s ujra harczol, de hiába…

Egy katona most orozva vág hozzája,

Vág hozzája, ez levágja.

 

Levágná, de czélba veszi szeretője…

Durran a cső… de a golyó Pétert érte,

Pétert érte, - igy lett vége…

 

Forrás: Balladák könyve. Válogatott gyüjtemény két kötetben. 2 kötet. Második kiadás. Budapest, 1880. Franklin-Társulat nyomdája

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése