Hányféle
állat él a világon? Az elefánttól a bányász belében élő anchylostomáig mekkora
a sorozat? És mire való ez a sok állat?
Bármelyik
állatot nézzük mind olyan tökéletes gépszerkezet, aminőt ember előállítani
képtelen.
A
légynek másszerkezetű a lába, mint a lóé, és másszerkezetű a tüdeje, a gyomra,
mint a lóé, és más a vére is, de azért csakúgy tud járni, mint a ló, csakúgy a
levegő és az emésztés élteti, mint a lovat, és csakúgy vér kereng benne, mint a
lóban.
Micsoda
nagy a különbség a madár és a hal szerkezete között, s mégis mind a két
szerkezet tökéletes, tökéletességében csodás és élete eredetében
megérthetetlen.
De
minden élet ilyen.
Minden
élet mozgásra és munkára van kényszerítve. A munka a táplálék megszerzése, az
önvédelem, a párkeresés és az ivadékok védelme.
Minden
állat keresi a maga kenyerét és megtalálja.
Minden
állat keresi a maga szerelmi társát, és megtalálja.
Minden
állat gondoskodik utódokról, és vannak utódai.
Ki
vezeti az állatot a neki való kenyérhez?
Ki
vezeti az állatot a neki való párhoz?
Ki
tanítja arra, hogyan biztosítsa utódait?
A
madár bölcsőt rak a kicsinyeinek, táplálékot hord nekik, s mikor
megtollasodtak, repülni tanítja őket.
A
pók, a pillangó lerakja a tojásait és fátyollal fonja be: sem eső, sem hő, sem
a tél fagya nem hat azon által.
Egy
darázsfaj a fában fúró féreg járását hallgatja, s a kérgen át beszúrja hosszú
tojócsövét a féregbe: abba rakja a tojásait.
Ki
tanította erre azt a darazsat?
Ki
tanítja a hernyót arra, hogy gubót fonjon magának, s ott fonja meg, ahol
bántalomtól legkevésbé félhet.
Ki
tanítja a pókot hálót kötni?
Ki
tanítja a madarat fészket rakni? A fészek helyét megválasztani, belsejét kisimítani.
S micsoda fonat a függő cinke, a sas, a gólya fészke! Kéz nélkül! S ki
tanította a fecskét arra, hogy polyva és sár tartja össze a sarat?
Ki
tanítja a kis vak macskakölyket, hogy az anyja emlőjében keresse a táplálékot?
Az
ember mindennap eszik követ. Ez a kő a só. A fölösleges só a vesék útján
távozik el a testből.
Mármost,
ha vizet nem innánk, a só lerakódna a gyomrunkban és elpusztulnánk. Nem tanítja
az embert senki, hogy vizet nyeljen a só elolvasztására. Ha az emberben só van,
a test vízivásra kényszeríti az embert. Ez a kényszerítés olyan erős, hogy
szenvedést okoz. Az újmódi rabvallatás megmondja, hogy mekkora ez a szenvedés.
Ki
tette a testbe a vízivás kényszerét, amely felébred minden sóevés után, és el
nem csillapodik, míg csak az ember a sóolvasztásra eleget nem ivott?
A
csirke, amikor a tojásból kikelt, a földön ennivalót keres és innivalót keres.
Ki tanította rá?
A
kutya mikor beteg, olyan füvet eszik, amelytől meggyógyul. Ki mutatta meg neki
ezt a füvet a százezernyi növény közül?
A
rabságban született pók hálót köt az ő üvegházában. Senkitől se látta, de azért
épp úgy kiszámítja, hol legalkalmasabb a főszálat megfeszíteni, hol
legalkalmasabb a mellékszálakat megerősíteni? Ki tanította rá?
Hány
állat van a világon, eddig meg nem olvasta senki. A test érettségének idején az
mind kénytelen a fajfenntartás törvényének engedelmeskedni. Az ember is. Erre
se kell tanítás. Nem engedelmeskedni olyan gyötrelem, amely felér a legnagyobb
betegséggel. Ki ez a parancsoló?
A
tudósok minderre így felelnek:
-
Az ösztön.
És
azt hiszik, hogy ezzel meg van magyarázva minden.
Hát
a gyógyulás!
Akár
növényi, akár emberi test begyógyul, ha a sérülés a test erejét meg nem
haladja.
A
gyógyulásnak ez a folyamata csodás és érthetetlen. A bőrképződés p. égési seb
helyén: hogyan képződik alól az új bőr, hogyan halad ezzel fokozatosan a régi
bőr elszáradása és leporladozása.
A
test hogyan veti ki magából p. a tüskét?
A
növény ott ahol gyönge, hogyan erősíti magát? A letört gallyat hogyan pótolja
újból a természet?
A
nyelv és a gyomor.
Ha
a gyomor malma el van látva őrletni valóval, a nyelvre a nyál fehérnyéje ül:
nincs étvágy. Ha az őrletni való elfogyott, s a gyomor munkát kíván, a nyelvről
eltűnik a nyál-sár: a nyelvidegek izgalmasan jelentkeznek.
Az
ízlés micsoda élénk az éhes embernél!
A
test gépezetének az a része, amelyen az emberi akarat uralkodik: vérkeringés,
bélmozgás, máj, epe, vese működése. Micsoda automobilok!
Mitől
hát mindez? – önmagától?
Hogy
ami van, van? Hogy ami van, mozog? hogy ami él, él. Mi módon él?
A
vagyok.
A
test mint gép. A csontgolyóba tett agy. A csontkosárba zárt szív és tüdő. A
legtökéletesebb fényképezőgép. A bőr. Az öt érzék csodái. A járás, hogy nem a
láb tud járni, hanem az agy. A köröm növése a kopással kombinációban.
A
nő mint vonzóerő embernél s állatnál.
A
nap mint világkályha és világlámpás. A tenger és benne a sok víz? A föld
forgása. Matematikai és geometriai számítások a világtérben. A tűz, melyről
senki se tudja mi az. Az elektrom, a mágnes.
A
tojás, benne az élet csirája: 21 nap és átváltozik állattá. Tessék csinálni
olyan to
jást,
amelyikből tyúk lesz!
A
gyermek. Kedvessége, tisztasága.
Az
anyai szív.
Mi
a levegő? A föld lehelete? Honnan jött? Mért nem hagyja el a földet?
A
repülő állat: Isten repülő gépei. A madár tolla maga egy mechanikai csoda. – S
ki tanította a fecskét, hogy mindig az itáliai földön át menjen Afrikába?
Az
élet első csirája a Földön. S hogy abból másik élet vált elő.
Az
anya vérkeringésével való összekapcsolódása a születendő uj embernek. Az anya
vérkeringésétől való elszakadása anélkül, hogy az élete megszűnne. A csecsemő
kilenc hónapig ne lélegzik, de mihelyt levegőre kerül, kilenc percig se lehet
meg levegő nélkül.
A
lélegzés: gép, amelyet a levegő hajt s tart frissen.
- - - - - - - - -
Azt
mondjuk: a csodák világa lejárt.
Azt
mondjuk: nincsen Isten, és puszta véletlenség szülte és kormányozza a világot.
Bizony
mondom: soha nem látódott még annyi csoda a világon, mint attól az időtől
kezdve, amikor az emberi szem a természetre fordul.
(Forrás: Gárdonyi Géza:
Mai csodák / A természet mindenségéből / -Dick Manó kiadása,VII. Erzsébet körút
14.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése