2014. máj. 24.

Oláh Gábor*: Nyár van


Nyár van. Nyugalom vonta föl felettem
Halkan rengő ezüstös sátorát.
A tó a fuvalomban összerezzen
Álmából verve, s aluszik tovább.
Alvó vízi liliomok kibontják
Kis zöld kötőjüket. Terül a nyár.
A parton rózsa kacag: ej, bolondság
Az élet, míg a vágyunk vágyra vár.

Vízbe sodort méh, nem öngyilkos: árva
Ügyetlen lény, a zöld szigetre kap,
Szárítja finom szárnyait; sokára
Üdíti majd fel a szent, tiszta Nap.
Akkor megrázza magát s halk morajjal
Zendül tovább, repülőgép, parányi;
Más virágtengeren leli a hajnal,
Ott szüretelhet, nem kell fájva várni.

Kis barna vadkacsák ringó hajója
Manőverrel száll lótuszok között;
Valami biztos ösztön vonja, óvja,
Hogy virágba egyik sem ütközött.
Pici kis rovarok nézik riadva
A parton, nádak reszkető hegyén,
Mint Kolmbus hajóját szívszakadva
Nézte a vadember egykor, szegény.

Egy-egy tréfás hal felüti az orrát,
Mint lenn az Adrián friss delfinek;
Tobzódó kedvének ott semmi korlát,
Az égig tudna táncolni. Minek?
A hűs víz-elem elringatja lágyan,
Mint folyékony boldogság vén rabot;
De majd a viharok vad viharában
Szilaj kedvvel sötéten vágtat ott.

Nyár van. Szent nyugalom. Az ég harangja
Azurkéken borul a földre le.
Millió lény himnuszod zengi, zsongja:
Arany élet arany költészete.
A tiszta tó fordítva veri vissza
A magasságos szépet -: költemény;
Ami dalomban drága, égi tiszta:
Innen tanultam, innen vettem én.

Valami édes ernyedés karolt át:
Lassan, mint a híg légár szétfolyok,
Szálló elem vagyok, nincs semmi korlát,
Ragadnak áramló fényfolyamok.
Széthullva szélbe, vízbe, lomb-alakba
Magam vagyok a Természet. Örök
Törvénye: homlokom fehér szalagja,
Hőssé avat. – Visz. S fölfelé török.

1937 aug.

*) A Déri Múzeum Oláh Gábor-szobájában őrzött kéziratos verseskötetből


Forrás: Debreczeni Képes Kalendáriom XLVI. évf. 46. sz. 1946.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése