- Írta: Kardos Albert –
I.
Két
olyan kor- és költőtársnak, amilyen Ady Endre és Oláh Gábor volt, okvetlenül
érintkeznie kellett egymással, személyesen, de még inkább az irodalom terén.
Valóban találkozott is ez a két életút (1877. XI. 22-1919. I. 27. és 1881. I.
17-1942. VI. 23.), és ez a két irodalmi pálya (1899-1918 és 1902-1941)
találkozott úgy, hogy egy ideig csak egymás mellett haladt, de aztán úgy is,
hogy egymást többször keresztezte. A személyes és irodalmi találkozás egyes
pontjairól már régebben ismeretes volt számos adat minden rendszerezés nélkül;
én az ismert adatokat rendszerezve, Ady Endre és Oláh Gábor életrajzát és
írásműveit végigkutatva, akkora anyagot gyűjtöttem össze, hogy abból kitelnék
egy jókora kötet. Most csak a legkiemelkedőbb pontokat tárom olvasóim szeme
elé.
II.
Személyes érintkezés
A
személyes érintkezést bizonyára megelőzte az egyoldalú ismerősség.
Lehetetlennek tartom, hogy Oláh Gábor, aki körülbelül ugyanazokban az években
végezte a gimnáziumi felső osztályait, amikor Ady Debrecenben jogászkodott és
hírlapíróskodott (1896-99), hírből és látásból ne ismerte volna kortársát.
Ismernie kellett a Magyar Irodalmi Önképzőtársulatból, amelynek ülésein gyakran
szerepelt Ady; ismerhette a Csokonai-Körből, amely már 1899-ben felengedte a
maga felolvasó asztalához, de leginkább ismerhette, mint az első Ady-kötet, a
„Versek” szerzőjét (1899) , amelyet a költészet iránt rajongó és a verselgetést
már akkor nagyban gyakorló ifjú Oláh Gábor bizonyára sietett elolvasni.
Ha
ez a hírből, látásból való ismeretség 1899 végéig nem vált személyes érintkezéssé,
akkor a kölcsönös ismeretség és közvetlen találkozás csak jó néhány év múlva
következhetett be. Ady 1900 legelején elhagyja Debrecent. Nagyváradon él, mint
nagyon is harcos hírlapíró, majd Párizst járja s 1905-től kezdve rövid
megszakításokkal Budapestet lakja. Oláh Gábor is elhagyja Debrecent, Budapesten
készül a tanári pályára, de ezekben a küszködő, majdnem nyomorgó éveiben
(1900-1904) aligha találkozott az ugyanazon időben Nagyváradon és Párizsban víg
életet élő Adyval.
A
személyes ismeretség késett, pedig közben és itthon Debrecenben Oláh Gábor
ugyancsak belemélyedt a Párizsból hazatért Adynak irodalmi forradalmat jelentő
köteteibe, az Új versek-be (1906) és
a Vér és arany-ba (1908), melyeknek
lélekrázó hatása alól nem tudta, de nem is akarta magát kivonni. Ha előbb nem,
1908 elején megtörtént a személyes találkozás, mégpedig a Csokonai-Kör útján. A
kör ugyanis meghívta felolvasóul a már országos hírű Adyt ez év február 26-án
tartott ülésére. Az érmindszenti szülői házból érkező költőt a vonatnál Oláh
Gábor és én, a kör titkára fogadtuk, és Oláh Gábor, amennyire csak lehetett,
maga részére foglalta le költőtársát, hogy most testi valójában is
megismerhesse azt a férfiút, akinek forradalmi szellemű költészetében már
teljesen jártas volt.
Ezek
a fesztelen beszélgetésben eltöltött téli órák bizonyára segítették megérlelni
Oláh Gáborban párizsi útjának a gondolatát. Ugyanennek az évnek a nyarán ő is
kimegy Párizsba és ott felkeresi a világváros legnagyobb magyar érdekességét, a
Léda bűvkörében élő Ady Endrét. Többször találkoznak, vitáznak magyar
sorskérdésekről és irodalmi feladatokról. Más párizsi magyarokkal együtt
búcsúvacsorát is tartanak, amely egy csendes magánházban kezdődik és egy zajos
éjjeli mulatóban végződik, ahol Ady a társaság egyik csoportjával összeütközik,
másik csoportjával összeölelkezik, amint azt Oláh Gábor „Keletiek Nyugaton”
című híres útirajzában (1908) megörökítette.
Harmadszor
ismét Debrecenben találkoznak 1909. október 23-24-én. Országjáró és közönséghódító útján akkor érkezik a Nyugat
Debrecenbe, ahol a Csokonai-kör a szálláscsinálója. A körnek ebben a munkájában
s egyáltalán a Nyugat íróinak, köztük főképp Adynak fogadtatásában Oláh Gábor
is odaadóan buzgólkodik. Soron kívül a kollégiumi könyvtárt is megnyitja nekik,
végigkalauzolja a könyvtár ereklyéi között és Adynak külön megmutatja közös
bálványuknak, Csokonainak több eredeti kéziratát.
A
negyedik találkozásnak is Debrecen a színhelye 1910. augusztus 18-19-én. Ady a
Tátrában nyaralt, onnan tartott haza szüleihez további üdülésre. De útközben
miért, miért nem? talán az Oláh Gáboron ejtett irodalmi sérelmek
kiengesztelésére kiszáll Debrecenbe, fölveri álmából Oláh Gábort, elviszi egy
kis vendéglőbe, ahol átborozzák az éjszaka nagyobb részét és a két nagy
republikánus olyan jó kedvre hangolódik, hogy koccintsanak Ferenc József
egészségére, akinek 80. születése napját akkor ünnepelte az egész országgal
együtt a detronizáló Debrecen is. – Az éjszakai békepoharazást másnap
hortobágyi kirándulás követte; ott egy másik különös üdvözlő levelet küldtek
Szabolcskának, akit már akkor áthidalhatatlan szakadék választott el Adytól.
Bizonyára
ezt a látogatást akarta viszonozni Oláh Gábor, mikor 1910. végén felkereste
Adyt Budapesten, természetesen nem a lakásán, hanem a híres bohémtanyán, a
Három holló-ban, ahol Ady a nappalnak és az éjszakának nagy részét töltötte
hódolóitól körülvéve. – Az ezután következő években volt-e találkozásuk, sem
Ady életrajzából, sem Oláh Gábor írásaiból nem tudom megállapítani. De a
körülmények arra mutatnak, hogy az életben nem látták többé egymást. Oláh Gábor
az 1911-12. évben súlyos idegbetegségen ment át, melyből felgyógyult ugyan, de
amelynek megmaradt az a következménye, hogy szinte remete életre szánta magát,
hogy évtizedeken át alig tett nagyobb utat, mint kar utcai zordon lakásától a
második otthonává lett Nagyerdőig. Még Ady halála sem mozdította ki
Debrecenből, amikor legalább a ravatalon láthatta volna nagy kortársát és
győzelmes vetélytársát.
III.
Irodalmi kapcsolat
A
két kor- és költőtárs nevét sokszoros irodalmi kapcsolat fonja össze versben és
prózában egyaránt. A dolog természete hozza magával, hogy a kettős kapcsolat
nyomai jóval gyakrabban tűnnek fel Oláh Gábornál, nemcsak azért, mert neki az
életből körülbelül 20 évvel több adatott, hanem mert benne a költő mellett
kritikus és esztétikus is lakozott, aki hivatásának tartotta mélyrehatóan
vizsgálni az irodalom nevezetesebb jelenségeit és kimagasló egyéniségeit.
Adynak
az ezret jóval meghaladó versei között egyszer találkozunk Oláh Gábor nevével,
akkor is nem a vers szövegében, hanem a fölött. Ady, aki rokonnak, barátnak,
ismerősnek, majdnem azt mondhatnók, boldognak-boldogtalannak ajánlta, az ő
szavával élve, küldte verseit, Oláh Gábor nevét is odaillesztette egy
költemény, a Mert másokért csatáztam
című fölé. Az értékesebbek közé sorozható vers a Nyugat 1909. évi karácsonyi
számában jelent meg, s az ajánlás bizonyára viszonzás akart lenni a lelkes
buzgalomért és szíves szolgálatért, melyet Oláh Gábor néhány héttel azelőtt
teljesített a Nyugat debreceni matinéja és külön az Ady személye körül. A
versnek célzata is van, amely ebben a két sorban éleződik ki:
„Tudtam azoknak szépet
adni,
Akiktől önzőn mitse
vettem.
Ma
már bajos eldönteni, hogy a verssel megtisztelt Oláh Gábort is odaértette-e
azok közé, akiknek szépen adott s akiktől önzőn semmit sem vett.
Oláh
Gábornak több költeménye vonatkozik Adyra, hol ellenséges indulattal, hol
odaadó hódolattal. Adyt hol nyíltan megnevezve, hol nagyon is áttetsző lepelbe
burkolva.
„Egy faragott istenképhez”, mely „Gondolatok felhőfutása” című kötetében
(1909) jelent meg, tulajdonképp tiltakozás az ellene jobbról is, balról is
felhangzott vád ellen, hogy ő Ady-utánzó; tagadja, hogy Ady neki őse volna és
ha járt is udvarában, a halálos környezetből visszatért az ujjongó életbe. Még
nagyobb önérzettel hirdeti a maga költői önállóságát ugyanazon kötetnek egy
másik versében, „Az engemet bántóknak”
címűben. Nemcsak Ady, hanem Ady egész tábora ellen irányul Oláh Gábornak egy „Asszonyférfiak”
című verse, amely Istenek alkonyata
című kötetében (1909) olvasható. Ő, a remeteéletet élő, gyűlöli azt az asszonyi
népet, amely
„Illatban fürdik,
rózsákban gázol,
Előtte a világ virágos
jászol,
Mégis panasszal, bajjal
teli.”
A
keserű hangot az érteti meg velünk, hogy Oláh Gábort még nagy jóakarója, Rákosi
is az ún. Holnaposok közé számítja, a
Nyugat köre pedig kicsinylőleg bánik vele, mint akit Rákosi többször Ady ellen
játszott ki.
A
két költő közötti ellentétek nemsokára elsimultak, a körülöttük zajgó harci
hullámok elültek, Ady uralomra jutott az irodalomban, de rövid idő múltán a
halál rokonából a halál áldozatává lett. Ekkor gyászének hangzik fel Oláh Gábor
lantján (Ady Endre halálára),
melyben nyoma sincs ellentétnek, vetélkedésnek, sőt mint valami apoteózis, tele
van magasztalással, dicsőítvén az új lélekvezért, aki főnixmadárként égmagasba
röppent és akinek az élete fölött lebegő átok szentséggé magasztosult. A
költeményben azonban több a művészi szépség, mint az igazi meghatottság.
Ady
halála után mintegy tíz év telik el, mikor Oláh Gábor ismét hozzá fordul „Jákób
harca az Angyallal” című költeményében. Ha Oláh Gábor említett versei, prózai
munkái, tanulmányai, azonkívül kézirati naplója nem bizonyítnák, ez a vers
nyílt vallomás arról, hogy Ady mélyen belevéste magát Oláh Gábor életébe s
költészetébe. Egyszer csodálattal nézett rá, másszor idegenkedve fordult el
tőle, egyszer gyógyulást keresett nála, másszor benne látta betegsége okát,
néha remélte, hogy fölébe kerekedik vagy legalább azt, hogy a magyar
irodalomnak egy korszakát róluk közösen fogják elnevezni, máskor azonban
bevallotta, hogy a küzdelemben alul maradt. Mindezt összesűrítve magában
foglalja „Jákób harca az Angyallal”,
ez a bibliai vonatkozású allegória, melyben ő Jákób és Ady a vele birkózó
angyal.
Oláh
Gábornak óriási verstermésében bizonyára található még több olyan költemény, mely Adyval
kapcsolatos, legalábbis Ady-hatást mutat, de hadd záruljon e sorozat az előbbi
allegóriával, melyben Oláh Gábor néma alázattal ereszti le hajdan birkózó
karjait.
IV.
Kritikák és tanulmányok
A
versbeli kapcsolatokat kritikák és tanulmányok egészítik ki, melyek ugyanolyan
arányban oszlanak meg a két név közt, mint a költemények. Adyra csak egy jut,
Oláh Gáborra legalább négy.
Ady
1909 elején ismertette a Nyugatban Oláh Gábornak „Az élet lobogója alatt” című verskötetét. Az ismertetésen kevés
jóindulat és még kevesebb tapintat vonul végig. Az még hagyján, hogy az egész
kötetben csak két figyelemre méltó verset talál, de az vérig bánthatta Oláh
Gábort, a bérkocsis fiát, hogy Ady bírálatát közben kétszer is említi a
debreceni talyigást egyszer úgy, hogy nem szereti a talyigáson a túlcivilizáltság tüneteit, másszor úgy,
hogy biztatja a fiatal szerzőt: csapjon csak bátran közé annak az egy lónak.
Ady magát Debrecent is felülről kezeli; nagyon elég – úgymond -, ha Debrecen
egy Oláh Gábort tud kitermelni. Hogy Ady bírálatát mi tette ilyen epéssé s kicsinylővé,
azt inkább sejtjük, mint tudjuk. Bizonyára bántotta, hogy Oláh Gábor az ő
párizsi ismeretségük alkalmával rajzolt Ady arcképre nem hintett elég
fénysugarat, de még inkább bántotta, hogy Rákosi Jenő az Ady és tábora ellen
folytatott harcban éppen Oláh Gábort használta fel ütőkártyául.
Oláh
Gábor, akiben – amint tudjuk – a költővel legalább egyenlő értékű kritikus és
esztétikus lakozott, úgy járt el Adyval, mint a híres festők szoktak kedvelt
modelljükkel. Több arcképet rajzolt róla, egyszer inkább az embert igyekezett
elénk állítani, másszor a költő lelke mélyébe hatolt bele, hogy ő is
megpróbálja megoldani a magyar irodalomtörténet legérdekesebb rejtélyét: Ady
Endrét.
A
„Keletiek Nyugaton”-ban (1908) találjuk az első rajzot, amelyen erősen
érezhetők a Párizsban együtt töltött napok friss benyomásai, de amely azt is
bizonyítja, hogy Oláh Gábor magába szívta Ady első köteteinek minden ízesebb
sorát és minden illatozóbb szavát. Ezekből remekel egy mozaikképet, melynek
egyes darabjai híven mutatják Adynak legfőbb emberi és költői vonásait.
Oláh
Gábor második Ady-tanulmánya, melyet maga is arcképnek nevez és így illeszt be „Írói arcképek” című kötetébe (1910),
mit sem mutat abból a keserűségből, melyet Adynak 1909. évi kritikája hagyott a
lekicsinyelt Oláh Gábor szívében; teljes tárgyilagossággal fejtegeti Ady
jelentőségét, védi a legsúlyosabb vádak, a magyartalanság s érthetetlenség
ellen, de nem hallgatja el fogyatkozásait sem. Ady nem is volt megelégedve, nem
azért, mert az árnyvonalakat sokallotta, hanem mert a fénysugarakat kevesellte.
Oláh
Gábor harmadik tanulmánya tulajdonképp „Szeretném,
ha szeretnének” című kötetének (1909) a bírálata, mely a Nyugat-nak volt szánva s amely ott is
jelent meg az 1910. év második felében. A tanulmány úgy mutatja be Adyt, mint
korának tipikus fiát, aki sokkal többet merít a lélek rejtelmeiből, a
tudatalatti mélységekből, mint akár az emberi, akár a természeti külvilágból. A
tanulmány az előzőknél nagyobb rokonszenvvel és megértéssel van írva, különösen
ott, ahol Adynak kettős lelkét vizsgálja; látja Adyban a csatázó, bálványdöntő,
külső embert, de látja az élet sötét vizének partján ülő, szomorúan álmodozó
igaz embert is. Oláh Gábor megemlíti Ady gyöngéit, többek közt a verselés
gyakori pongyolaságát, a szavakkal való zsonglőrködést, de azért egészben véve
érezteti, hogy a magyar költők sorába egy új fejedelmi alak lépett be Adyval.
Oláh
Gábor negyedik dolgozata nem annyira tanulmány, mint visszaemlékezés, amely az
Ady-múzeumban jelent meg (1924). Felújítja debreceni, párizsi és budapesti találkozásaik
emlékét, egyúttal még egyszer megfesti a már halott Ady földi alakját és kettős
lelkialkatát, akiben egyesült egy mélyen látó férfi és egy ideges asszony, egy
gőgös nemes úr és a népnek egy jóságos fia, egy a szeretetben s a gyűlöletben határt
alig ismerő ember; ez mindenesetre Adynak egyik legművészibb fényképe.
Oláh
Gábor legterjedelmesebb és legjelentősebb tanulmányát „Ady költészete” címen írta és foglalta bele „Költők és írók” című nagyon értékes kötetébe (1932). (Előzőleg
megjelent a Kardos Albert-féle emlékkönyvben /1927/). Akik prófétájuknak
vallják Adyt, azok írásmagyarázatot, exegézist találhatnak ebben a dolgozatban.
Oláh Gábor Ady életével nem foglalkozva csupán költészetébe merül bele s azt
hét szempontból nézi, vizsgálja, világítja meg.
Ady
korszakos jelentőségét először is abban látja, hogy új, mégpedig egyénien új
költői nyelvet alkotott szokatlan szavakkal és még szokatlanabb
szóösszetételekkel, merész jelzőkkel és rendkívüli mondatfűzésekkel.
Teljesen
megvilágítja Ady szimbolizmusát elméletben is, gyakorlatban is; nagy elmeéllel
fejtegeti többek közt Az elátkozott
vitorlát, melyben többrendbeli értelem fejlik és amelyből e szerint
többrendbeli élvezet meríthető.
Bemutatja
Ady új mitológiáját, melyet a Csönd
herceg, az Ős Kaján alakjai s ezeknek
társai népesítenek és amelyen ilyen képzeleti épületek és tájak találhatók: Csókpalota és Hóvárbércek.
Ady
minden szimbolizmusa mellett is verista
költő; az, mikor szerelmi költészetébe beleviszi a testiséget, még inkább az,
mikor az aranynak, a pénznek világuralmát hirdeti.
Ady
magyarsága minden kétségnek fölötte
áll. Nem nemzeti hivalkodásban nyilvánul az, még kevésbé hízelgésben, veri,
ostorozza a magyart, de csak azért, hogy méltóbb életre ébressze. Magyarsága
egyetemes emberiséggé szélesül ki; a magyar sorsot ilyen szempontból nézi és
ítéli meg.
Oláh
Gábor a maga feladatának legnehezebb részét akkor végzi, amikor Adyban az
átfutó sejtelmeknek, a szuggesztiós hangulatoknak, a tudatalatti elemeknek a
költőjét mutatja be. Idetartozó költeményein keresztül érezzük, hogy Ady testi
betegségen kívül lelki bajban, az egyéniség kettéhasadásában is szenvedett,
amelybe annyi nagy költő és művész beleesett. Oláh Gábor az Ady költői
kincsesházából kiszemelt példákkal igazolja a maga meggyőződésszerű föltevését.
Oláh
Gábor végül egy új váteszt lát Adyban, akinek adatott mélyre nézni és messzire
látni és akinek osztályrészül jutott a saját egyéni életén túl az egész
magyarságnak a sorsát költészetében megörökíteni.
Ezzel
a tudomásom szerint utolsó tanulmányával Oláh Gábor nemcsak az életük útján és
irodalmi pályájukon fölmerült ellentéteket egyenlítette ki, hanem lerótta azt a
hódolatot is, mellyel egy nagy kritikus egy lángelméjű költőnek tartozik
V.
Ha
végiggondolok Oláh Gábornak Ady tanulmányain és ha gondolataimhoz hozzácsatolom
az ő számos kritikai és esztétikai dolgozataiból merített benyomásaimat, nem
fojthatok vissza egy kijelentést. A magyar első oktatás vezetői és tudományos
életünk irányítói szinte jóvátehetetlen mulasztást követtel el azzal, hogy Oláh
Gábort kellő időben egyetemi vagy főiskolai katedrára nem szállították, ahol
egy Riedl Frigyes méltó utódjává, vagy egy második Horváth Jánossá nőhette
volna ki magát.
Forrás:
Debreczeni Képes Kalendáriom XLIV. évf. 45. sz. 1944.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése